• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bytt till modernare kyl men skorstenen är på fel sida?

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Tröttnade på att jag var tvungen att plocka ut och vända på min 30 år gamla Electrolux-kyl varje säsong så det har nu införskaffats ett nytt. Jag har fått det förklarat så att ammoniaken i kylslingan, när skåpet inte används under vintern, delvis spjälkar upp sig i kvävgas och vätgas (NH3) men genom att skaka det kraftigt så blandar man ihop det igen och sen funkar det hyfsat under några månader. Men att plocka ut skåpet är ett helt företag så det kändes inte som en permanent lösning så nu står det ett sånt här i garaget:
Gasolkylskåp COMBICOOL FREZZER PRO HR60G 12V/230V/gasol, VIT
Säljs även under andra namn, t ex Sunwind Cuisine , NVOX, och SW Combi

Fick det till rätt pris (3') eftersom det inhandlades i vinter då det var off-season. Klarar både 12V, 230V och gasol. Själva kylutrymmet är lika stort som det gamla - 60L - men det finns inget frysfack så det får jag väl leva med. Det är dock enklare att tända och styra än det gamla. Skåpet i sig är mindre rent fysiskt - särskilt på höjden - så det blir till att bygga om lite för att få dit det.

Ett potentiellt problem upptäckte jag och jag undrar om ni som bytt till denna typ av kyl gjort: skorstenen sitter på "fel" sida och är dessutom mycket mindre än på det gamla. Röret här är 19mm utvändigt och jag kan tänka mig att det gamla är 30 eller kanske 35mm (har ni ett skåp stående får ni gärna mäta). Här krävs alltså någon typ av övergång - gärna en flexibel sådan. Företaget som säljer skåpen finns i Finland men dom hade ingen färdig lösning på detta.

Vad föreslår ni? Man kan ju ta bort gamla skorstenen helt och i stället ansluta en metallisk flexxlang där utgången sen leds till samma ställe som den gamla. Det ska alltså vara en slang liknande den som används till t ex avgasrör men var får man tag på rätt storlek? Biltemas minsta var på 36mm (invändigt).
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Det är nog viktigt att det är en grov skorstensförlänging, så att kan komma luft in där orginalskorstenen slutar. Annars kan lågan påverkas och kanske sugas ut. Så det är bra om du förlänger med en grov bit så att det inte blir ojämnt drag.
Med vänlig hälsning, Conny J
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej!
När vår kyl slutade fungera, köpte jag ett kitt kompressor+förångare på en marina. Detta monterades in i kylskåpet vi fick på det sättet ett bra kompressorkylskåp till en bråkdel av kostnaden för ett nytt. El-förbrukningen är mycket liten och kylkapaciteten betydligt bättre än på originalet.
BBa
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Det var ett intressant alternativ, jag har ett trettio år gammalt kylskåp. Det fungerar ännu men hur länge? Vore intressant att få veta mera om er ombyggnad. Hur det gick till och kostnader, om man kan göra det själv mm.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Det var ett intressant alternativ, jag har ett trettio år gammalt kylskåp. Det fungerar ännu men hur länge? Vore intressant att få veta mera om er ombyggnad. Hur det gick till och kostnader, om man kan göra det själv mm.

Hej !
Jag gjorde jobbet själv. Det är relativt enkelt då gasen är förfylld , så det behövs inga specialverktyg.
Förångaren fäste jag med buntband utanpå befintlig förångare, kompressorn fick plats på golvet i angränsande skåp. Jag använde även befintliga 12v kablar för strömförsörjningen Kostnad ca 3500:-för ca tio år sedan.
BBa
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Skulle nog funka men röret måste vara 19 mm (invändigt) och några såna har jag inte hittat ännu.
Jag kan ju inte använda ett grövre rör än det, hur tänkte du där Conny?

Ombyggnad till kompressor är inte intressant då jag mest vildcampar och nya skåpet är ju redan införskaffat - men det är en intressant lösning.
 
Toppen