Sv: Byte glykol i alde system.
Varför ska man överhuvudtaget byta ut glykolen efter en viss tid? Är det ett axiom? Blir glykolen "utsliten"?
Jappe
------------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan Jappe, den allmänna anledningen till att byta glykol ibland är nog inte mest för frysskyddet, utan att det påstås att glykolens korrosionsskyddande egenskaper försämras med åren, den nyare röda etylenglykolen skall klara fler år mellan bytena.
En seriös utredning, om när det behövs, varför och och hur ofta skulle vara intressant att läsa.
Både servicefirmor och glykoltillverkare vill ju säkert att det skall bytas, men de är ju rätt partiska i sin uppfattning.
Man kan gräva i bilar/motorer/kylsystem som är femton år gamla eller mer med originalglykolen kvar, som man inte kan se några korrosionsskador på. Men, men ???
Det är nog i alla fall som kamremmar, funkar säkert minst fem år eller mer, om man inte har extrem otur.
I mina bilar har jag hällt i "Peak Global lifetime glykol"..... Om den nu inte skulle klara lifetime i en bil, så borde den i alla fall stå sig i tio år......... Kanske

.
M.v.h. JANKRO.