• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Byte kylarvätska

  • Startad av Startad av F.d. 29770
  • Startdatum Startdatum
F

F.d. 29770

Guest
Fiat Ducato 2,8 jTD.
Jag tänkte byta kylarvätska själv, men hittar ingen avtappningsplugg/kran.
Någon som vet?
 
Sv: Byte kylarvätska

Enklast är kanske att skruva ur tempgivaren till fläkten. Sitter längst ner till vänster i kylaren. (sedd bakifrån)
 
Sv: Byte kylarvätska

Tack för tipset, men det måste väl finnas någon avtappningsmöjlighet som standard.
 
Sv: Byte kylarvätska

Avtappningspluggar är inte så vanligt längre, använd nedre kylarslangen.
 
Sv: Byte kylarvätska

Hej!
På verkstads-cdn jag har för Fiat Ducato 2,8jtd står det att man skall lossa nedre kylar slangen för byte av kylarvätska.

Drain kylsystem.
- Sätt fordonet på hissen.
- Höj lyftplattform.
-- Vedere i Op. 7055B54 - Lägre motorhuv - Aue.
- Ta av locket på expansionskärlet.
- Ställ in under fordonet till en lämplig behållare för uppsamling av kylvätska.
- Lossa Holding klämma den nedre röret på kylaren och ta bort munstycket från hamnen på kylaren,
- Öppna tömningsventil om utloppet av värmaren helt.
- Fyll kylsystem igen.
Då det står på tyska så är det googles övesättning som gäller därför ser det lite knasigt ut.
Mvh POOLSSON
 
Sv: Byte kylarvätska

Av vilken anledning vill du byta kylarvätska? Den du har är snällare mot metallen i motorblock etc. Med nytt vatten/glykol så får du mer korrosion i systemet, jag skulle inte byta om det inte är ytterst nödvändigt.
 
Sv: Byte kylarvätska

Till dem som inte orkar plöja igenom länken jag tipsade om i förra inlägget kan jag göra en kort resumé med lite egna tillägg.....

Kylarvätskan bör bytas vartannat eller var 5:e år - beroende på vilken glykoltyp man använder.
Vartannat år gäller för den tidigare så vanliga "standardglykolen" och som man ofta hittar även idag som lågprisglykol trots att biltillverkarna slutade använda den 1991.

Kylarvätska med long-lifeglykol byts var 5:e år.

Att man bör byta kylarvätska beror på att rostskyddet i densamma försvinner succesivt. Frysskyddet försvinner alltså inte utan det är de andra skyddande egenskaperna som avtar och man kan se att kylarvätskan börjar bli missfärgad.

Blanda inte long-life glykol med vanlig glykol - det kan få allvarliga konsekvenser. Drabbades av det bl.a på en Renault 19 där eleverna fyllde på vanlig glykol efter en motorvärmarmontering. Glykolblandningen skar sig och det bildades något som i konsistens såg ut som surnad mjölk.... Det blev ett kupéelementsbyte som resultat av den malören.

Så kallat "dött vatten", är vatten som tappat allt syre och därför inte ger rostangrepp, är inte användbart i bilmotorer, det duger bra i villans värmesystem. Därför byter man inte vatten i villans värmesystem men väl i bilens...

Mvh
Lasse
 
Tillbaka
Toppen