• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Byte AGM bodelsbatteri till LiFePO4 - igen,igen.

Gbob

HBK Medlem
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
42073
Medlemskap
2026
Hej.
Känns som om detta ämne har gett alla svar men jag hittar inget som motsvarar mina förhållande med en EBL 251.

Har en Weinsberg CaraCompact Pepper 2019 med Peugeot chassie (Fiat) och motor. Motorn är Euro6 men har troligen ändå
inte smartgenerator.Har kollat generatorladdning med multimeter via ciguttag och den visar c:a 14,4 oavsett hur jag kör.
Har heller inte start och stop funktion.

Har just nu ett 95Ah Varta AGM batteri som är placerat under förarstolen. Solcell 150W samt Victron 75/15 ansluten direkt till EBL.
Har även monterat en Victron shunt för koll av min förbrukning. EBL'en är en Scaudt EBL 251.
Jag har hittills stått ansluten till 230v så jag har inte riktigt koll på min förbrukning om jag skulle fricampa. Skulle tro att jag klarar
mig kanske 2-3 dygn om solen skiner och ladda bodelsbatteriet via solcell. Det som förbrukar ström är Led lampor, laddning
mobil och plattor samt eventuellt fläkt om jag behöver ha värmaren på. Driver värmare och kyl med gasol. Har ingen TV eller
kaffebryggare, bara airfyer när jag har 230v anslutet. Använder husbilen april till oktober.
Eftersom det är så trångt om plats under förarstolen så kan jag inte placera något mer där (tycker jag) förutom batteriet och shunten
utan att bygga om för mycket. Under soffan är det också trångt. Där är EBL'en, värmare och solcellsregulator plus lite till.
Vill inte ha separat dc/dc laddare och separat 230 laddare synliga och utrymmet under passagerarstolen vill jag reservera för
en framtida inverter.

Nu till min fråga.
För att få lite mer batterimarginal så har jag tänkt att byta ut AGM batteriet till ett Lithium batteri 150Ah - 180Ah med storlek
som får plats under förarstolen. Typ Sunlux, SBL e.d.
Måste jag installera dc/dc laddare och extern 230 laddare eller kan jag bara ersätta det ena med det andra? Kommer det att
fungera ändå med min EBL251 både under körning och när jag står ansluten till 230? Tänker då att jag ställer om EBL'en
till Lead-acid och solcellsregulatorn till Lithium. Se spec på EBL på bilderna.
Behöver jag att byta några batterikablar? D.v.s. gå upp i kabelarea eller kan jag skifta batteri med originalkablarna (för 95Ah AGM) anslutna?
Finns det någon gräns för att i så fall slippa byta ( är ingen vidare elektriker) originalkablar? Typ 100Ah - 120Ah?

Tacksam för klargörande svar.IMG_8850.webpIMG_8849.webp
Bengt

Hej.
Känns som om detta ämne har gett alla svar men jag hittar inget som motsvarar mina förhållande med en EBL 251.

Har en Weinsberg CaraCompact Pepper 2019 med Peugeot chassie (Fiat) och motor. Motorn är Euro6 men har troligen ändå
inte smartgenerator.Har kollat generatorladdning med multimeter via ciguttag och den visar c:a 14,4 oavsett hur jag kör.
Har heller inte start och stop funktion.

Har just nu ett 95Ah Varta AGM batteri som är placerat under förarstolen. Solcell 150W samt Victron 75/15 ansluten direkt till EBL.
Har även monterat en Victron shunt för koll av min förbrukning. EBL'en är en Scaudt EBL 251.
Jag har hittills stått ansluten till 230v så jag har inte riktigt koll på min förbrukning om jag skulle fricampa. Skulle tro att jag klarar
mig kanske 2-3 dygn om solen skiner och ladda bodelsbatteriet via solcell. Det som förbrukar ström är Led lampor, laddning
mobil och plattor samt eventuellt fläkt om jag behöver ha värmaren på. Driver värmare och kyl med gasol. Har ingen TV eller
kaffebryggare, bara airfyer när jag har 230v anslutet. Använder husbilen april till oktober.
Eftersom det är så trångt om plats under förarstolen så kan jag inte placera något mer där (tycker jag) förutom batteriet och shunten
utan att bygga om för mycket. Under soffan är det också trångt. Där är EBL'en, värmare och solcellsregulator plus lite till.
Vill inte ha separat dc/dc laddare och separat 230 laddare synliga och utrymmet under passagerarstolen vill jag reservera för
en framtida inverter.

