• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Byte av bränslefilter

Status
Stängd för vidare inlägg.

Krille52

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Falun
HBK-Nr
18084
Medlemskap
2025
Jag ska byta bränslefilter på min Fiat Ducato Autoroller 1,9td -99. Var sitter det och hur byter man det lättast? Och ska det vara ett filter med förvärmning eller ett vanligt?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det sitter långt till höger på torpedväggen om du står framför huven.

Som tidigare nämnts är det bäst att kolla exakt vilket filter du har idag för att veta vad du behöver. Läs av beteckningarna på det gamla och hittar du inte exakt samma märke att köpa så kan du googla fram vilka av andra märken som är likadana.
Fiat verkar ha ändrat filter som folk byter kallsingar. Jag har flera felköp ståendes hemma för att jag inte orkade dubbelkolla i bilen innan jag beställde på nätet..
 

Krille52

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Falun
HBK-Nr
18084
Medlemskap
2025
Det sitter långt till höger på torpedväggen om du står framför huven.

Som tidigare nämnts är det bäst att kolla exakt vilket filter du har idag för att veta vad du behöver. Läs av beteckningarna på det gamla och hittar du inte exakt samma märke att köpa så kan du googla fram vilka av andra märken som är likadana.
Fiat verkar ha ändrat filter som folk byter kallsingar. Jag har flera felköp ståendes hemma för att jag inte orkade dubbelkolla i bilen innan jag beställde på nätet..
Tack nu hittade jag på det. Är det bara att skruva bort det gamla och sätta dit det nya och sedan funkar allt som det ska?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
För att fylla filtret efter byte, slår du på tändningen 10-15sek, upprepa detta 3-4 gånger innan du försöker starta, kontrollera att det är tätt.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
På vår HB var det ett filterhus av något plastmaterial, det var svårt att få tätt och filtren var orimligt dyra så Jag bytte ut alltihop och satte dit ett traktorfilter istället. Med det är tätningen inget problem och filtren är mycket billigare samt att själva bytet av dem också är enklare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen