• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta vattenpump i motorn - Solifer 5500. Tips?

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Sv: Byta vattenpump i motorn - Solifer 5500. Tips?

Det finns snälla firmor. :)

Mina glas sitter utan clips. Troligen limmade.

Har du någon "spak" på den inre (på baksidan) skruven?
Jag har det. Mina står till höger i bilens färdriktning.
Med dessa så ställer man ner (dras till vänster ) ljuslängden om man har mycket last i bak så att man inte bländar mötande bilar.
Kan det vara så att det saknas något där för dej tro.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.614
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Byta vattenpump i motorn - Solifer 5500. Tips?

Hejsan, nej glasen är bara limmade, både MARCHAL original och eftermerknadslyktor.
När jag läste din fråga om inställning av lyset så tänkte jag på samma sak som tony o nette redan har skrivit om, så kolla funktionen och fjädern som sitter där m.m.

M.v.h. JANKRO.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Byta vattenpump i motorn - Solifer 5500. Tips?

Det finns snälla firmor. :)

Mina glas sitter utan clips. Troligen limmade.

Har du någon "spak" på den inre (på baksidan) skruven?
Jag har det. Mina står till höger i bilens färdriktning.
Med dessa så ställer man ner (dras till vänster ) ljuslängden om man har mycket last i bak så att man inte bländar mötande bilar.
Kan det vara så att det saknas något där för dej tro.

Förra ägaren har tagit styva slangbitar 3-4 cm och klippt upp dem i mitten och låter dessa fungerar som "clips". Mja, funkar väl sådär. Tror mera på lim. Har läst att just lyktinsatserna inte är någon höjdare på dessa modeller och får ofta anmärkningar, ser att det har börjar bubbla längs kanten på reflektorn. Nya kostar ca 200,-/st i Tyskland.

Jodå, spaken finns där och fungerar men det blir ännu värre om jag sätter den i andra läget. :confused:
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Byta vattenpump i motorn - Solifer 5500. Tips?

Såja. Nu är det kraftigt begagnade packningen bytt och nu verkar det hålla tätt.
Ett tips om ni ska lossa på detta: ta hellre bort det tjocka slanganslutningen. När man tar bort själva locket så mer eller mindre förbrukar man packningen.

ae1r1j.jpg


Nu är det bara inställningen av lyktan kvar. Ska ut och provköra i kväll och ställa mig mot en vägg och kolla. Vad finns det annars för sätt?
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Sv: Byta vattenpump i motorn - Solifer 5500. Tips?

Be någon snäll firma med en ljusinställningsapparat att kolla inställningen.
Eller så tar du en granne med bil till hjälp om du inte har en egen godkänd bil.
Ställ den på en något sånär plan parkering vid en vägg.
Tejpa vart ljusen skall stå. Ställ dit din bil och kolla.
Det svåra är ju att få ljusen rakt fram.

Denna sida hittade jag nu i efterhand. Hoppas att den kan hjälpa dej.:)
OBS! Läs i texterna längre ner om måttet "H" och 415mm.
Du måste mäta dina avstånd mellan lyktorna och höjden till centrum på din lyktor. Det är dina mått som skall gälla inte en Saab´s. :D
Ställa in halvljuset - Experten

Själv så gör jag det på jobbet. :)
Ha det gott.
 
Senast ändrad:

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Byta vattenpump i motorn - Solifer 5500. Tips?

Såja. Det var ju inte så svårt. Det visade sig att när man kom några meter från bilen så visar sig en helt annan ljusbild än om man bara står några dm bort och mäter. Sen står det uttryckligen på protokollet "Lykta lös", inget om felaktig ljusbild. Så nu ordnar det sig nog.

Pumpen bytt och lyktan i ordning, nu är det bara bromsarna som jag nog måste på igen (finns i en annan tråd).
 
Toppen