• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte av kamera

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Nu är det dax "igen" skall byta in min canon 30d till en med mycket zoom som man ej behöver byta objektiv.
Men jag har fortfarande kvar min canon 40d.
Ombyte för nöje.
Bara väntar att bilen skall tina/susanne
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Byte av kamera

Kanske inte min sak, men jag vill ge ett råd. Lägg inte pengar på en långzoomare när du har ett bra kamerahus. Skaffa bra optik i stället till det kamerahus du vill behålla. Ett bra stativ är aldrig fel, men det kanske du har redan. Detta är min synpunkter i ämnet! Du gör som du vill med dina pengar!

Jappe
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Byte av kamera

Susanne
Om du kostar på dig en bildstabiliserad zoom till din 40D så behöver du inte släpa på stativet. Men visst, en liten kamera i fickan är bra som komplement.
aake
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Byte av kamera

Håller med Jappe. Tyvärr kostar det med bra ljusstarka teleoptik.
Du får väl krama om gubben och berätta hur bra närbilder du får när han är uppe och flyger.
 

Advantage

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
3092
Medlemskap
2024
Sv: Byte av kamera

Hej Susanne!
Vill ge dej ett tips på en bra "reseoptik" som jag använder till min Nikon systemkamera. Den zoomar från 18-200, och det är den "glugg" som jag anväder mest och som för det mesta sitter på kameran. Finns även med bildstabilisering för att undvika oskärpa vid fotandet.
Ha ett bra foto och husbilsår.http://www.husbilsklubben.se/forums/images/icons/icon14.gif
Hälsningar 3092
Bernt
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Byte av kamera

Vi har nu haft en Panasonic Lumix några år. Bra och ljusstark optik, lång zoom,
bra bilder. Lätt att rekommendera.

Hade alltid förr en systemkamera förr. Aldrig mer. För mycket släpande, bytande och krångel. Efter bytet blev motivet och bilden huvudsaken, inte fotandet!

lycka till med valet

jyrki
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Byte av kamera

En liten kamera i fickan är bra att ha, men jag uppskattar att runt 90% av de bilder jag tar inte skulle ha gått fånga utan systemkameran. Mest smådjur och barnbarn. Barnen i befintligt ljus inomhus på vintern låter sig inte fotas utan ordentligt ljusstark optik och hyfsat stor bildsensor. Men det hänger på vad man vill fota naturligtvis.

aake
 

Ami

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
681
Medlemskap
2024
Sv: Byte av kamera

Det kostar att "ligga på topp"!
Från en som är lite försiktig med Canon 400D.
BOH HBK681;)
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Byte av kamera

Hej susanne!
Jag har en olympus sp-550uz, jag är helt nöjd med den en rejäl långsoom har den oxå (18ggr) vilket motsvarar ett 500mm tele på en analog kamera.

Mvh
Pilot
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Byte av kamera

Ja nu är det gjort bytte min 30d utan objektiv till en power shot SX 10IS 10 mp 20Xzoom ,1:2,8-5,7 usm.
Ja Jappe jag skall köpa bättre optik men det jag tittat på kostar 70 000:-
Sedan har jag ju ett reseobjektiv 18-200 + ett vidvinkel +170-500
Kruxet va att när jag är ute så hade jag en Rico men inte så nöjd med zoomen.
Denna kamera är ju lite nättare än 30d med ett likvärdigt objektiv.
40d kommer jag att använda som innan där sitter det ju ett batterigrepp på behöver ju ej att tänka på att byta batterier däri sitter det ju 2 lit batterier.
Stativ har jag med Manfrotto med ett huvud som heter 501.
Tur jag hann att sticka innan alla la in inläggen här då hade det bara snurrat i huvudet på mig.Jag återkommer med foton från denna kamera sedan./susanne
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Byte av kamera

Ja Susanne, det var nog tur att du hann iväg! Hoppas du blir nöjd med köpet. Det är väl trevligt att få lite synpunkter på saker och ting ibland. Känn dig uppskattad!

icon10.gif
icon10.gif
icon10.gif


Jappe
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Byte av kamera

Susanne
I bildgåtetråden skulle vi bli mycket nöjda om du skaffade ett Ef-S 60 mm macro till din 40D. Sanslöst skarpt, optiskt fullt i klass med väldigt mycket dyrare L-objektiv. Men kameran du köpt fungerar säkert bra för sina ändamål. Det hänger dock inte bara på optiken; bra mycket större sensor (och därmed bl.a. förutsättningar för mindre brus) hos din systemkamera.
aake
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Byte av kamera

Gud vad kul det är när massor av trevliga HBK are är så måna om en, o särskilt Jappe, jag har haft ett långt mycket roligt o trevligt/givande samtal med honom.
Tur att sådana som du finns här på forumet.Tack.
Bif en bild med 40 d.
Ragge har fått låna en dubbad hoj o är ute o leker lite.Ha det bra Susanne
 

Bilagor

  • cross 031.JPG
    cross 031.JPG
    199,5 KB · Visningar: 13

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Byte av kamera

Susanne! Åh, jag ber... Nöjet var helt på min sida (vad är det för snack), vi hade trevligt båda två. Nu har jag en röst på dig i alla fall och så ser vi fram mot jänförande foton mellan dina olika kameror. Jag är faktiskt nyfiken! Dom här långzoomarna är kanske hlåa ks hhi(Försvinn Millan) bättre än vad jag inbillar mig!

