• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Byte av batteri

kefa62

HBK Intresserad
Inlägg
20
Kommun
Lindesberg
Har en Carthago c-line 5.0 -16 och tänkt byta batterier till lithium. Går det att byta rak av eller måste jag byta laddare också, vet inte vad det är för ebl.

// Kent
 
Har en Carthago c-line 5.0 -16 och tänkt byta batterier till lithium. Går det att byta rak av eller måste jag byta laddare också, vet inte vad det är för ebl.

// Kent
Vet inte hur det är för dig. Jag har schaudt ebl och det gick att byta utan problem. Batteriet blir laddat till 97% men det är bara bra. Håller längre än om man laddar till 100%
 
Har en Carthago c-line 5.0 -16 och tänkt byta batterier till lithium. Går det att byta rak av eller måste jag byta laddare också, vet inte vad det är för ebl.

// Kent
Jag hade tidigare samma bil som din, bytte rakt av , satte 230V laddaren på blyläge, solcellsregulatorn på litium, elblocket är CBE
Monterade senare också en DcDcladdare vilket kanske inte är helt nödvändigt, då din bil inte har smartgenerator, monterade denna innanför luckan framför bodelsdörren, kablaget ligger i tröskeln så det är lätt åtkomligt
 
Senast ändrad:
Hej
Jag har ett Schaudt E-block EBL 220. Har bytt till Lithium för ett år sedan.
Har det inställt på BLY-GEL istället för BLY-SYRA
Är det det bästa eller ........
 
Hej
Jag har ett Schaudt E-block EBL 220. Har bytt till Lithium för ett år sedan.
Har det inställt på BLY-GEL istället för BLY-SYRA
Är det det bästa eller ........
Jag frågade leverantören av batteri och till mitt EBL rekommenderades bly, det beror på vad laddaren ger spänning/ tid, men gel kommer fungera också
 
Vet inte hur det är för dig. Jag har schaudt ebl och det gick att byta utan problem. Batteriet blir laddat till 97% men det är bara bra. Håller längre än om man laddar till 100%
Se bara till att cellerna blir balanserade.
Balanseringen startar ungefär där du slutar ladda.
Sen är det bara bra att regelbundet ladda till 100% i LFP-kemin, både för balansen mellan cellerna som är mycket viktigt i LFP, samt att SoC-värdet kalibreras vid 100%.
Antalet cykler som cellerna klarar överstiger med råge hur länge bms'et kommer att överleva.
Vid ett SoH på 80% i LFP-kemin så räknas de som förbrukade, för att hinna dit innan åldern tar ut sin rätt så måste man cykla batteriet varje dygn i typ 10år, det blir omöjligt i en husbil.

Så ladda alltid till 100% när det är möjligt under den aktiva säsongen.
 
Se bara till att cellerna blir balanserade.
Balanseringen startar ungefär där du slutar ladda.
Sen är det bara bra att regelbundet ladda till 100% i LFP-kemin, både för balansen mellan cellerna som är mycket viktigt i LFP, samt att SoC-värdet kalibreras vid 100%.
Antalet cykler som cellerna klarar överstiger med råge hur länge bms'et kommer att överleva.
Vid ett SoH på 80% i LFP-kemin så räknas de som förbrukade, för att hinna dit innan åldern tar ut sin rätt så måste man cykla batteriet varje dygn i typ 10år, det blir omöjligt i en husbil.

Så ladda alltid till 100% när det är möjligt under den aktiva säsongen.
Jepp. Gör det ibland med en lös panel och victron regulator i lihium läge
 
Tillbaka
Toppen