• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Byta usb-laddare

thou

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
36591
Medlemskap
2026
Har precis hämtat hem husbilen. Under vintern har jag beställt hem en usb-c pd-laddare så man får lite mer kräm att ladda med som jag hade tänkt att byta en av de befintliga usb-a laddarna med. Se bifogad bild på laddaren.

IMG_3656.webp

Den befintliga laddare är kopplad enligt nedan:

IMG_3657.webp

Hur gör jag bäst för att koppla in den nya laddaren? Måste jag klämma på nåt som passar i ändhylsorna? Är det bara att dra isär sladdarna med lämplig mängd våld?

Dra isär och kolla vad det är för kontakter och kläm på lika dana på ditt nya uttag. Alternativt byt ut mot ett helt nytt kontaktstycke.

Hur många ampere kommer du ta ut ur de nya uttagen? Tänk på att det kan vara långa kablar och de ser klena ut. Så att ladda en laptop kan vara vanskligt.

30 cm och sen är den kopplad på grövre sladdar. Pd uttaget är på 30 watt och det andra på 18 watt. Enligt den bristfälliga beskrivningen ska säkringen vara på 7 A.

Jag gissar på runda kabelskor och att kabeln är i alla fall 0,75 mm2 (den blå & svart ledare brukar indikera att det är en kraftkabel).
30W på 12V ger en ström på c:a 3A, men jag vet inte vad en 0,75 mm2 bör klara...

Är det max 7A i 30cm fungerar 0,75mm2.
Vi vet ju inte hur många meter lång den grå tvåledaren är, och även den verkar vara 2x0,75mm².

För övrigt anser jag att den som behöver fråga om hur man gör sådana här enkla elektriska inkopplingar inte ska försöka göra elektriska inkopplingar.

Pålle

Senast ändrad:
Vi vet ju inte hur många meter lång den grå tvåledaren är, och även den verkar vara 2x0,75mm².

För övrigt anser jag att den som behöver fråga om hur man gör sådana här enkla elektriska inkopplingar inte ska försöka göra elektriska inkopplingar.

Pålle
Han skrev ju att det var "grövre sladdar" efter 30cm.

Det sista håller jag med om Pålle.

Har precis hämtat hem husbilen. Under vintern har jag beställt hem en usb-c pd-laddare så man får lite mer kräm att ladda med som jag hade tänkt att byta en av de befintliga usb-a laddarna med. Se bifogad bild på laddaren.

Den befintliga laddare är kopplad enligt nedan

Hur gör jag bäst för att koppla in den nya laddaren? Måste jag klämma på nåt som passar i ändhylsorna? Är det bara att dra isär sladdarna med lämplig mängd våld?

Hej, eftersom du verkar lite vilsen med de här så kallade kabelskorna av vanlig modell så ser de ut så här när de är isär, och är som sagt bara att dra isär, men sitter rätt hårt för att ha bra kontakt och inte glappa.
Skärmbild 2026-03-06 194442.webp
Det du har köpt är egentligen inte en laddare utan ett strömuttag med USB-C kontakt som ger mer ström och ofta variabel spänning till enheten som skall laddas. Man kan säga att själva laddregulatorn som bestämmer hur mycket ström och spänning som prylen skall laddas med sitter i prylen som skall laddas och ditt nya uttag levererar det som den ber om. Det kan ju då hända att uttaget inte kan leverera så mycket som prylen vill ha, men i många fall så gör det inget utan det tar bara längre tid att ladda som du kanske märkt, men i vissa fall som t.ex. en dator som laddas med USB-C kanske inte ens startar laddningen om inte det "finns 65W eller mer" i strömförsörjningen (även om det är fel att säga att ströförsörjning är i enhet Watt)........ Men vi struntar i det.
Eftersom man absolut skall ha en tång som är till för att klämma fast skalade sladden i de här kontakterna, och du är lite vilsen (så tycker jag och flera andra) att du skall skruva bort den gamla enheten och ta med den och din nya till någon firma, kanske bäst med en bilverkstad eller t.o.m. en bilelektriker och låta dem klämma fast två nya kabelskor av rätt modell på den nya du köpt. Håll koll på att svart sladd går till svart sladd sedan bara, så blir det nog bra.

M.v.h. JANKRO.

Ähhhh vad ni överdriver! ! ! Thou, gör så att du ber nån som bor i din närhet eller nån kompis..släkting att titta o va med... eller gå till ..biltema ( fast dit hade inte jag gått) mekonomen..nog bättre eller nåt liknande...o visa upp de bilderna som du lagt ut i inlägg # 1.
O det är ju jättelätt att ta med prylen också o visa.... o är du osäker..jomen då kan ni väl va två som går in på mekonomen o kollar vad de rekommenderar...men visst...det ska göras noga och ordentligt.... ! Så svårt är det verkligen inte ! Men använd ordentliga grejer...sååå ta med dig lite pengar också...för om du inte har den här typen av grejer så kan det va bra att köpa o ha hemma... så några hundralappar kan det minst bli o ev lite till om man vill ha bra kvalitet.
PS jag gillar AD Bildelar...
Att sätta på krympslang är aldrig fel.....

Denna är inte absolut topp...men räcker nog ganska länge..

Kolla lite här..så ser du vad som finns..detta är ganska säkert god kvalitet o lite högre pris.

Senast ändrad:
Tillbaka
Toppen