• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Byta ut säkerhetsbälteslås - var köpa nya? [Bilbarnstol i husbil]

spånhyvel

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Östersund
HBK-Nr
37663
Medlemskap
2024
Hej!

Precis köpt en Mercedes Nordic 700 som jag försöker anpassa baksätet på så vi kan montera en bakåtvänd bilbarnstol på ett säkert sätt.


Bakgrund:
Bilen har även en soffa med två sittplatser med ryggen i färdriktningen, som jag ursprungligen tänkt placera barnet i, men där visade det sig sakna godkända säkerhetsbälten. Tidigare ägare hade monterat ett tvåpunktsbälte, men vid närmare inspektion av detta efter köp så inser jag att det bara är skruvat i plywooden. ‍:msn_quest:

Nåväl, då får jag placera honom i soffan med trepunksbälten i färdriktningen, men i en bakåtvänd stol då. Nja, så enkelt var inte det heller… Dels saknas något att fästa bilbarnstol stolens förankringsremmar i, och dels är bälteslåset alldeles för långt. Testade en stol som kräver varken stödben eller förankringsremmar med det gick inte alls.

Försöker nu lösa dessa problem så vi kan komma iväg innan semestern är slut. :p

Säkerhetsbälteslåset:
Bälteslåset sitter bultat i bältesbocken i stål, som i sin tur är fastklämd mot bilens ram genom golvet. Av någon anledning har man satt in ett bälteslås som är över 30 cm långt.

Hittar ingen företagsmärkning på bälteslåset och har heller inte rivit så långt att jag kan läsa något på rullarna. Nordic Specialhusbilar har tyvärr semesterstängt fram till sista augusti så ingen hjälp att få från källan heller.

Behöver få tag i kortare bälteslås, max 20 cm, som i sin tur måste passa till ”hanen” på säkerhetsbältet. Det vanligaste verkar vara ett mer fyrkantigt hål i ”hanen”, men dessa har en rundad del. Se bilden.

Om det inte går att få tag i enbart ett bälteslås som passar, då tvingas jag köpa nya kompletta trepunktsbälten. Säkerhetsbälten för eftermontage verkar dock vara ett halvkändligt ämne… Inget av delarna verkar enkelt gå att få tag i över disk, eller på nätet? Tvingas man på skroten och leta?

- Var får jag bäst tag på ett kortare säkerhetsbälteslås?
- Var köper jag bäst ett komplett trepunktsbälte?


Förankringsremmarna:
Här har jag två alternativ. Endera borrar jag hål genom golvet och monterar lastöglor fastsatta i bilens ram, eller så borrar jag hål i skivan som täcker bältesbocken och använder den som förankringspunkt.

Borra genom golvet har flera stora nackdelar, men främst att golvet har golvvärme som då måste undvikas med hjälp av värmekamera, samt att köldbryggan som skapas är otrevlig vintertid.

Det förefaller enklare att i täckskivan ta upp två hål med en hålsåg och förankra i den nedre tvärgående balken på bältesbocken. Endera bulta fast lastöglor, eller helt enkelt surra fast en sling. På detta sätt bör förfarandet att spänna fast bilbarnstolen bli som i passagerarsätet fram, där man också kan spänna förankringsremmarna neråt. Se röda markeringar i bilden.

- Har ni något tips på en snygg och funktionell lucka eller liknande som jag kan sätta i det upptagna hålet?
Tänker mig något som skyddar den råa kanten på skivan, inte ger en så skarp kant mot eventuellt skav och kan täcka för hålet när det inte används. Kanske något liknande en inspektionslucka på båtar, fast mindre.

Ha det gott i sommartrafiken! /Kim
 
Toppen