Bästa ni,
Lämnar den nya fina stellplatzen i Göttingen (men hur har man tänkt sig man skall kunna tömma gråvatten?), för att omedelbart stoppas av en lätt uniformerad man som säger något på en dialekt som överstiger min skoltyska. Engelska? Nein!. Emellertid med teckenspråk och lite god vilja så vill han (nu visar det sig vara en brandman) påpeka att vänster halvljus inte brinner. Man tackar för upplysningen och söker en plats för vidare undersökningar.
Jodå riktigt, vänster halvljus fungerar inte. Fram med manualen. Kolla först säkringen. Lådan sitter under motorhuven. Två skruvar skall lossas förstår jag, även om bilden inte överensstämmer med verkligheten. Den ena går fint, men den andra kräver en hylsnyckel. Nåja med en avbitartång lyckas det. Säkring ok, alltså lampa trasig.
Byte av halvljusgödlampa enligt manualen: ta bort grillen, lossa två skruvar, dra pinnen ur hylsan, lossa ett par fjädrar. Nemas problemas!. Det gäller då bara att skaffa en glödlampa (nåja två, erfarenheten har lärt mig att när en gått sönder så går snart den andra också sönder, så lika bra att byta båda).
Manualen anger en lampa benämnd H8. Alltså skaffa två H8
r. Inne på flera större bensinstationer, men inga H8. Nåja, på vägen hittar vi en Boschverkstad specialist på bl.a. bilelektronik. H8? Konstigt nummer, men vi skall kolla. Jodå den finns, kom igen i morgon bitti så skall vi ha den.
Återkommer följande morgon. Lamporna införskaffade. Men bara 4 grader ute och verkstaden stod med dörrarna öppna, så varför inte frångå principen egen dräng bäst. Snabbt kom en kunnig mekaniker ut och började skruva. Grill inga problem, två skruvar inget problem, men pinnen i hylsan? Enligt bild bara att dra ut. Men nej trots att alla riktningar och verktyg provades, det gick inte att lossa lamphuset. Ok, mekanikern hade små händer och ficklampa och böjbar spegel och hela verkstan med sig, så efter lite (=mycket) trixande fick han ut lampan utan att ha lossat lamphuset. Synd bara att det var fel lampa, den såg inte ut som en H8!
Dock tre morgonfriska hjärnor kom till slut fram till att det var rätt lampa, den var ju dessutom trasig. Och det var en H7.
In i verkstan och hämtade två nya H7 som efter pulandet i trängslen kom på plats och t.o.m. visade sig fungera. Vi kan alltså åker fortsätta vår färd med ljus även på dagen (vilket tycks förordas, men inte vara lagstadgat i Tyskland).
Själv hade jag inte psykiskt klarat att efter att ha jagat land och rike runt efter en H8 finna att den inte passar efter att ha slitit sönder lamphus i kyla, utan verktyg, och/eller varit tvungen att sätta ihop bitarna igen för att köra att köpa en H7.
Nu, "where is the beef"?
Bästa hälsningar
Håkan
Lämnar den nya fina stellplatzen i Göttingen (men hur har man tänkt sig man skall kunna tömma gråvatten?), för att omedelbart stoppas av en lätt uniformerad man som säger något på en dialekt som överstiger min skoltyska. Engelska? Nein!. Emellertid med teckenspråk och lite god vilja så vill han (nu visar det sig vara en brandman) påpeka att vänster halvljus inte brinner. Man tackar för upplysningen och söker en plats för vidare undersökningar.
Jodå riktigt, vänster halvljus fungerar inte. Fram med manualen. Kolla först säkringen. Lådan sitter under motorhuven. Två skruvar skall lossas förstår jag, även om bilden inte överensstämmer med verkligheten. Den ena går fint, men den andra kräver en hylsnyckel. Nåja med en avbitartång lyckas det. Säkring ok, alltså lampa trasig.
Byte av halvljusgödlampa enligt manualen: ta bort grillen, lossa två skruvar, dra pinnen ur hylsan, lossa ett par fjädrar. Nemas problemas!. Det gäller då bara att skaffa en glödlampa (nåja två, erfarenheten har lärt mig att när en gått sönder så går snart den andra också sönder, så lika bra att byta båda).
Manualen anger en lampa benämnd H8. Alltså skaffa två H8
Återkommer följande morgon. Lamporna införskaffade. Men bara 4 grader ute och verkstaden stod med dörrarna öppna, så varför inte frångå principen egen dräng bäst. Snabbt kom en kunnig mekaniker ut och började skruva. Grill inga problem, två skruvar inget problem, men pinnen i hylsan? Enligt bild bara att dra ut. Men nej trots att alla riktningar och verktyg provades, det gick inte att lossa lamphuset. Ok, mekanikern hade små händer och ficklampa och böjbar spegel och hela verkstan med sig, så efter lite (=mycket) trixande fick han ut lampan utan att ha lossat lamphuset. Synd bara att det var fel lampa, den såg inte ut som en H8!
Dock tre morgonfriska hjärnor kom till slut fram till att det var rätt lampa, den var ju dessutom trasig. Och det var en H7.
In i verkstan och hämtade två nya H7 som efter pulandet i trängslen kom på plats och t.o.m. visade sig fungera. Vi kan alltså åker fortsätta vår färd med ljus även på dagen (vilket tycks förordas, men inte vara lagstadgat i Tyskland).
Själv hade jag inte psykiskt klarat att efter att ha jagat land och rike runt efter en H8 finna att den inte passar efter att ha slitit sönder lamphus i kyla, utan verktyg, och/eller varit tvungen att sätta ihop bitarna igen för att köra att köpa en H7.
Nu, "where is the beef"?
- Manualen tycks vara fel (åtminstone i mitt exemplar), det skall inte vara H8 utan H7
- Hur i hela världen får man pinnen ut ur hylsan? Någon som vet?
Bästa hälsningar
Håkan