• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

LiFePO4 Byte till litiumbatteri

Skåningen

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Lund
Hej!
Detta inlägg gäller husvagn, vet inte om man får diskutera det. Annars får admin ta bort mitt inlägg.

Polar 2008.

Ska byta till litiumbatteri och därmed byta batteriladdare till victron blue smart ip22 20a 1 utgång. Det sitter idag en Mascot 2044 som laddar blybatteriet. Det går två grövre kablar från batteriladdaren till 230 centralen. Men det går även 2 tunna kablar från batteriladdaren som även ser ut att gå till 230 centralen (svårt att följa de tunna kablarna).

Någon som vet vad dessa tunna kablar är till? Är det laddning från bilen?

Misstänker att jag inte kan ansluta dessa tunna kablar till victorn batteriladdare.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
vet inte om man får diskutera det.
Är du intresserad av husbilar så kanske.

§ 3. Ändamål HBK är internetbaserad och har som huvuduppgift att skapa, utveckla och förvalta ett internetforum under domännamnet ”Husbilsklubben.se” HBK har som målsättning att samla alla med intresse för husbilar.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
685
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Jag kollade på hemsidan och specifikationen visar att det finns bara anslutning till 230VAC och ut 12V/25A. Dum fråga kanske men är inte de tunna kablarna för 230V anslutningen från centralen?
 

Skåningen

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Lund
Jag kollade på hemsidan och specifikationen visar att det finns bara anslutning till 230VAC och ut 12V/25A. Dum fråga kanske men är inte de tunna kablarna för 230V anslutningen från centralen?
Tack för ditt svar. Förstår inte riktigt. Victron laddaren ansluts med stickkontakt till ett vanligt eluttag.

Kan det vara försörjning till 12 V panelen? Tror man måste slå på 230 centralen för att kunna slå på 12 V centralen...?
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
685
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Men Mascot-laddaren har två tunna trådar säger du som du inte vet var de går. Det var de jag refererade till att de kanske är 230V anslutningen.
Victronladdaren har en 230V plugg för ett nättuttag. Jag antar att du har ett 230V uttag för den efter panelen med jordfelsbrytare och säkring(ar).
Victronladdaren ska du kunna ha på utan att "elblocket" är på.
 

Skåningen

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Lund
Men Mascot-laddaren har två tunna trådar säger du som du inte vet var de går. Det var de jag refererade till att de kanske är 230V anslutningen.
Victronladdaren har en 230V plugg för ett nättuttag. Jag antar att du har ett 230V uttag för den efter panelen med jordfelsbrytare och säkring(ar).
Victronladdaren ska du kunna ha på utan att "elblocket" är på.
Nu förstår jag nog vad du menar, har inte tänkt på att 230 uttagen sitter efter panelen så det stämmer säkert som du beskriver.
Men vad innebär detta? Hur ska jag göra nu så att victronladdaren funkar utan "elblocket"?

Stort tack för din hjälp förresten...
 
Toppen