• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Byta ut bränd kretskort (12 volts)

HenriGbg

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Härryda
HBK-Nr
36421
Medlemskap
2024
Hej igen,

Luktade plötsligt illa (bränd) under en tur med husbilen och lokaliserade felet till en säkring till kyl/frys, som under färd leder strömmen från generatorn till den. Säkringens hölje hade smält utan att säkringen bröt strömmen. Lyckades delvis få bort den smälta plasten och säkringen och resten av resan fick vi frysa vattenflaskor över natten och ha i kylen vid färd... :rolleyes:

Vid ett längre stopp monterade jag bort stolen och och tog en närmare titt på skadan. Kortet hade fått en ganska ordentlig brännskada. Putsade vad jag kunde med örontofsar och lite aceton och hittade att den änden av kontakten på kortet som hade brännskadan hade ett stift längre ner som jag kunde "koppla förbi" det som var skadat (det finns två stift, som jag förstår är för att koppla på permanent 12v till kyl/frys). Anslöt en säkringshållare från Biltema och kunde på så vis få igång kyl/frys under färd igen.

Upptäckte senare att det verkar finnas ytterligare skada på kortet, då en annan säkring som går till "Belysningsgrupp B" blir väldigt varm, tror jag mätte uppemot 60 grader, innan jag släckte ljusen som var kopplade till den säkring...

Men nu när jag är hemma igen, skulle jag vilja byta ut det där kortet.

Är det någon som vet var man kan beställa ett sådant?
Och vad kallas kortet egentligen? "12 volts central" ?
Hittar en beteckning "TT6525" på kortet.

Detta är då på en Hobby husbil.
Bifogar lite bilder.
 

Bilagor

  • 20230717_114013-EDIT.jpg
    20230717_114013-EDIT.jpg
    245,9 KB · Visningar: 102
  • 20230717_140357.jpg
    20230717_140357.jpg
    727 KB · Visningar: 105
  • 20230717_115105.jpg
    20230717_115105.jpg
    2,8 MB · Visningar: 104
  • 20230717_151826.jpg
    20230717_151826.jpg
    2,8 MB · Visningar: 105

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
479
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Belysande bild där Jankro!
Jag ser dock de fulaste lödningarna till Vänster.....
I vissa fall är det tryck på delen som är fastlödd som orsakar sprickorna, dvs det ligger och klämmer .

Någon nämnde sänglampor, de kan vara på 10 W styck möjligen 20 W. Dvs 0,8 till 1,5 Amp.
Den kan nog knappast orsaka det vi talar om.
Däremot tömmer de bodelsbatteriet så att värmen lägger av mitt i natten....
Byte till LED minskar förbrukningen till en tiondel.

Att löda är kul, men har man inte provat på så kan det te sig svårt, och kräver träning.
Många använder för klen lödkolv för att göra de saker vi här talat om, dvs löda säkringshållare i kretskort som är genompläterade, krävs 50 - 100 W lödkolv.
Att få rent lödytorna efter att de blivit brända kan vara svårt, själv har jag en liten glasfiberborste, finns hos Kjell o Co.
Men att skrapa med en liten kniv går men är lite mer tålamodskrävande.

Att se till att ha lite delar gamla kretskort sladdar och kontakter att träna lödning på är inte fel.

Roysan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, ofta är väl ett problem i dessa sammanhang att även om korten är svindyra att köpa som kund, så är tillverkningssättet billigast möjliga.
Enskiktskort, etsade först, och sedan borrade bara, så någon kopparplätering genom hålen och ev. lite koppar på andra sidan hålet så att lödtennet kan krypa iväg och då hålla fast komponentbenen/stiften rejält är det sällan frågan om.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag har haft samma fel. Jag kan konstatera att det ofta är som HenriGBG säger.
Oxid o vibrationer o högt ström uttag gör att säkringen och anslutningen blir varm
och släpper anslutningen mot säkringen en aning varje dag. Till slut blir det väldigt varmt.
Jag skulle ha bytt säkringshållare och dragit kabel i mellan.
Köpa nytt kort kan bli hutlöst dyrt om det ens går att få tag på.

Visa bilaga 229667 Visa bilaga 229668
Det borde gå att växla av matningen till värmeelementet med ett separat relä.
Nya matarkablar som är avsäkrade till relät och ordinarie matningskabkar till elementet används som styrkablar till relät. Med en sån lösning avlastas EBL.
Det blir även troligen bättre effekt på kylen, mindre spänningsfall. Minus behöver också uppgraderas.
Det är förstås en hel del pyssel och klurande innan man är klar.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
479
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Reservdelar är ofta en stor kostnad för företag, de bilar en stor inventariesumma som beskatta, och säljs väldigt få av, tar utrymme, och måste bokföras, inventeras hela tiden, så inte konstigt att de blir dyra. Till slut när ingen köper dem, (reservdelarna) så räknas de av och slängs, och då om aldrig annars kommer någon och vill köpa ett kort.
Klart man kan ha ett mellanrelä, men jag är säker på att rätt och noga lagat med nya lödningar så håller det lifvet ut, (kortets eller ditt liv är en bra fråga.... )

Som tur är brinner inte dessa kretskort, det skall mycket till innan de slår lågor, de bränns men det släcker sig, klart att om något brännbart är i närheten så kan det ju bli värre. Plasten på kanlar kan dock bli lite svettiga och slå lågor om det är billigast möjliga kvalitet.
Lukten ger ju en bra signal om att något är på gång.

Det man inte kan köpa, eller det man inte kan lita på att någon annan fixar, det får man göra själv.

Roysan
 

HenriGbg

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Härryda
HBK-Nr
36421
Medlemskap
2024
Monterade ur kortet, putsade ordentligt och mätte de olika banorna i kretskortet. Det enda som verkade sämre (visade högre motstånd) var den brända kontakten. Allt annat visade bra värden och kunde inte se några lödningar som lossnat. Passade på att rengöra alla kontakter och även de till batterierna. Till den brända kontakten hade jag ju redan en lösning som fungerar, så jag gav mig inte in på att försöka löda om säkringshållaren.

Monterade tillbaka allting och allt fungerar, förhoppningsvis lite bättre :)

Mätte också förbrukning på de olika belysning som finns i bilen. Det finns ju några "lysslingor" i/bakom taklisten, såg att dessa var ganska stora förbrukare, upptill 5A = 60W, Är nog inte ledslingor då... Med allt ljus på gick det 15-20A över två säkringar (som är på 20A styck) ...

Tack igen för alla tips och råd. :)
 
Toppen