Sv: Byta växellådsolja?
Hejsan,det skulle hjälpa med årsmodell på bilen för det finns fyra fem varianter av lådor under åren. Men, Citroën och Pilot R580, så borde det vara en som är äldre än -94, alltså älsta växellådan.
Om ettan och tvåan tjurar så kan det vara den gemensamma växelföraren för dem som kärvar, om det håller emot men inte låter illa.
Men det är rätt vanligt att man får strida lite med ettan på älsta lådan, särskilt om det är kallt ( är det nu, i lite kyla som problemet blivit värre?).
Om det är i komb. av nystartad motor och kallt väder så är det nog inte så mycket att bli bekymrad för.
Det som kan hjälpa, och som du frågar efter är faktiskt att
byta olja till en som inte är så tempberoende, och "hal" som sjutton

.
Det finns flera sorter som tar lite extra hand om den gamla lådan, och som kostar lite extra, eller mycket extra.
En olja som kan hjälpa lite mot kärvande lägen är -Red Line's ShockProfe Gear Oil Light Weight-, Art.Nr.30120. Ev. resultat brukar inte visa sig förrän efter några dagar och några mil.
Länk.
Red Line ShockProof Gear Oil
En annan sak som kan göra att det bänder emot lite, är om bakre motor/växellådsfästet är dåligt, så lådan hänger ner lite, och Lådan/växelspaken inte är helt i läge med varandra. Dyrt i Sverige, 150:- i Tyskland.
Om din bil nu är äldre än -94, så växellådan stämmer med den jag trodde, så är det två pluggar för att tömma den, och fyller på gör man genom hålet till backljuskontakten.
Överfyll lite, 1,8 Liter brukar vara rätt lagom och i bakkant på lådan har du en oljesticka för nivån men man kan ligga rätt långt över markeringen för oljenivå.
Om du har lådan mellan -94 och -02 så är det lite annat. På den så är det vajrar som växlar, och de kan kärva, och i den går det i bortåt 3 Liter olja (men då borde det inte stå Citroën på bilen).
M.v.h. JANKRO.