• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

C-teck batteriladdare

Iniv77

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
30062
Medlemskap
2024
Hjälp önskas

Vi har just byt våra batterier och kopplade in 2 nya. När vi startar står det defect och vi ser att en del som binder samman de 2 batteriladdarna saknas (se bild).
Någon som vet vad denna del heter? Är ett ”metallbläck” som vi behöver köpa nytt. Dock svårt att googla på eller veta var man köper om man inte vet benämningen IMG_1008.jpeg

Tack på förhand!
Vet du även var man kan få tag i en ny så blir det guldstjärna till dig
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hjälp önskas

Vi har just byt våra batterier och kopplade in 2 nya. När vi startar står det defect och vi ser att en del som binder samman de 2 batteriladdarna saknas (se bild).
Någon som vet vad denna del heter? Är ett ”metallbläck” som vi behöver köpa nytt. Dock svårt att googla på eller veta var man köper om man inte vet benämningen Visa bilaga 229131

Tack på förhand!
Vet du även var man kan få tag i en ny så blir det guldstjärna till dig

Jag skulle kontakta CTEK support och beskriva att jag tappat bort ett kopplingsbleck mellan D250S och Smartpass.
Har du tur skickar dom ett sådant, annars får du en anvisning om hur du kan få tag på ett.
Annars kan man ju ganska lätt tillverka en kopplingskabel tillsvidare.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Hej, ursäkta att jag gör en annan reflexion när jag ser bilden. Du har väldigt klena kablar till och från laddaruppsättningen.
CTEK D250S tillsammans med Smartpass kan lämna upp till 100A så dels är det riskabelt med så klena kablar och dessutom får du inte alls ut den laddning som är möjlig. Betydligt kraftigare kablar tillsammans med rörkabelskor vore bättre.
Se bara till att skruvarna får tillräckligt med gängor om du använder rörkabelskor, skruvarna är ganska korta.
 
Senast ändrad:

Iniv77

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
30062
Medlemskap
2024
Tack för input!
Vi ringde ctek som skulle kolla på lagret och ev skicka en. De var väldigt servicemminded.
Vi inser att vi nog haft detta fel sen bilen köptes (för 3år sen). Har upplevt att det går knackigt att stå utan el och nu har vi satt en grov kabel med kabelsko som du beskrev och den röda lampan slutade lysa. Vi testar nu i helgen att stå utan hel hemma på uppfarten och se om det blir nån bättring. :) sen ska vi lämna in för en genomgång av all el, men alla verkstäder har första tid i augusti…

Allt uppdagades när ena bodelsbattetiet gav vika och det luktade svavel i hela bilen. Vi trodde det läckte gas… man lär sig något varje resa.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, bara en fundering, även om du saknar/saknade bläcket som sammankopplar laddarnas plusutgångar av någon anledning och som skall vara där, så har du ju en kabel ut från batteriutgången på båda laddarna, vilket innebär att batteriutgångarna borde vara sammankopplade vid batteripolen med de två kablarna i stället. Nu är ju kablarna som Montreal påpekar för klena och bör absolut ses över.
Men att den röda varningslampan släcktes vid sammankopplingen vid laddarna tyder på att du måste ha fler rena fel, för som sagt sammankopplingen borde redan funnits, men klen, underlig och på fel ställe, där de två röda kablarna möts och slutar, och som borde vara på + batteripolerna. Eller är det viss resistans i överkopplingarna som behövs, tveksamt ??
Om du har dålig laddning utan att vara inkopplad på stolpe borde inte det heller bli mycket bättre för som det ser ut nu så är ju den övre laddaren 250dual inkopplad och om den funkar fullt ut och du har fler solpaneler än den klarar av så skall den ju i alla fall ladda 20Amp. till batterierna.
Den undre laddaren hoppar ju bara in om det kommer högre laddström än just 20Amp och då krävs det rätt kraftiga solpaneler, men 20Amp. borde du få/fått redan nu, eller i alla fall max vad panelerna kan ge.

Försök att kolla om båda röda kablarna från plus ut på laddarna går till och är sammankopplade på/vid bobatterierna, för om det laddar rejält så vore det bra i nuläget att de jobbar parallelt i alla fall.

M.v.h. JANKRO.

Ps. När solen skiner... Tänds då den övre vänstra dioden där den ritade solpanelen är.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej, bara en fundering, även om du saknar/saknade bläcket som sammankopplar laddarnas plusutgångar av någon anledning och som skall vara där, så har du ju en kabel ut från batteriutgången på båda laddarna, vilket innebär att batteriutgångarna borde vara sammankopplade vid batteripolen med de två kablarna i stället. Nu är ju kablarna som Montreal påpekar för klena och bör absolut ses över.
Men att den röda varningslampan släcktes vid sammankopplingen vid laddarna tyder på att du måste ha fler rena fel, för som sagt sammankopplingen borde redan funnits, men klen, underlig och på fel ställe, där de två röda kablarna möts och slutar, och som borde vara på + batteripolerna. Eller är det viss resistans i överkopplingarna som behövs ??
Om du har dålig laddning utan att vara inkopplad på stolpe borde inte det heller bli mycket bättre för som det ser ut nu så är ju den övre laddaren 250dual inkopplad och om den funkar fullt ut och du har fler solpaneler än den klarar av så skall den ju i alla fall ladda 20Amp. till batterierna.
Den undre laddaren hoppar ju bara in om det kommer högre laddström än just 20Amp och då krävs det rätt kraftiga solpaneler, men 20Amp. borde du få/fått redan nu.

Försök att kolla om båda röda kablarna från plus ut på laddarna går till och är sammankopplade på/vid bobatterierna, för om det laddar rejält så vore det bra i nuläget att de jobbar parallelt i alla fall.

M.v.h. JANKRO.
Jag undrar varför det alls finns två kablar? Kan det gå en separat pluskabel till varje batteri? Den på Smartpass ser ut att vara max 2,5mm2?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag undrar varför det alls finns två kablar? Kan det gå en separat pluskabel till varje batteri?
Ja, man kan fundera på vart de går och om de kan hänga samman alls eftersom röda dioden slocknade och blev nöjd med en bygel mellan laddarna????
Man kan också fundera över minus/jord. Det finns ju en svart kabel till minus på 250dual, troligen från minuspolen/polerna på bobatterierna, men finns det rejäl minus och sammankoppling för övrigt från de olika laddkällorna, vid batterierna eller annan lämplig punkt.
Samt en sådan här rätt kraftig koppling (beroende av solpanelerna) men i alla fall generatorn, skall ju inte alls genom elblocket.

M.v.h. JANKRO:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja, man kan fundera på vart de går och om de kan hänga samman alls eftersom röda dioden slocknade och blev nöjd med en bygel mellan laddarna????
Man kan också fundera över minus/jord. Det finns ju en svart kabel till minus på 250dual, troligen från minuspolen/polerna på bobatterierna, men finns det rejäl minus och sammankoppling för övrigt från de olika laddkällorna, vid batterierna eller annan lämplig punkt.
Samt en sådan här rätt kraftig koppling (beroende av solpanelerna) men i alla fall generatorn, skall ju inte alls genom elblocket.

M.v.h. JANKRO:
Det där är ett elsystem som det skulle vara intressant att titta närmare på! Intressant är också att alla kabeländarna som sticker ut ur kabelskorna
ser kraftigt oxiderade ut. Om det är så, undrar man ju över hur mycket ström som kommer igenom?
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Har du gjort inkopplingen själv? Är regulatorn/laddaren ansluten via EBL eller går den direkt till förbrukningsbatteri? Sitter det ett växlande relä inkopplat?

Om man jämför din inkoppling med den bild jag bifogade ser ju inkopplingen inte ut att vara helt rätt.
Ctek har ju speciella anvisningar för inkoppling om man har ett EBL. Ett tips kan ju vara att kolla med dem hur kopplingen skall göras mht det EBL du har. Om du nu har något EBL.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Men jag suddade ;).
Jag kunde inte riktigt släppa detta?! Ingående kabel från generatorn ligger ju fel, skall flyttas till Smartpass, kan det vara så att utgående kablar också har hamnat fel, att de skall flyttas "ned" ett steg, den grövre är för laddning av batterierna, och den andra klenare är avsedd för mindre viktiga förbrukare, t.ex. belysning som ju Smartpass kan bryta när spänningen i batterierna blir för låg?
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Jag kunde inte riktigt släppa detta?! Ingående kabel från generatorn ligger ju fel, skall flyttas till Smartpass, kan det vara så att utgående kablar också har hamnat fel, att de skall flyttas "ner" ett steg, den grövre är för laddning av batterierna, och den andra klenare är avsedd för mindre viktiga förbrukare, t.ex. belysning som ju Smartpass kan bryta när spänningen i batterierna blir för låg?
Verkar ju stämma med bilden jag la in.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, något måste ju vara fel i alla fall för om en ny hemgjord kabel med kabelskor som ersätter Ctek-blecket mellan laddarna fick varningsdioden på den undre att slockna, så kan ju inte de två röda kablarna som skall vara/borde vara utgående från resp. laddare vara sammankopplade dit där de leder, för då skulle ju redan dioden varit nöjd och slocknad även om det är för klena kablar. Sammankoppling på först ett ställe och nu på ytterligare ett ställe till gör ju ingen skillnad mer än lite skillnad i resistans och ledningsförmåga.
De utgående/utgångarna kan ju helt enkelt inte ha varit sammankopplade innan.

M.v.h. JANKRO.

Ps. En sak som är lite dum på Ctek's ritningar är att de tar för givet att minus/jord som måste hänga rejält samman överallt inte behöver påpekas och ritas ut, utan att det bara finns.
 
Toppen