• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte av cirkulationspump Alde panna

Kenneth Johansson

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
10441
Medlemskap
2024
Hej
Jag har fått problem med min Alde panna. Säkringen går efter ett par minuter. Det verkar som att cirkulationspumpen går trögt. Kan jag ta loss pumpen utan att tappa ut glykolvattnet? Någon som har något bra tips?
 

Olle Ö

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
696
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1028
Medlemskap
2024
Sv: Byte av cirkulationspump Alde panna

Ett tips.

Ring till Alde i Kristianstad!

När jag behövde hjälp med uppgifter till min Truma, som Alde är/var generalagenter för( samma ägare idag?) så var hjälpen helt suverän.

Mvh

Olle
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.569
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Byte av cirkulationspump Alde panna

Då är det inte lika enkelt.

Möjligen om det går att komma åt att klämma ihop slangarna på var sin sida om pumpen.

Om inte blir det nog till att tömma hela systemet, men samla upp vätskan i en ren behållare så går det att återanvända den när du är klar med reperation.

Jag hade tänkt byta ut min pump i expansionkärlet och då upplystes jag av återförsäljaren att det endast går att göra när man tömt hela systemet från vätskan.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024

Bilagor

  • CAC345561.jpg
    CAC345561.jpg
    28,3 KB · Visningar: 904

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Byte av cirkulationspump Alde panna

Töm hela systemet. Spola igenom med rent vatten tills alla föroreningar har försvunnit. Byt eller renovera pumpen. (Problemet gäller tydligen bara 12v-pumpen).

Fyll nytt vatten med rekommenderad glykolinblandning.

Rådet gäller om det är mer än två år sedan vätskan byttes ut.
:mcride:
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Byte av cirkulationspump Alde panna

Då är det inte lika enkelt.

Möjligen om det går att komma åt att klämma ihop slangarna på var sin sida om pumpen.

Om inte blir det nog till att tömma hela systemet, men samla upp vätskan i en ren behållare så går det att återanvända den när du är klar med reperation.

Jag hade tänkt byta ut min pump i expansionkärlet och då upplystes jag av återförsäljaren att det endast går att göra när man tömt hela systemet från vätskan.

Hej! Jag reagerade för påståendet från en återförsäljare!?
Pumpen kan man ta upp ur expantionskärlet så ofta man behöver, utan att tappa ur vätskan. Jag har bytt pump och jag har också lyft ur den när jag fyllt på kylarvätska.
Bengt
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Byte av cirkulationspump Alde panna

Det er tre forskjellige sirkulasjonspumper til Alde 30xx - den gamle 12V som sitter i ekspansjonskaret, en 230 V som monteres ved panna og den nye 12V som monteres på samme måte som 230V - helst på laveste punkt ved panna. De to sm mnteres på gulvet kan klemmes av på slangene ved bytte, den gamle plukker en ut og setter inn som en vil uten noe forbredelse.

Funksjonsmessig er den nye 12V pumpen klart den beste, selv om det har vært endel problemer med enkelte serier. Tror denne kom i vanlig leveranse i 2007.
 
Toppen