Nu till min fråga.
För att få lite mer batterimarginal så har jag tänkt att byta ut AGM batteriet till ett Lithium batteri 150Ah - 180Ah med storlek
som får plats under förarstolen. Typ Sunlux, SBL e.d.
Måste jag installera dc/dc laddare och extern 230 laddare eller kan jag bara ersätta det ena med det andra? Kommer det att
fungera ändå med min EBL251 både under körning och när jag står ansluten till 230? Tänker då att jag ställer om EBL'en
till Lead-acid och solcellsregulatorn till Lithium. Se spec på EBL på bilderna.
Behöver jag att byta några batterikablar? D.v.s. gå upp i kabelarea eller kan jag skifta batteri med originalkablarna (för 95Ah AGM) anslutna?
Finns det någon gräns för att i så fall slippa byta ( är ingen vidare elektriker) originalkablar? Typ 100Ah - 120Ah?

Tacksam för klargörande svar.Visa bilaga 242550Visa bilaga 242551
Bengt
Det kommer fungera ,bara byt rakt av, sedan får du se om du behöver mer laddning, men prova byt till ett dropin batteri det fungerar.

Hur sitter den då installerad? Via någon anslutning direkt på EBL'en eller kopplad mellan EBL och bodelsbatteri?
Eller mellan generator och bodelsbatteriet?
Tacksam för bild hur det ser ut i din bil.
Jadu om du tekniskt frågar hur den är kopplad så är jag fel person att fråga.
Men den sitter på väggen mot toaletten bakom soffdynan. Jag tar en bild under dagen. Såg att det var själva elinkoppling du funderade på. Det har jag ingen aning om

Bilagor

• 20251121_135116.webp
    20251121_135116.webp
    1,3 MB · Visningar: 16
Senast ändrad:
Jadu om du tekniskt frågar hur den är kopplad så är jag fel person att fråga.
Men den sitter på väggen mot toaletten bakom soffdynan. Jag tar en bild under dagen
Hej.
Tack för svaret men det är kanske inte just den fysiska placeringen jag tänker på utan mer den el-tekniska installationen.
Som jag har fått info om så monterades laddboostern original när bilarna (Fiat) började att levereras med smartgenerator.
Nu har jag googlat och läst bruksanvisning och kopplingsschema till laddboostern. Kan väl säga att det direkt diskvalificerar
mig som el-tekniker. Tänkte att det kanske bara var att koppla in någon kontakt i EBL'en men det var nog ett önsketänkande.
Mina kunskaper sträcker sig till att demontera sätet samt att lyfta ur och i ett nytt batteri. Så allt annat kommer jag att lämna
till en kompetent verkstad.
Nu var ju ursprungsfrågan om mitt elektroblock EBL251 klarar att ladda ett nytt Lithiumbatteri på 100Ah-180Ah med den
inbyggda laddare som den har. Både under färd och när jag står på 230 stolpe.
Som jag tolkar det så laddar den med 18A. Räcker det? Är det bara fråga om hur lång tid det kommer att ta för att ladda
batteriet om jag fricampat några dygn med eller utan laddbooster?
Om det bara är att skifta så klarar jag det själv annars - verkstad.

Ingen risk att kablarna blir farligt varma då eller att generatorn storknar?
Tycker mig ha läst om det i detta forum. D.v.s. att Lithium batteri suger i sig all laddning
och dessutom tar laddning från startbatteriet?
Kanske missuppfattat det hela.

Hej.
Tack för svaret men det är kanske inte just den fysiska placeringen jag tänker på utan mer den el-tekniska installationen.
Som jag har fått info om så monterades laddboostern original när bilarna (Fiat) började att levereras med smartgenerator.
Nu har jag googlat och läst bruksanvisning och kopplingsschema till laddboostern. Kan väl säga att det direkt diskvalificerar
mig som el-tekniker. Tänkte att det kanske bara var att koppla in någon kontakt i EBL'en men det var nog ett önsketänkande.
Mina kunskaper sträcker sig till att demontera sätet samt att lyfta ur och i ett nytt batteri. Så allt annat kommer jag att lämna
Nu var ju ursprungsfrågan om mitt elektroblock EBL251 klarar att ladda ett nytt Lithiumbatteri på 100Ah-180Ah med den
Som jag tolkar det så laddar den med 18A. Räcker det? Är det bara fråga om hur lång tid det kommer att ta för att ladda
Jag har satt in 100A LiFePO4 batteri. Ställt in EBL 100-2 på läge gel. Funkar bara fint. Laddningen räcker. Blir 99-100% laddat vid 20 mil körning eller över natten på 230V . Om du inte vill så behöver du inte köpa nya prylar för laddning. Men känner du för nytt så finns det mängder att köpa.

