• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte till SAAB 9-5 stolar

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Hej
Ni som har bytt stolar till SAAB 9-5 i era hb, är det mycke som måste ändras, eller passar dom skapligt med en gång?
Min hb, är en Citroen 1989.

Snarken
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Byte till SAAB 9-5 stolar

Hej Snarken,
det är ganska enkelt att byta stolar men du måste ha tillgång till svets. Man måste flytta mutterstyckena då Saabén skenor inte riktigt stämmer med dina stolsunderreden. Dock ganska enkelt att slipa bort de gamla muttrarna och borra/förstora hålen samt svetsa fast nýa muttrar.
Kommer du att används orginalbältesfästen så behövs ingen förstärkning men enligt bilprovningen så skall stolsunderredet förstärkas om du modifierar och använder Saab`s orginal bältesfäste som sitter monterat på stolen. Då blir det genast en del mera jobb.
Lycka till
Hälsningar Bror
 

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Sv: Byte till SAAB 9-5 stolar

Hej Bror
Hur förstärker man stolsunderredet, så bilprovningen godkänner det?
Jag hade tänkt använda SAABens bälte fästen för att slippa ha viren som nu sitter mellan stolarna.

Snarken
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Byte till SAAB 9-5 stolar

Hej igen,
då föreslog bilprovningen att man svetsade på vinkeljärn- föreslog ca 30 x 30 mm och 4-5 mm tjockt - på underredet motsvarande där stolsskenorna sitter samt ett vinkeljärn diagonalt från underredets övre bakre del till underredets nederkant framtill. Järnet bör du kanske montera invändigt i underredet och svetsa väl.
Hälsningar Bror
 

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Sv: Byte till SAAB 9-5 stolar

Hej igen Bror
Tack för svar.
Får se hur det blir, om jag gör något byte.
Men blir det av så förstärker jag nog underredet så jag slipper ha det gamla bältesfästet,
det sitter i vägen när man skall gå bak i husbilsdelen.
Har du bytt till SAAB stolar i din bil?
Blev åkkonforten bättre?
Snarken
 
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Byte till SAAB 9-5 stolar

Hej igen,
ja jag har gjort klart för Saab stolar men inte monterat dessa ännu. Valet av just Saabs stolar beror på att jag åkt och äker Saab 9-5 och har alltid tyckt att jag sitter bra. Kör ofta långa sträckor med bara ett stopp typ när vi far till Norrland = mer än 100 mil och har aldrig kännt mig trött av att sitta i stolen.
Det finns säkert en uppsjö av andra stolar som passar efter lite modifiering.
Lycka till
Hälsningar Bror
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Byte till SAAB 9-5 stolar

Får du sedan tag i elmanövrerade SAAB 9-5 stolar är lyckan total! Vi hade det i vår förra husbil och bättre kan man inte åka. Höj o sänkbart med elhjälp så det blev lagom för både ratt och fikabord.

I vår nya husbil har vi inte kunnat fixa till det eftersom FIAT petat in bältessträckare i bilen och tar vi bort dom kommer ABS-lampan att felmarkera och det lär inte bilprovningen gilla. Puh! Men på nåt sätt SKA de in i FIAT:en också!;)
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Byte till SAAB 9-5 stolar

Hej
Ni som har bytt stolar till SAAB 9-5 i era hb, är det mycke som måste ändras, eller passar dom skapligt med en gång?
Min hb, är en Citroen 1989.

Snarken

Gör som jag gjorde 1992 och besiktigade varje år utan problem. Ta två plattjärn lika långa som sidorna på stolsunderederna och då är dom lite bredare ca 6 cm och mät ut var stolshålen hamnar och ta insexskruvar och dra åt samma som det sitter original. Plattjärnen skruvas fast utanför stolen med fyra skruvar på varje sida och det sitter som berget. Sen tog jag och använde dom säkerhetsbältsfäste som fanns på stolen för att få bort den vajer som var från golvet, och skruvade fast underredet med ytterligare på skruvar på nedre delen. Detta var helt perfekt och man kan få stolsvärme om man så önskar men det behövs inte på sommaren som vi åkte och fortfarand inte åker.
 
Toppen