• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Byte av Luftfilter på FIAT RAPIDO 2,8JTD 2006

F

F.d. 29995

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: ALKO
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: FIAT 2,8 JTD
Årsmodell Chassie: 2006
Husbilsfabrikat: Rapido
Husbilsmodell: Halvitegrerad
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2006
Ämnesområde: Motor
Hej Husbilsvänner,
Jag var och servade husbilen i förra veckan och körde nästan direkt till bilprovningen för att få bilen kontrollerad. Allt var mycket bra och även gasolinstallationen fick sin kontroll. Tyvärr var avgasvärdet för högt 2,5, godkännt är 1.
Få är tipsen som man får någon säger att jag kör för försiktigt med bilen och den behöver rastas, andra tycker jag skall byta luftfiltret. Jag har svårt att hitta när t.ex. Luftfilter skall bytas. Är det någon som kan ge mig tips, så är jag tacksam.:confused:
Hälsningar
Bertil

F

F.d. 29916

Guest
Min far lärde mig att alltid att köra motorn varm och dra upp den i hastighet före besiktningen. Tipset hade han fått på bilprovningen en gång då hans bil inte blev godkänd.
Lycka till
Göran

golddigger

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2026
sm7asl skrev:
Min far lärde mig att alltid att köra motorn varm och dra upp den i hastighet före besiktningen. Tipset hade han fått på bilprovningen en gång då hans bil inte blev godkänd.
Lycka till
Göran
Just det! Besiktningen drar upp varvet högre än vi brukar.Då kommer det ut en större mängd sot.Blås igenom motorn på vägen dit i 3ans växel och se till att den är genomvarm.Kör även sakta en bit med handbromsen dragen.Då försvinnar evt rost i trummorna.Oftast används den enbart vid parkering.
Lycka till
ps :Jag ska besiktiga d.9 sept

Per-Åke

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2025
Luftfilter är lämpligt att byta var 3000 mil, dvs vart 3:e år på de flesta bilar. Vid körning i mycket dammiga förhållanden oftare.

Motorolja och filter räcker med samma intervall, men då gäller det en bil som går kontinuerligt. Skall du ställa av bilen under vintern skadar det inte att ha ren olja i den.

Per-Åke

F

F.d. 29925

Guest
I normalfallet brukar jag ligga på ett avgasvärde på 1,3.

Bara för att testa, kompletterade jag en halv tank med 5 liter 95 okt bensin och därefter blev det körning under c:a 3-4 minuter på c:a 3500 varv.

Avgasvärdet efter denna behandlig hamnade på 0,2. Sen var det bara att fylla tanken.;)

T

Teddi

Guest
hej,,ja vet inte hur gammal denna tråd är? men,,ja besiktiga häromdan,,fick tipset av bilpr. förra året att varva ut motorn rejält alldeles innan besikt.,,

varva till de ryker ur röret,de ser du själv genom backspegel,,

de har förekommit att bilpr.,, har kört sönder motorer på grund av varvkörning utan motstånd,, så motorn skall du varva ut under körning,,

sen tror ja gränsen går vid 1,5,,allt därunder e godkänt,, lycka till,,teddi,,

F

F.d. 29995

Guest
Hej alla glada husbilsägare,

Jag får tacka för alla goda råd som slutligen ledde till att jag fick en godkänd provning nu i fredags, den 9 september. Vägen dit var inte spikrak utan ett antal råd fick avverkas innan jag fick mitt godkännande.

Det började med att jag fick underkänt pga att k-värdet var för högt ( K = 2,5 den 26 augusti). Jag utvärderade Era kommentarer och var också på de verkstad som hade gjort servicen för att få deras åsikt. Till slut plockade jag ut vad jag såg som bra saker att göra innan jag åkte till Bilprovningen igen. Åtgärderna var:
- Byte av luftfilter, en sak som inte ansågs behöva bytas mer än vartannat år eller kanske som någon föreslog vart 3 år.
- Jag körde till Ängelholm t.o.r. i 4:an ( dock säkert med ett lägre varvtal än vad som föreslagits, jag är rädd om min fina husbil)
- Vi diskuterade om vi skulle slå i något reningsmedel, men jag strök denna åtgärd.

Den 2 september bar det iväg till Ängelholm t.o.r. mest för att få motorn genomvarm. Jag tyckte att med nytt luftfilter och genomvarm motor så skulle detta ordna sig. Vid lunchtid var jag igen vid bilprovningen och ny mätning av K-värdet genomfördes och till min förskräckelse var värdet 2,2, alltså inte tillräckligt bra för godkännande.

Först blev jag ordentligt förbannad, då jag trodde att jag hade fått experternas bästa råd. Det var alltså bara att försöka få tag i någon som visste vad detta problem var, jag tog kontakt med ett företag(Agro) i Billesholm och de förklarade att det hade med programmeringen av motorns styrdon att göra. Med välutrustad verkstad och kunnig personal var detta gjort på någon timma.
Med omprogrammerat styrdon och jämnare gång och utan svarta avgaser så kunde Bilprovningen godkänna ett K-värde på 0,8 för min bil.

Gissa vem som var en glad husbilsägare! Tack för alla goda ideer! Svaret på frågan om Luftfilterbyte gav Agro i Billesholm, varje år tillsammans med servicen i övrigt.

Vid service av min bil hos annat företag missade man att smörja via nipplar torosionsaxlarna, kanske värt att lägga på minnet.
:twitcy:
Hälsningar
Bertil

Toppen