Köpte LiFePO4 batteri med Bluetooth. Det var ett bra val. Då kan man kolla status med mobilen/surfplatta. Amazon har bra priser. Kolla

Hej.
Som tidigare svar, byt bara batteri det kommer fungera, om du inte är nöjd med laddningen går det att lösa i efterhand.

Ingen risk att kablarna blir farligt varma då eller att generatorn storknar?
Tycker mig ha läst om det i detta forum. D.v.s. att Lithium batteri suger i sig all laddning
och dessutom tar laddning från startbatteriet?
Kanske missuppfattat det hela.
Nej inget av detta kommer inträffa, du har ingen smartgenerator om den laddar med 14.4V hela tiden, då är det inte ett direkt behov av laddbooster DcDc, det är inge risk för överhettning eller bränd generator, finns mycket information på nätet som inte är rätt.

Byt batteri rakt av. Allt kommer att fungera. Vill man trimma in allt kan man komplettera typ dc-dc mm mm. Bytte rakt av själv för ett par år sedan, fick mycket shit för det. Det sas du kommer förstöra generatorn kablarna smälter livsfarligt med litium batteri. Men det var ju okunskap från dom negativa inläggen

18A är vad den kan ge när du laddar från 230V. När du kör bilen och generatorn står för laddningen blir det sannolikt något annat.
Om batteriet LiFePO4 är väldigt urladdat så laddar den ca 18A både 230V och vid körning. När den är ca 75% laddat så laddas den med ca 8 A till den blir full både 230V och vid körning med min EBL 100-2

Hej alla trevliga och kunniga kollegor.
Tack för alla svar. Kommer att byta till Lithium batteri i vår (bilen är vinteravställd nu) utan att ändra något annat än
inställningen på solcellsregulatorn till Lithium och EBL'en till bly-syra.
Sen får jag se hur det går. Funkar det bra så får det vara så annars kompletterar jag med det som behövs.

Hej alla trevliga och kunniga kollegor.
Tack för alla svar. Kommer att byta till Lithium batteri i vår (bilen är vinteravställd nu) utan att ändra något annat än
inställningen på solcellsregulatorn till Lithium och EBL'en till bly-syra.
Sen får jag se hur det går. Funkar det bra så får det vara så annars kompletterar jag med det som behövs.
Köp en med Bluetooth så kan du kolla i appen till batteri hur den laddar. Även inviduellt per cell. Inga inställningar behövs göras på batteriet.

när jag ställde av tog jag inte bort någon pol. Gick bara in i appen och slog av urladdning.

Tänk på när du ställer av, ladda fullt. Sen laddar du ur till 80-60% sen kan du vinterförvaring. Ska ej vara fulladdad vid långtidsförvaring.

Mitt batteri får vara i husbilen. Kan förvaras ner till -20 enligt tillverkaren.

Om batteriet LiFePO4 är väldigt urladdat så laddar den ca 18A både 230V och vid körning. När den är ca 75% laddat så laddas den med ca 8 A till den blir full både 230V och vid körning med min EBL 100-2
Om det blir samma ström vid 230-laddning och körning så är det en lustig slump. Din EBL innehåller, likt de flesta (alla?), ingen regulator för strömstyrkan vid laddning från generatorn. Där är bara ett relä som kopplar generator/startbatteri mot bodelsbatteriet, och några korta kablar.
Och varför sjunker strömmen redan vid 75%? LiFePO4 brukar inte börja "bromsa" så tidigt. Fel i SOC-värdet?

Senast ändrad:
Om det blir samma ström vid 230-laddning och körning så är det en lustig slump. Din EBL innehåller, likt de flesta (alla?), ingen regulator för strömstyrkan vid laddning från generatorn. Där är bara ett relä som kopplar generator/startbatteri mot bodelsbatteriet, och några korta kablar.
Och varför sjunker strömmen redan vid 75%? LiFePO4 brukar inte börja "bromsa" så tidigt. Fel i SOC-värdet?
Ingen aning men innan kvällen får jag alltid fullt så jag rör inget

Tillbaka
Toppen