• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Byte av framfjädrar

Fam Grönberg

FD HBK Medlem
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
6393
Medlemskap
2024
Varför är det så dyrt att byta har fått pris på fjädrar kostar 2250:- för två .
Det verkar ta rätt lång tid att byta dom byta dom.Billigast pris jag fått är 6500:-
Nu funderar jag att jag och min svärson ska byta dom själva.Någon som bytt själv?

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025
Sv: Byte av framfjädrar

Sök här på forumet på Dohini Däck i Växjö, så hittar du några inlägg där priset varit ca 3500 sek för framfjäderbyte, detta pris kanske inte är aktuellt idag, men det kan vara värt att kolla.

//Tommy

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Det är inga större svårigheter att byta själv om man bara har lite skruvarvana. Fina pengar att spara och kanske får du också en trevlig stund med svärsonen. Lätt avklarat på en dag hemma på uppfarten.

Det finns gott om information i forumet om du söker.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Varför är det så dyrt att byta har fått pris ......................
------------------------------------------------------------------------------------------
Hej, troligen av samma anledning som kamremsbyten och en del andra standardserviceåtgärder är högt prissatta. Man vill tjäna pengar och gärna tala om hur svårt och avancerat det är och inget för gemene man att ens tänka på att utföra själv :rolleyes:.
Som Roger67 skriver, med lite skruvarvana så är det inte ens svårt. Lite klumpigare än en personbil bara, och om man har den enklaste sorten av fjäderkrampor så kan det vara idé med tre i stället för två, för fjädern är inte att leka med om det "kalvar".....
Kolla toe in när ni är klara (funkar bra med två rätskivor och ett måttband i stället för laserutrustning :D).
En lördag, lite fika och mat (kanske en öl) och svärsonen till hjälp så kan du nog köpa diesel i sommar för pengarna i stället.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
J

Jimbo

Guest

Bytte fjädrar hos Dohini i somras. Hur nöjd som helst. För 3500:- inkl fjädrar är det inte ens lönt att själv lyfta fram pallbockarna ur garaget och riva nedre delen av instrumentbrädan. =)

Vi planerade turen till Italien via Växjö och avtalade tid långt innan start. Inga problem alls.....Och priset var INKL moms!

Janne & Kerstin

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3200
Medlemskap
2027

Hej

Jag beställde fjädrarna av Dohini i växsjö. Dom skickade mej nya förstärkta fjädrar från Lesjöfors för 2580:-inkl frakt. Jobbet gjorde jag själv på 3-4 timmar utan problem.

Lycka till
//Janne

R

rymer

Guest

hej har kollat pris bossing i linköping 9423 hos dohino i växjö 5000 med hjulinställng det är till en hymer 654 07 rymer

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Försöker hitta företaget Dohini i Växsjö, men det lyckas inte?

Glöm inte kostnaden för hjul- och ljusinställning. För detta måste göras.
Jag fick gjort mitt byte hos Clemens bil i Ludvika med Bossings fjädrar. Säljaren av Hb och vi delade på kalaset (garanti). Hela montaget kostade
6400:- inkl alla inställningar delat på två. Rätt skapligt.

Stonevalley

HBK Medlem
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2025

Har bytt mina själv gick fint toe in värdet är -1+-1mm mitt ändrade sig inte.
Använde Biltemas fjäder spännare.Har goldscmitt instruktion som följde med.
Glöm inte koppla från batteriet när du gör detta.
:)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    1,2 MB · Visningar: 59
Senast ändrad:
F

F.d. 53012

Guest

hej har kollat pris bossing i linköping 9423 hos dohino i växjö 5000 med hjulinställng det är till en hymer 654 07 rymer

Bossing har aldrig varit billig och allra helst inte nu när Mobil Living gick i graven. (fd Östgöta Camping)

Toppen