Hej.
Känns som om detta ämne har gett alla svar men jag hittar inget som motsvarar mina förhållande med en EBL 251.
Har en Weinsberg CaraCompact Pepper 2019 med Peugeot chassie (Fiat) och motor. Motorn är Euro6 men har troligen ändå
inte smartgenerator.Har kollat generatorladdning med multimeter via ciguttag och den visar c:a 14,4 oavsett hur jag kör.
Har heller inte start och stop funktion.
Har just nu ett 95Ah Varta AGM batteri som är placerat under förarstolen. Solcell 150W samt Victron 75/15 ansluten direkt till EBL.
Har även monterat en Victron shunt för koll av min förbrukning. EBL'en är en Scaudt EBL 251.
Jag har hittills stått ansluten till 230v så jag har inte riktigt koll på min förbrukning om jag skulle fricampa. Skulle tro att jag klarar
mig kanske 2-3 dygn om solen skiner och ladda bodelsbatteriet via solcell. Det som förbrukar ström är Led lampor, laddning
mobil och plattor samt eventuellt fläkt om jag behöver ha värmaren på. Driver värmare och kyl med gasol. Har ingen TV eller
kaffebryggare, bara airfyer när jag har 230v anslutet. Använder husbilen april till oktober.
Eftersom det är så trångt om plats under förarstolen så kan jag inte placera något mer där (tycker jag) förutom batteriet och shunten
utan att bygga om för mycket. Under soffan är det också trångt. Där är EBL'en, värmare och solcellsregulator plus lite till.
Vill inte ha separat dc/dc laddare och separat 230 laddare synliga och utrymmet under passagerarstolen vill jag reservera för
en framtida inverter.
Nu till min fråga.
För att få lite mer batterimarginal så har jag tänkt att byta ut AGM batteriet till ett Lithium batteri 150Ah - 180Ah med storlek
som får plats under förarstolen. Typ Sunlux, SBL e.d.
Måste jag installera dc/dc laddare och extern 230 laddare eller kan jag bara ersätta det ena med det andra? Kommer det att
fungera ändå med min EBL251 både under körning och när jag står ansluten till 230? Tänker då att jag ställer om EBL'en
till Lead-acid och solcellsregulatorn till Lithium. Se spec på EBL på bilderna.
Behöver jag att byta några batterikablar? D.v.s. gå upp i kabelarea eller kan jag skifta batteri med originalkablarna (för 95Ah AGM) anslutna?
Finns det någon gräns för att i så fall slippa byta ( är ingen vidare elektriker) originalkablar? Typ 100Ah - 120Ah?
Tacksam för klargörande svar.

Bengt
Känns som om detta ämne har gett alla svar men jag hittar inget som motsvarar mina förhållande med en EBL 251.
Har en Weinsberg CaraCompact Pepper 2019 med Peugeot chassie (Fiat) och motor. Motorn är Euro6 men har troligen ändå
inte smartgenerator.Har kollat generatorladdning med multimeter via ciguttag och den visar c:a 14,4 oavsett hur jag kör.
Har heller inte start och stop funktion.
Har just nu ett 95Ah Varta AGM batteri som är placerat under förarstolen. Solcell 150W samt Victron 75/15 ansluten direkt till EBL.
Har även monterat en Victron shunt för koll av min förbrukning. EBL'en är en Scaudt EBL 251.
Jag har hittills stått ansluten till 230v så jag har inte riktigt koll på min förbrukning om jag skulle fricampa. Skulle tro att jag klarar
mig kanske 2-3 dygn om solen skiner och ladda bodelsbatteriet via solcell. Det som förbrukar ström är Led lampor, laddning
mobil och plattor samt eventuellt fläkt om jag behöver ha värmaren på. Driver värmare och kyl med gasol. Har ingen TV eller
kaffebryggare, bara airfyer när jag har 230v anslutet. Använder husbilen april till oktober.
Eftersom det är så trångt om plats under förarstolen så kan jag inte placera något mer där (tycker jag) förutom batteriet och shunten
utan att bygga om för mycket. Under soffan är det också trångt. Där är EBL'en, värmare och solcellsregulator plus lite till.
Vill inte ha separat dc/dc laddare och separat 230 laddare synliga och utrymmet under passagerarstolen vill jag reservera för
en framtida inverter.
Nu till min fråga.
För att få lite mer batterimarginal så har jag tänkt att byta ut AGM batteriet till ett Lithium batteri 150Ah - 180Ah med storlek
som får plats under förarstolen. Typ Sunlux, SBL e.d.
Måste jag installera dc/dc laddare och extern 230 laddare eller kan jag bara ersätta det ena med det andra? Kommer det att
fungera ändå med min EBL251 både under körning och när jag står ansluten till 230? Tänker då att jag ställer om EBL'en
till Lead-acid och solcellsregulatorn till Lithium. Se spec på EBL på bilderna.
Behöver jag att byta några batterikablar? D.v.s. gå upp i kabelarea eller kan jag skifta batteri med originalkablarna (för 95Ah AGM) anslutna?
Finns det någon gräns för att i så fall slippa byta ( är ingen vidare elektriker) originalkablar? Typ 100Ah - 120Ah?
Tacksam för klargörande svar.


Bengt