F
F.d. 56837
Guest
Hei
Da er det på tide å bytte ut det gamle blysyre batteriet med et nytt lithium batteri. Dagens løsning har bestått av følgende:
100 ah blysyre forbruksbatteri
95 ah blysyre startbatteri (skal ikke byttes ut)
EBL 99
Softcharger type 30
Victron batterimonitor BMV-702 med bluetooth
Har lest mye her inne på forumet og forstått at bobileiere har gjort det på litt ulike måter.
Planen er å bytte ut 100 ah blysyre batteri med Skanbatt bobilbatteri 100 ah med 100 a bms. https://skanbatt.no/collections/skanbatt-lithium-forbruksbatterier/products/skanbatt-bobil-lithium-batteri-12v-100ah-100a-bms-lith-12100b100
Hovedgrunnen til at jeg må velge dette batteriet er høyden under førersete på bilen. De andre vanlige lithium batteriene blir noen cm for høye.
Softcharger gir en ladespenning på rundt 15 volt rett etter start av motor, etter 15-20 minutter går denne ned til 14,6-14,8 volt. Siden jeg har batterimonitor BMV-702 hadde jeg tenkt å koble inn et rele (Victron rele kanskje ?) som koblet ut når ladespenningen er 15 volt for å spare lithium batteriet og BMS'en og som kobler inn ladingen når spenningen kommer ned til 14,8 volt.
Nå i første runde gjør jeg ingen andre endringer. Jeg bruker de tynne ladekablene som er tilkoblet dagens forbruksbatteri. Hvis det viser seg etter hvert at jeg bør øke tykkelsen tar jeg det senere.
Har avlest på batterimonitoren at blysyre batteriet blir ladet med 25-30 a før det justerer seg nedover.
Dette med å koble inn et rele er en ekstra sikkerhetsfunksjon hvor jeg også muligens vil programmere batterimonitoren til å koble ut ladingen når batteriet er fulladet for å unngå konstant lading under lange kjøreturer. Har lest her inne på forumet at noen har laget en slik løsning.
Har ikke solcelle løsning i dag og heller ikke planlagt å montere en slik løsning.
Når bobilen er tilkoblet landstrøm så vil den bli ladet, men ikke 100 % optimalt slik jeg har forstått det.
Er det noen som har innspill å komme med ut fra hva jeg har tenkt å montere ?
Da er det på tide å bytte ut det gamle blysyre batteriet med et nytt lithium batteri. Dagens løsning har bestått av følgende:
100 ah blysyre forbruksbatteri
95 ah blysyre startbatteri (skal ikke byttes ut)
EBL 99
Softcharger type 30
Victron batterimonitor BMV-702 med bluetooth
Har lest mye her inne på forumet og forstått at bobileiere har gjort det på litt ulike måter.
Planen er å bytte ut 100 ah blysyre batteri med Skanbatt bobilbatteri 100 ah med 100 a bms. https://skanbatt.no/collections/skanbatt-lithium-forbruksbatterier/products/skanbatt-bobil-lithium-batteri-12v-100ah-100a-bms-lith-12100b100
Hovedgrunnen til at jeg må velge dette batteriet er høyden under førersete på bilen. De andre vanlige lithium batteriene blir noen cm for høye.
Softcharger gir en ladespenning på rundt 15 volt rett etter start av motor, etter 15-20 minutter går denne ned til 14,6-14,8 volt. Siden jeg har batterimonitor BMV-702 hadde jeg tenkt å koble inn et rele (Victron rele kanskje ?) som koblet ut når ladespenningen er 15 volt for å spare lithium batteriet og BMS'en og som kobler inn ladingen når spenningen kommer ned til 14,8 volt.
Nå i første runde gjør jeg ingen andre endringer. Jeg bruker de tynne ladekablene som er tilkoblet dagens forbruksbatteri. Hvis det viser seg etter hvert at jeg bør øke tykkelsen tar jeg det senere.
Har avlest på batterimonitoren at blysyre batteriet blir ladet med 25-30 a før det justerer seg nedover.
Dette med å koble inn et rele er en ekstra sikkerhetsfunksjon hvor jeg også muligens vil programmere batterimonitoren til å koble ut ladingen når batteriet er fulladet for å unngå konstant lading under lange kjøreturer. Har lest her inne på forumet at noen har laget en slik løsning.
Har ikke solcelle løsning i dag og heller ikke planlagt å montere en slik løsning.
Når bobilen er tilkoblet landstrøm så vil den bli ladet, men ikke 100 % optimalt slik jeg har forstått det.
Er det noen som har innspill å komme med ut fra hva jeg har tenkt å montere ?
Senast redigerad av en moderator: