• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bytte bobil, søker info

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Vurderer å bytte inn bobilen min i en litt mindre modell, og har kikket på annonser i helga. Det er spesielt 2 biler som stikker seg litt ut, og som jeg kunne tenkt meg å se nærmere på. Imidlertid har jeg ingen kjennskap til disse merkene, hvordan de er rent kvalitetsmessig, driftssikkerhet, vinterisolasjon m.m., samt hva jeg ev. bør være ekstra på vakt mot. Setter derfor stor pris på om det er noen her inne som har erfaring og nyttig informasjon å dele.

Den første bilen er en Weinsberg TI 600 MG 2011, og den andre en Eura Mobil TT 590 FB 2011. Begge bilene virker til å være basert på Fiat og med samme drivlinje, men jeg kan jo ta feil.

Det som taler til Weinsberg sin fordel er prisen. Liker også at den har stor gjennomgående garasje, plass til 2 gassflasker, 3 gassbluss på kjøkkenet, muligens litt større kjøkkenbenk, og en (etter mitt syn) bedre myggnettløsning ved inngangsdøra. Av ulemper kan jeg nevne forheng i dusjen (mot glass skyvedører på den andre), all den grå plasten utvendig får den til å virke litt utdatert, og jeg syns også den virker litt mer stusselig innvendig.

Eura Mobil koster på sin side 50000 mer, men virker samtidig mer forseggjort og påkostet. Det er også den bilen som visuelt tiltaler meg mest, spesielt innredning og fargevalg, og den ser ut til å ha mye mer skapplass spesielt bakerst over senga, som også har vindu på begge sider. Ulemper, i tillegg til prisen, som jeg kan se er kun 2 gassbluss, ikke gjennomgående garasje, og muligens kun plass til 1 gassflaske(?).

Ingen av bilene har sykkelstativ, men så lenge jeg får plass til en sykkel i garasjen trenger jeg heller ikke det, og holder meg da under 6 meter totalt.

Dette er kun mine egne subjektive vurderinger, og jeg har som sagt null kjennskap til bilene rent teknisk eller kvalitetsmessig.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Euran har bättre konstruktionskvalitet av dessa två bilar.
Det som syns är att Euran har ramfönster, säkrare mot fuktinträngning.
Eura är träfri i "skalet", om Weinsberg har träregler vet jag dock ej.


Eura är en produkt med högre kvalitet.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Känner egentligen inte till de båda bilarna men Weinsberg är väl en lågprisvarinat av Knaus, dock osäker om det gäller även denna modell.
Har man en dålig rygg ska man kanske undvika Weinsberg med sin lösning på gasolkoffert.
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Vurderer å bytte inn bobilen min i en litt mindre modell, og har kikket på annonser i helga. Det er spesielt 2 biler som stikker seg litt ut, og som jeg kunne tenkt meg å se nærmere på. Imidlertid har jeg ingen kjennskap til disse merkene, hvordan de er rent kvalitetsmessig, driftssikkerhet, vinterisolasjon m.m., samt hva jeg ev. bør være ekstra på vakt mot. Setter derfor stor pris på om det er noen her inne som har erfaring og nyttig informasjon å dele.

Den første bilen er en Weinsberg TI 600 MG 2011, og den andre en Eura Mobil TT 590 FB 2011. Begge bilene virker til å være basert på Fiat og med samme drivlinje, men jeg kan jo ta feil.

Det som taler til Weinsberg sin fordel er prisen. Liker også at den har stor gjennomgående garasje, plass til 2 gassflasker, 3 gassbluss på kjøkkenet, muligens litt større kjøkkenbenk, og en (etter mitt syn) bedre myggnettløsning ved inngangsdøra. Av ulemper kan jeg nevne forheng i dusjen (mot glass skyvedører på den andre), all den grå plasten utvendig får den til å virke litt utdatert, og jeg syns også den virker litt mer stusselig innvendig.

Eura Mobil koster på sin side 50000 mer, men virker samtidig mer forseggjort og påkostet. Det er også den bilen som visuelt tiltaler meg mest, spesielt innredning og fargevalg, og den ser ut til å ha mye mer skapplass spesielt bakerst over senga, som også har vindu på begge sider. Ulemper, i tillegg til prisen, som jeg kan se er kun 2 gassbluss, ikke gjennomgående garasje, og muligens kun plass til 1 gassflaske(?).

