• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte av kylskåp

Göran&Maritha

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Borås
HBK-Nr
4043
Medlemskap
2024
Hej
Kylskåpet i min Carthago Highliner 2010 har lagt av och måste ersättas. Det gamla Dometic RMT 7655L finns givetvis inte kvar i lager efter 14 år. Har någon här bytt sitt skåp?
Dometic har ersättningsskåp men jag vet inte vilket, det kan nog bli svårt att lösa funktionen i ugnen, någon med erfarenhet av det?
Kommer givetvis kontakta Bengt i Örkelljunga men erfarenhet av byte av kylskåp tar jag tacksamt emot.

Göran Glans
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
515
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Låter märkligt att ett såpass nytt kylskåp inte hår att reparera. Delar är visserligen dyra men inget mot kostnaden för ett nytt. Det stora problemet med att byta kylskåp är väl att få ut och in skåpen i många bilar. Bodelsdörren är för smal.....
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
515
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Är det ett absortionsskåp eller ett kompressorskåp?
RMT 7655 är ett vanligt gasolkylskåp. Kompressor var nog knappt uppfunnit i dessa sammanhang då. Men hur som helst så brukar ju de gamla Dometic/Electrolux gå att reparera? Men de nyare har väl en massa (onödig) elektronik.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.884
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej
Kylskåpet i min Carthago Highliner 2010 har lagt av och måste ersättas. Det gamla Dometic RMT 7655L finns givetvis inte kvar i lager efter 14 år. Har någon här bytt sitt skåp?
Dometic har ersättningsskåp men jag vet inte vilket, det kan nog bli svårt att lösa funktionen i ugnen, någon med erfarenhet av det?
Kommer givetvis kontakta Bengt i Örkelljunga men erfarenhet av byte av kylskåp tar jag tacksamt emot.

Göran Glans

Att dessa kylskåp "lägger av" är inte ovanligt efter flera år. Jag har ett likadant som la av att kyla på gas efter 15år, rengjorde brännaren, efter det har jag -23C i frysen, och 4C i kylen på gas vilket jag alltid använder, detta var för 4år sedan.

Jag undrar hur du kommit fram till att kylen måste bytas ut, vad är trasigt eller ur funktion?
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Om trådskaparen tillåter skulle jag vilja ställa följdfråga till PeterK.
PeterK. minns Du vilken verkstad anlitade Du för rengöring av brännaren?
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Jag har gjort det på det sättet också vid några tillfällen. Efter ett tag återkommer problem så till sist kontaktade jag Uppvitt i Uppsala och då byttes hela brännaren (mot begagnat som skulle vara helt ok). Dock problem återkom efter några månader när vi var långt bort från Sverige. Då blev vi tvungna att övernatta varje gång på ställplatser med el eller på campingar...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.884
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har gjort det på det sättet också vid några tillfällen. Efter ett tag återkommer problem så till sist kontaktade jag Uppvitt i Uppsala och då byttes hela brännaren (mot begagnat som skulle vara helt ok). Dock problem återkom efter några månader när vi var långt bort från Sverige. Då blev vi tvungna att övernatta varje gång på ställplatser med el eller på campingar...

Har du gasol filter efter gasolflaskorna?
Jag hade inte det från början, men jag monterade det när jag bytte ut min gamla duocontrol.

Den lilla strypbrickan i min brännare på kylen hade restriktioner/smuts i det lilla hålet i strypbrickan, man kan inte "blåsa" bort det utifrån utan brännaren måste tas isär.
Har brännaren sotat pga av störningar kan en sotning av brännkammaren ovanför brännaren vara nödvändig, men normalt ska den inte sota.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Hej
Kylskåpet i min Carthago Highliner 2010 har lagt av och måste ersättas. Det gamla Dometic RMT 7655L finns givetvis inte kvar i lager efter 14 år. Har någon här bytt sitt skåp?
Dometic har ersättningsskåp men jag vet inte vilket, det kan nog bli svårt att lösa funktionen i ugnen, någon med erfarenhet av det?
Kommer givetvis kontakta Bengt i Örkelljunga men erfarenhet av byte av kylskåp tar jag tacksamt emot.

Göran Glans
Hej
Bytte hela kyldelen hos Dometic i Göteborg på vårt, jag har samma modell, två man jobbade INNE i bilen, detta var för ca tre år sen och kostade då drygt 10 000kr.

Ett nytt skåp kostade då närmare 40 000kr

Ny kylslinga, ny brännare, ny kylpasta och ny tändmodul, i princip nytt skåp och har fungerat klanderfritt sen dess.

En stor fördel med denna rep var också att man inte behövde ta ut skåpet ur bilen, vilket ibland innebär att man tar ut vindrutan vilket kan innebära mycket extrajobb och risk för att denna kan spricka.

Mitt tips är att kontakta Dometic servicecenter i Göteborg.
Lycka till

Hejs
Claes 105
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Vi hade turen att va i Polen när vårt Dometic RM 7605L kylskåp la av för 3 år sedan.
Vi tog beslutet att byta efter ett antal försök att få igång det. Inget kylmedel kvar.
Vi fick ett pris på ca 40000 på Dometic Rmd10,5 T i Sverige.
Kostnaden hos en carthagosäljare i Polen slutade på 26000 kr. monterat och klart.
(Vi har inte ugnen över kylskåpet.
Det hade ökat priset.)
Eftersom vi har förardörr, fällde man framstolarna och tog ut och in kylskåpen den vägen.
Det tog ca 2 timmar att göra bytet.
Gasrören fick ändras lite, då inkopplingen var på höger sida på ett skåp och vänster sida på det andra. Elkontakten var också ny modell. I övrigt stämde måtten rätt så bra mellan kylskåpen.

Krister.
 
Senast ändrad:

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Har du gasol filter efter gasolflaskorna?
Jag hade inte det från början, men jag monterade det när jag bytte ut min gamla duocontrol.

Den lilla strypbrickan i min brännare på kylen hade restriktioner/smuts i det lilla hålet i strypbrickan, man kan inte "blåsa" bort det utifrån utan brännaren måste tas isär.
Har brännaren sotat pga av störningar kan en sotning av brännkammaren ovanför brännaren vara nödvändig, men normalt ska den inte sota.
Vi har gasol-filtrar efter bägge gasolflaskorna. Jag tror också att det blev sotbildning eftersom det ramlade små sot-bitar efter att man knackade på brännkammaren. Vi får se vad Uppvitt kommer att göra när vi kontaktar de nu igen ang. reklamation ;=)
 

sladden

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
5659
Medlemskap
2024
Hej, vårt kylskåp har vi problemet att det inte fungerar på 230V har kollat att det finns ström till skåpet, och både gas och 12V fungerar, misstänker att det kan vara kretskortet, har även kollat D+, allt annat fungerar i bilen
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Hej, vårt kylskåp har vi problemet att det inte fungerar på 230V har kollat att det finns ström till skåpet, och både gas och 12V fungerar, misstänker att det kan vara kretskortet, har även kollat D+, allt annat fungerar i bilen
Du har inte så du kan ohm mäta elstavarna. Är dom trasiga så är det ganska lätt att byta. Om man inte har tumme mitt i handen
 

sladden

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
5659
Medlemskap
2024
El patronen är bra, den slår inte om på el, men både gas och 12V slår den om på, automatiskt
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
RMT 7655 är ett vanligt gasolkylskåp. Kompressor var nog knappt uppfunnit i dessa sammanhang då. Men hur som helst så brukar ju de gamla Dometic/Electrolux gå att reparera? Men de nyare har väl en massa (onödig) elektronik.
Hej
som Du ser av flera inlägg ovan så räcker det oftast att rengöra brännaren, i röret som lågan går upp i bildas rost som sen faller ner i brännaren och till slut så blir det för mycket för att lågan ska kunna brinna riktigt och då slutar skåpet att kyla.
Det är att rekommendera att brännaren då och då blåses ren innan störningar har skett så brukar de här skåpen ha mycket lång livslängd.
 
Toppen