• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte kylarvätska

F

F.d. 29770

Guest
Fiat Ducato 2,8 jTD.
Jag tänkte byta kylarvätska själv, men hittar ingen avtappningsplugg/kran.
Någon som vet?
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Byte kylarvätska

Enklast är kanske att skruva ur tempgivaren till fläkten. Sitter längst ner till vänster i kylaren. (sedd bakifrån)
 
F

F.d. 29770

Guest
Sv: Byte kylarvätska

Tack för tipset, men det måste väl finnas någon avtappningsmöjlighet som standard.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Byte kylarvätska

Nu har jag inte kikat exakt på din/min modell men på vissa motorer sitter det en plugg i vattenpumpen .
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.930
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Byte kylarvätska

Avtappningspluggar är inte så vanligt längre, använd nedre kylarslangen.
 

poolsson

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
1489
Medlemskap
2024
Sv: Byte kylarvätska

Hej!
På verkstads-cdn jag har för Fiat Ducato 2,8jtd står det att man skall lossa nedre kylar slangen för byte av kylarvätska.

Drain kylsystem.
- Sätt fordonet på hissen.
- Höj lyftplattform.
-- Vedere i Op. 7055B54 - Lägre motorhuv - Aue.
- Ta av locket på expansionskärlet.
- Ställ in under fordonet till en lämplig behållare för uppsamling av kylvätska.
- Lossa Holding klämma den nedre röret på kylaren och ta bort munstycket från hamnen på kylaren,
- Öppna tömningsventil om utloppet av värmaren helt.
- Fyll kylsystem igen.
Då det står på tyska så är det googles övesättning som gäller därför ser det lite knasigt ut.
Mvh POOLSSON
 
F

F.d. 7510

Guest
Sv: Byte kylarvätska

Av vilken anledning vill du byta kylarvätska? Den du har är snällare mot metallen i motorblock etc. Med nytt vatten/glykol så får du mer korrosion i systemet, jag skulle inte byta om det inte är ytterst nödvändigt.
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Byte kylarvätska

Till dem som inte orkar plöja igenom länken jag tipsade om i förra inlägget kan jag göra en kort resumé med lite egna tillägg.....

Kylarvätskan bör bytas vartannat eller var 5:e år - beroende på vilken glykoltyp man använder.
Vartannat år gäller för den tidigare så vanliga "standardglykolen" och som man ofta hittar även idag som lågprisglykol trots att biltillverkarna slutade använda den 1991.

Kylarvätska med long-lifeglykol byts var 5:e år.

Att man bör byta kylarvätska beror på att rostskyddet i densamma försvinner succesivt. Frysskyddet försvinner alltså inte utan det är de andra skyddande egenskaperna som avtar och man kan se att kylarvätskan börjar bli missfärgad.

Blanda inte long-life glykol med vanlig glykol - det kan få allvarliga konsekvenser. Drabbades av det bl.a på en Renault 19 där eleverna fyllde på vanlig glykol efter en motorvärmarmontering. Glykolblandningen skar sig och det bildades något som i konsistens såg ut som surnad mjölk.... Det blev ett kupéelementsbyte som resultat av den malören.

Så kallat "dött vatten", är vatten som tappat allt syre och därför inte ger rostangrepp, är inte användbart i bilmotorer, det duger bra i villans värmesystem. Därför byter man inte vatten i villans värmesystem men väl i bilens...

Mvh
Lasse
 
Toppen