Ingen av bilene har sykkelstativ, men så lenge jeg får plass til en sykkel i garasjen trenger jeg heller ikke det, og holder meg da under 6 meter totalt.

Dette er kun mine egne subjektive vurderinger, og jeg har som sagt null kjennskap til bilene rent teknisk eller kvalitetsmessig.
Jag hade tagit Euramobilen alla dagar i veckan. Hög kvalitet, riktig dubbelgolvsbil.
Kolla så där är elpatron på Trumapannan. Jag klarade att hålla 20 grader varmt inne, bara på elpatronen. När det var typ 0-5 minus ute.
Nu var det ett tag sedan jag ägde en Euramobil, men jag har bara trevliga minnen av den.
Mvh Per
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vurderer å bytte inn bobilen min i en litt mindre modell, og har kikket på annonser i helga. Det er spesielt 2 biler som stikker seg litt ut, og som jeg kunne tenkt meg å se nærmere på. Imidlertid har jeg ingen kjennskap til disse merkene, hvordan de er rent kvalitetsmessig, driftssikkerhet, vinterisolasjon m.m., samt hva jeg ev. bør være ekstra på vakt mot. Setter derfor stor pris på om det er noen her inne som har erfaring og nyttig informasjon å dele.

Den første bilen er en Weinsberg TI 600 MG 2011, og den andre en Eura Mobil TT 590 FB 2011. Begge bilene virker til å være basert på Fiat og med samme drivlinje, men jeg kan jo ta feil.

Det som taler til Weinsberg sin fordel er prisen. Liker også at den har stor gjennomgående garasje, plass til 2 gassflasker, 3 gassbluss på kjøkkenet, muligens litt større kjøkkenbenk, og en (etter mitt syn) bedre myggnettløsning ved inngangsdøra. Av ulemper kan jeg nevne forheng i dusjen (mot glass skyvedører på den andre), all den grå plasten utvendig får den til å virke litt utdatert, og jeg syns også den virker litt mer stusselig innvendig.

Eura Mobil koster på sin side 50000 mer, men virker samtidig mer forseggjort og påkostet. Det er også den bilen som visuelt tiltaler meg mest, spesielt innredning og fargevalg, og den ser ut til å ha mye mer skapplass spesielt bakerst over senga, som også har vindu på begge sider. Ulemper, i tillegg til prisen, som jeg kan se er kun 2 gassbluss, ikke gjennomgående garasje, og muligens kun plass til 1 gassflaske(?).

Ingen av bilene har sykkelstativ, men så lenge jeg får plass til en sykkel i garasjen trenger jeg heller ikke det, og holder meg da under 6 meter totalt.

Dette er kun mine egne subjektive vurderinger, og jeg har som sagt null kjennskap til bilene rent teknisk eller kvalitetsmessig.

Jag vet inte hur det är med viktgränserna i Norge men förmodligen klarar Weinsberg:en 3500Kg medan Euramobil:en är betydligt tyngre.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Jag vet inte hur det är med viktgränserna i Norge men förmodligen klarar Weinsberg:en 3500Kg medan Euramobil:en är betydligt tyngre.
Det er jo absolutt også noe å tenke på. Jeg har C1-lappen opp til 7500 kg, men ønsker å holde meg under 3500 kg, så faktisk lastekapasitet innenfor vektgrensen betyr mye.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Jag vet inte hur det är med viktgränserna i Norge men förmodligen klarar Weinsberg:en 3500Kg medan Euramobil:en är betydligt tyngre.
Det framgår av beskrivningarna att båda har totalvikt på 3500 kg. 940 kg lastvikt på Weinsberg och 695 kg på Eura Mobil. Nästa fråga är ju vad de väger i verkligheten och vad man behöver i lastvikt.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Og der dukket det opp enda en interessant kandidat; en Hobby 500 Van 2010 basert på Ford Transit og med registerkjede i stedet for reim. Denne bikker så vidt 6-metersgrensen, og det er litt dumt både med tanke på parkering og fergepriser, men ellers ser den veldig fin ut. Pluss for solcellepanel på taket. Ganske langt overheng bak til å være såpass liten, usikker på hva det ev. vil innebære mht nyttelast i garasjen og kjøreegenskaper med mye vekt så lang bak.

