• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Byte Startkontakt

Per&Laila

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
622
Medlemskap
2026
Chassiefabrikat: Volkswagen
Chassiemodell: LT45
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: TD
Årsmodell Chassie: 1990
Husbilsfabrikat: Hugos
Husbilsmodell: Hugos
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1995
Ämnesområde: Elektronik
Dags att ta ut bilen från garaget,hade 2 konstiga stopp i somras bilen stannade ingen ström inget ljus ingenting funka, strömmen kom tillbaka efter en stund, Har fått rådet att byta startkontakt,min undran är det krångligt att byta? Har köpt en,tänkte anfalla den under nästa vecka.
Ska försöka byta själv,någon som har tips.
Per Åke

sven-A

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2026
sluggo skrev:
den sitter under tändningslåset.
Jag hade en Opel en gång i tiden, där gick bottenplattan (kallades så) sönder. Den var inte särskilt svär att byta. Men Opel var även en lättstulen bil p.g.a. plattan var lätt att få bort. M. a. o. det är både plus och minus om den är lätt att komma åt och byta.

Hoppas det löser sig.

Sven-A

Per&Laila

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
622
Medlemskap
2026
bror.axelson skrev:
Tror att du måste demontera ratt och hela tändningslåshuset för att komma åt kontakten som sitter längst ner på tändningslåset. Hålls på plats av en liten skruv.

Jag ska prova i nästa vecka,hoppas att jag är inne på rätt spår ang.felet.
Återkommer med bilder

Sture & Solveig

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1629
Medlemskap
2025
Hej Sluggo.Börja med jordkabel mellan motor och kaross gör rent riktigt,kolla sedan även

kabel mellan batteri och startmotor innan du byter kontaktplattan på tändlåset så du inte

byter i onödan MVH STURE

Toppen