• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Byte av Kylare

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Det blir ett kylarbyte innan avställning för vintern.
Vi har en helintegrerad LMC 2012 som är ganska låg i fronten.
Och om jag förstått det hela rätt så tar man kylaren underifrån.
Någon som vet hur mycket HB'n måste upp i framkant för att det skall vara möjligt ?
Jag har ett par Biltema plast ramper som är ca 20cm höga, om dom räcker, eller måste man ännu högre.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Plastramper skall du inte arbeta under.
Och absolut inte på ett verkstadsgolv som oftast inte har någon friktion.
Jag har provat för ett antal år sedan.
Jag hann som tur var inte under bilen innan ramperna sköts i väg av husbilens tyngd och ett nystädat verkstadsgolv.
Hade jag hunnit hade det inte gått bra.
Använder numera alltid pallbockar.

Lycka till med kylarbytet!

Krister
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det blir ett kylarbyte innan avställning för vintern.
Vi har en helintegrerad LMC 2012 som är ganska låg i fronten.
Och om jag förstått det hela rätt så tar man kylaren underifrån.
Någon som vet hur mycket HB'n måste upp i framkant för att det skall vara möjligt ?
Jag har ett par Biltema plast ramper som är ca 20cm höga, om dom räcker, eller måste man ännu högre.
Ramperna räcker absolut inte till, du behöver en ordentlig garagedomkraft och 3-tons pallbockar. det är några år sedan jag bytte kyl, men
jag skulle tro att kylet är 60-65cm högt och du behöver sticka det ganska rakt upp när du monterar det, sedan skall ju du få plats också!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det blir ett lite diffust svar för det är svårt att svara på.
Men rent generellt om kylaren skall neråt så bör nog frontens underdel minst komma upp nästan lika högt från backen som kylaren är hög vilket brukar vara ett par rejäla pallbockar och man i så fall får ta till en pall att stå på för att nå bra i motorrummet, samt absolut fixa så mycket som möjligt innan man höjer bilen, samt att man kan ju senare sänka bilen innan man skruvar samman allt igen. Man behöver ju också en rejäl garagedomkraft så man lätt kan hantera bilen när det helst inte får strula, för att upptäcka att höjden inte räcker och man måste köra bilen för att ändra höjd på ramper kan bli besvärligt/omöjligt
Största anledningen till rejält med utrymme är inte för att få bort den gamla utan mer för att ha ostört utrymme när man monterar den nya så man inte behöver strula och och mickla samt slå emot i onödan då, för det är sällan som inget alls är i vägen för du har väl en AC kondensor tillsammans med kylaren antar jag.

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ok.
Det är högt som gäller.
Saknas AC på våran så det är lite mindre grejer i vägen.
Pallbockar o rejäl garagedomkraft finns sen Pickup tiden, men vart lyfter man ? för lyftpunkterna i fram måste väl stå på pallbockarna.

Var lyftpunkterna fram finns står väl i instruktionsboken, på min är de precis bakom främre hjulhuset, man kan lyfta under
bärarmsinfästningen och ställa pallbockarna vid lyftpunkterna. Tänk på att det är en tung bil, fram väger den ju uppåt 1 ton per sida
så det behöver vara bra underlag där man arbetar.
 
Toppen