Hva tenker dere om denne, noe spes jeg bør være obs på her?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Og der dukket det opp enda en interessant kandidat; en Hobby 500 Van 2010 basert på Ford Transit og med registerkjede i stedet for reim. Denne bikker så vidt 6-metersgrensen, og det er litt dumt både med tanke på parkering og fergepriser, men ellers ser den veldig fin ut. Pluss for solcellepanel på taket. Ganske langt overheng bak til å være såpass liten, usikker på hva det ev. vil innebære mht nyttelast i garasjen og kjøreegenskaper med mye vekt så lang bak.

Hva tenker dere om denne, noe spes jeg bør være obs på her?
Den Ford-motorn 2,2L 130/140Hk har haft stora problem med många motorras vid låga mil. Stor risk för detta.
Finns på utländska forum väldigt många som råkat ut för detta med stora kostnader som följd, upp till ca 100.000
för bytesmotor eller renovering.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Med lite trådarkeologi så hittade jag tråden där detta diskuterades.

 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag är 191 cm lång och när vi letade husbil senast, år 2007, tittade vi också på bilar byggda på Ford Transit. De var omöjliga för mig att sitta bekvämt i, kändes som LandRovern jag hade i slutet av förra seklet. Som att sitta ihopknycklad med benen utan möjlighet att skjuta stolen bakåt mer än vad de redan var. De föll således bort trots att jag provade flera olika husbilsmodeller. De kan ju i och för sig ha ändrats efter de modeller som fanns då.

//Michael, medlem
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Auda, ikke bra med en slik havaristatistikk. Det var jeg ikke klar over, takk for opplysningen!

Jeg er drøyt 180, og prøvekjørte denne bilen basert på Transit 2007 i 2021 før jeg kjøpte den jeg har nå. Jeg syns bilen var veldig god å kjøre, og med kraftig og trekkvillig motor. Veldig synd å høre om motorproblemene, jeg har hatt flere Ford personbiler opp gjennom årene og har alltid vært fornøyd med dem.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag gillar den nya Transit'en.
Mycket bra körkänsla i lätta husbilar, har bara kört de med automat och McLouis bodel, en klar kandidat ifall jag "måste" byta husbil.
Även äldre Transit har fin karaktär på motor/drivning, men de går bort.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag gillar den nya Transit'en.
Mycket bra körkänsla i lätta husbilar, har bara kört de med automat och McLouis bodel, en klar kandidat ifall jag "måste" byta husbil.
Även äldre Transit har fin karaktär på motor/drivning, men de går bort.
Med tanke på hur Ford har behandlat de som har haft problem, går en husbil byggd på Ford helt bort!
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Jag tror inte Fiat är några fantastiska änglar, men det är trots allt så -if the shit hits the fan - att Fiat Professional ska ha en fungerande support om bilen strular 365 dagar och 24 timmar i dygnet. Har ingen aning om det funkar i praktiken, men på pappret ser det bättre ut än dom flesta.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Menar du att de behandlar sina kunder som Fiat gör, eller?

Jag är inte insatt i vilka problem nya Transit har, samt hur Ford hanterar dessa.

Som sagt tidigare, du verkar ha ett horn i sidan på Fiat, undrar var det kommer ifrån?
Men, Fiat har aldrig haft de enorma hållbarhetsproblem som Ford hade med 2,2L 130/140Hk dieseln. Ändå var det värsta
den nonchalans som de behandlade alla dessa kunder med vars motorer rasade vid miltal från ca 5000mil och uppåt, de flesta fick
betala en stor del eller hela kostnaden för renoveringen eller utbyte av motorn själva. Inte heller såg dom till att lösa problemen
utan den enda som det verkar fungerande lösningen som gjordes, kom från en motorrenoverare som tog fram kolvar av bättre kvalitet
och konstruktion på eget bevåg. Vissa ägare av dessa bilar har f.ö. råkat ut för ett andra motorras efter att utbytesmotor monterats.
Därför skulle jag absolut inte vilja ha någon husbil på Fordchassie, för om det blir några större problem kommer dom förmodligen att
agera på samma sätt igen, och köra huvudet i sanden!
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Alla fordon har ju problem som alla vet, en del tillverkare tar sitt ansvar med recalls, för att åtgärda bekräftade brister/fel, det sker ju löpande.
Nu är jag inte tillräckligt insatt i de olika märkena som husbil och deras recalls, men vi kan ju bara i detta forum läsa om återkommande problem på vanliga märken, men ändå kommer det inte en recall på bristen/felet.
Jag tycker Fiat i allafall i Sverige sticker ut med uppenbart ointresse där,
det är lågt tycker jag.
 
Toppen