Jappe
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.259
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Byte av kamera

Nu måste jag slå ett slag för www.fotosidan.se. Där finns allt för den fotointresserade, möjligen med undantag för det sociala kittet som tycks sammansvetsa så många här. Det finns oändlig kunskap att ösa ur gällande alla aspekter av foto plus alla bilder som säkert tar år att titta igenom om man skulle ägna all sin tid till det.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Byte av kamera

Olympus har zoom 20. Mycket bättre än jag trodde tack vare dubbel bildstabilisering!
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Byte av kamera

Hej fotofolk!

Efter ett antal år utan systemkamera ( tidigare Nikon F1:a) har jag nu drabbats av lite abstinens när jag ser era härliga bilder.

Den digitala fotovärlden vet jag inget om och med delvis nedsatt syn vore det bra med så intelligent kamera som möjligt. Bildstabilisering vore också önskvärt liksom en till formatet så smidig kamera som möjligt.

Tyvärr går ju en del pengar till sån´t som husbilsåkande så budgeten blir lite begränsat. Kan man få ett startpaket för 4-5 laxar?

Tacksam för förslag på "most value for money".

Den fotografiskt fåkunnige Staffan :twitcy:
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Byte av kamera

Har en Canon powershot sedan några år. Den har tjänat mig väl och jag är nöjd med den så när som att den är för stor och klumpig. Har hittat en riktigt smidig sak på CyberPhoto AB - Personlig service på nätet se nedan.
exv8fram.gifexv8size storlek.gifexv8svart_bak.gif
Någon som har erfarenhet av denna?
Verkar vara möjlig att alltid ha med i fickan. Säkert inte toppkvalité men om man inte har med kameran blir det inga bilder alls.

[FONT=Verdana, Arial]Bildsensor storlek [/FONT][FONT=Verdana, Arial]1/2,5"[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial]Upplösning bildsensor [/FONT][FONT=Verdana, Arial]8 100 000 pixlar[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial]Upplösning bild (effektiv) [/FONT][FONT=Verdana, Arial]3264 x 2448[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial]Kompressionsstandard [/FONT][FONT=Verdana, Arial]JPEG[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial]Objektiv [/FONT][FONT=Verdana, Arial]Motsvarar 38-266mm på 35mm [/FONT]
[FONT=Verdana, Arial]kamera[/FONT][FONT=Verdana, Arial]Ljusstyrka optik [/FONT][FONT=Verdana, Arial]3,4-5,3[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial]Optisk zoom [/FONT][FONT=Verdana, Arial]7x[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial]Filterdiameter [/FONT][FONT=Verdana, Arial]Nej[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial]Fokusering [/FONT][FONT=Verdana, Arial]Automatisk + manuell[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial]Närgräns [/FONT][FONT=Verdana, Arial]10cm[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial]Minnestyp [/FONT][FONT=Verdana, Arial]SecureDigital, SDHC[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial]Minne som ingår [/FONT][FONT=Verdana, Arial]11,6MB inbyggt minne[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial]Optisk sökare [/FONT][FONT=Verdana, Arial]Nej[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial]Bildskärm [/FONT][FONT=Verdana, Arial]2,5" (230400 pixel)[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial]Ljusmätning [/FONT][FONT=Verdana, Arial]Flerzon + centrumvägd + spotmätning[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial]Vitbalans [/FONT][FONT=Verdana, Arial]Auto + 5 lägen + manuell[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial]Ljuskänslighet [/FONT][FONT=Verdana, Arial]Auto samt ISO 50, 100, 200, 400, 800, 1600[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial]Slutartider [/FONT][FONT=Verdana, Arial]4-1/800s[/FONT]
[FONT=Verdana, Arial]Exponering [/FONT][FONT=Verdana, Arial]Programautomatik, tids- och bländarautomatik samt helt manuell[/FONT]
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Byte av kamera

Här kommer en bild zomat ut så långt det gick o med automatik
 

Bilagor

  • test av kamera 009.JPG
    test av kamera 009.JPG
    166,6 KB · Visningar: 14
Toppen