• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Byte av slang till avlopp till handfatet Hymer.

LEGochTUT

HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
16480
Medlemskap
2026
Hej!
Jag undrar om någon bytt avloppslangen från handfatet på en hymer. Vi har en Hymer 504CL. Den har den fiffiga toa/duschlösningen där man flyttar handfatet till ovanför toastolen. Det har antagligen skavt hål på spiralslangen som behöver bytas.
Problemet är hur man kommer åt att byta slangen. Någon som har gjort detta? se bild

Tack på förhand!
Tony
Picture1.webpPicture2.webp

Gjorde just detta för några månader sedan och det var jättelätt.
Köpte en meter veckad, svart slang på Bauhaus. Öppnade upp duschutrymmet och trädde ner slangen från tvättstället. sedan kunde man känna med handen underifrån, bakom plasten i hörnet vid duschväggen och få tag på slangändan. Därefter är det bra om en person ska stå och ta emot änden på slangen i utrymmet för toakassetten, där slangen kommer ner. Där fanns sedan tidigare en skarv till avloppsslangen, där den fortsätter ner till gråvattentanken.

Tack, Solus, för snabbt svar!!! På mi såg det ut som slangen gick något uppåt och satt med en klamma bakom plastbiten/presenning som fungerar som "gångjärn längst in. Har du samma konstruktion på handfat/dusch som jag?
Mvh
Tony

Tillbaka
Toppen