• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte av registreringsskylt.

P

Patrick E

Guest
Hej,

Nu har min husbil blivit svensk på riktigt. Registreringsbesiktigade den i måndags och fick dom svenska plåtarna igår. Så nu hoppas vi komma ut på en liten tur i helgen. MEN jag hittar inget bra sätt att få loss de gamla plåtarna och jag vill inte bruka för mycket våld med risk att ha sönder skylthållaren. Längst ner på skylthållaren finns det en liten list som jag antar skall tas bort men som sagt jag kommer inte på "tricket för att lösgöra den. Någon som vet hur man gör?
 

Bilagor

  • DSC_0011.JPG
    DSC_0011.JPG
    170,5 KB · Visningar: 14

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.301
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Byte av registreringsskylt.

Det ser uta att vara samma skylthållare som på vår förra bil. Jag "nöp" hekt enkelt med tummen och pekfingret i ena änden och lirkade loss listen allt eftersom fram till den andra änden. Den satt med ett antal nabbar i avlånga hål. Sedan var det bara att trä ut den gamla och in med den nya skylten.

Grattis till nya bilen!
 
L

Lelle_22

Guest
Sv: Byte av registreringsskylt.

Hej!
Bytte min snövallsskadade skylthållare häromdagen.
Mekonomen hade en EU-skylthållare för 70:-.
Efter man tryckt upp skylten i hållaren skall den undre listen skjutas upp i skylthållaren varefter man klämmer fast tre "pluppar" i listen i hål i hållaren.

Skulle tro att du kan bända med en skruvmejsel i underkant mellan listen och hållaren.

Kan det vara till någon ledning?

Lelle_22
 
Senast redigerad av en moderator:

bjensen

HBK Medlem
Inlägg
125
Kommun
Ale
HBK-Nr
387
Medlemskap
2024
Sv: Byte av registreringsskylt.

Går det inte att trycke listen åt sidan.
 

Tompera

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
3014
Medlemskap
2026
Sv: Byte av registreringsskylt.

Sätt in en bred kniv eller spackelspade på ovankanten mellan skylten skylten och skylthållaren och bänd. Skylthållaren är seg och tål en hel del. Det gäller att få klackarna på skyltens ovansida att släppa.
 
P

Patrick E

Guest
Sv: Byte av registreringsskylt.

Ca 0,5cm går listen att trycka åt sidan.
 
P

Patrick E

Guest
Sv: Byte av registreringsskylt.

Det löste sig genom att trycka listen åt sidan och med milt våld bända ut den.
Tack för tipsen!
Härligt då kan man ge sig ut med bilen i helgen!
 
Toppen