• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte glykol i alde system.

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Man ska visst byta ut glykolvätskan i Alde systemet i 2 års intervall.
Jag undrar om någon gjort detta själv? Hur gör man?
Tömmer man bara ut det gamla och fyller på i expantionkärlet?
Eller pumpar man in det i systemet via avtappningen?
Jag har en Niesmann 74le någon som vet hur många liter jag har i systemet?

Bosse.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Byte glykol i alde system.

Kollar i Aldeappen i min Iphone å där står:
- med en kvalitetsglykol så räcker det med att byta vart 5e år, med glykol av sämre kvalitet bör bytas vartannat år.
Bra kvalitet är G12++ eller G13.
I övrigt bör nog alde.se svara på det mesta.
 
  • Gilla
Reaktioner: Boy

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Byte glykol i alde system.

Hej, om det är longlife glykol i systemet så är den troligen röd som den brukar vara i motorns kylsystem.

När du bytt glykol, och att du troligen har cirkulationspumpen nere vid pannan, samt lite beroende av modell. Så går de flesta nyare att skruva upp flödet på betydligt för att lättare driva runt och få ut luften i systemet.
En liten vridpot på baksidan av pumpen (om den nu finns) bestämmer hastigheten. Kolla hur den står innan du vrider på den.
Du har nog också X antal luftningsnipplar på rören runt om i bilen som man bör öppna lite, först för att få in vattnet i systemet, och sedan så att ev. luftfickor som inte hängt med vattnet ut till expansionskärlet kommer bort som avslutning. Det kan man även göra om efter lite användning, om några ev. luftrester har lagt sig vid högpunkterna i systemet.

Lycka till. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Sv: Byte glykol i alde system.

Vi har aldrig bytt glykol. Haft bilen sedan feb. 2008. Frågade 2013 på flera husbilsfirmor. Svaret var att de bara bytte om kunden verkligen insisterade på detta. Det står ingenting i vår bruksanvisning om att man ska byta men på den CDskiva som medföljde stod det. Där stod också att det ska göras av firma som har Aldeservice.

Birgitta
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Byte glykol i alde system.

Varför ska man överhuvudtaget byta ut glykolen efter en viss tid? Är det ett axiom? Blir glykolen "utsliten"?

Jappe
------------------------------------------------------------------------------------------------

Hejsan Jappe, den allmänna anledningen till att byta glykol ibland är nog inte mest för frysskyddet, utan att det påstås att glykolens korrosionsskyddande egenskaper försämras med åren, den nyare röda etylenglykolen skall klara fler år mellan bytena.
En seriös utredning, om när det behövs, varför och och hur ofta skulle vara intressant att läsa.

Både servicefirmor och glykoltillverkare vill ju säkert att det skall bytas, men de är ju rätt partiska i sin uppfattning.
Man kan gräva i bilar/motorer/kylsystem som är femton år gamla eller mer med originalglykolen kvar, som man inte kan se några korrosionsskador på. Men, men ???

Det är nog i alla fall som kamremmar, funkar säkert minst fem år eller mer, om man inte har extrem otur.

I mina bilar har jag hällt i "Peak Global lifetime glykol"..... Om den nu inte skulle klara lifetime i en bil, så borde den i alla fall stå sig i tio år......... Kanske :D.

M.v.h. JANKRO.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Byte glykol i alde system.

"I min bok" så förbättras glykolblandningens rostkyddande egenskaper med tiden eftersom vattnet blir mindre "syrerikt". Jag tror faktiskt inte att rostskyddet försämras med åren utan det blir snarare bättre.

Jappe
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Byte glykol i alde system.

Det var en tråd for en tid tilbake fra en som byttet for første gang på sin bil, tror det var omkring 15 år. Han skyllet ut av systemet noen ganger for å bli kvitt avleiringer, og det hadde ikke vært moderne glykol orginalt.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Byte glykol i alde system.

Använd Aldes glykolblandning för säkerhet skull. Jag förstörde både panna och pump genom att använda en billig glykol då jag bytte.

:mad:
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Byte glykol i alde system.

Det bildades en svart sörja som fick skovelhjulet i pumpen att kärva. Säkringarna gick. Jag kunde inte reparera pumpen utan fick köpa en ny. Pannan blev förmodligen också inkletad med den konstiga sörjan men den föll nog dessutom på grund av ålder. Märkte rostgenomslag vid svetsningarna. Tyckte att det var lika bra att byta hela rasket. Pumpen var ganska ny men panna monterade jag 1995. Systemet gav ofta konstiga ljud ifrån sig. Nu är det praktiskt taget helt tyst.

:)
 
F

F.d. 53013

Guest
Sv: Byte glykol i alde system.

Bytte glykol i april på Husbilslandet i Kristinehamn det blev luftbubblor som dom fixade nu i början av sept. Dom har en spec. apparat som suger ut luft ur systemet och fixar luftningen. Kan inte tro att man fixar det själv. Men prova!
Jag säger bara good luck!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Byte glykol i alde system.

Varför chansa med en normal underhållsåtgärd, rören i värmesystemet är inte tjocka, vad tror ni det kostar att byta ut radiatorer och rör om man får korrosionsskador i systemet? Här låter det som att det är risk att snålheten bedrar visheten? :wideeyed:
 
Toppen