Sv: Byte kylarvätska
Till dem som inte orkar plöja igenom länken jag tipsade om i förra inlägget kan jag göra en kort resumé med lite egna tillägg.....
Kylarvätskan bör bytas vartannat eller var 5:e år - beroende på vilken glykoltyp man använder.
Vartannat år gäller för den tidigare så vanliga "standardglykolen" och som man ofta hittar även idag som lågprisglykol trots att biltillverkarna slutade använda den 1991.
Kylarvätska med long-lifeglykol byts var 5:e år.
Att man bör byta kylarvätska beror på att rostskyddet i densamma försvinner succesivt. Frysskyddet försvinner alltså inte utan det är de andra skyddande egenskaperna som avtar och man kan se att kylarvätskan börjar bli missfärgad.
Blanda inte long-life glykol med vanlig glykol - det kan få allvarliga konsekvenser. Drabbades av det bl.a på en Renault 19 där eleverna fyllde på vanlig glykol efter en motorvärmarmontering. Glykolblandningen skar sig och det bildades något som i konsistens såg ut som surnad mjölk.... Det blev ett kupéelementsbyte som resultat av den malören.
Så kallat "dött vatten", är vatten som tappat allt syre och därför inte ger rostangrepp, är inte användbart i bilmotorer, det duger bra i villans värmesystem. Därför byter man inte vatten i villans värmesystem men väl i bilens...
Mvh
Lasse