• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta TV.

F

F.d. 940

Guest
Hej.
Jag har funderat lite på att byta våran TV i husbilen till en som är strömsnålare.
Vi är inte i behov av en massa krimskrams men det är svårt att undvika.
Den Tv:n som vi har idag drar 36Watt så tillkommer Boxern som drar 15Watt.
Har hittat en TV som heter LTC LED 1604 16" den har inte full HD men det spelar ingen roll för våran del.
Den TV:n drar ca.1,5A vilket är ca20watt och klarar 9-17vDC.
Jag saknar information hur kontakterna sitter på baksidan av TV:en,vi måste ha kontakter som går neråt eftersom TV:en fälls upp i taket.
Är det någon här på forumet som har någon erfarenhet av detta märke och kanske vet hur kontakterna sitter i bak på TV:n.
Arne.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.861
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Byta TV.

Hej Arne.

Jag hade samma probelm som du. Jag behövde anslutningar som inte kom rakt bakifrån.
Jag hittade några modeller, inte minst efter tips här på HBK.

Dmtech har sådana anslutningar. Sedan har kvalitén varit omdiskuterad här på HBK.
SIBA har en 19 tum LED-TV utan digitalbox, Limited Label Latona 19, eller nåt sånt heter den. Jag funderade ett tag på den i kombination med Boxers nya externa 12V box. (Det marksända nätet kommer ju inom kort att byta standard, så om några år fungerar förmodligen inte de inbyggda boxarna som vi önskar)
Grundig har ett antal 19 tum LED i Vision 2 serien. De jag sett hade anslutningar från sidan och underifrån.
Sedan säljer KAMA också några fabrikat med sådana anslutningar.

För någon vecka sedan sålde MediaMarkt Grundig Vision 2 LED för 1890:-. Jag for dit och köpte men denna versionen hade givetvis strömmatning och antenn ingång bakifrån. De hade ändrat konceptet! Jag anpassade dock mitt fäste eftersom det var en riktigt bra TV till bra pengar. Bl a USB ingång från sidan som klarar musik, bilder och film.

Vet inte om detta hjälper dig! :)

Krister N
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Byta TV.

Jag letar också efter en annan TV. Tills vidare har jag fastnat för Grundig Leemaxx. Den väger bara 3kg. Saknar visserligen DVD, men har USB i stället. Än kan jag leta några månader till innan den ska in i husbilen.
Jag har också börjat snegla åt extern mottagare i senare skede, annars får man väl vänta till döds på rätt TV.
 

Björn&Anita

FD HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
6693
Medlemskap
2023
Sv: Byta TV.

Hej, vi har en LAVA FLEX 19" där alla uttag sitter på sidan. Den här Tv-n har både DVD-spelare, radio och box inbyggda.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Byta TV.

Man kan ju undra över vad man sysslar med på konstruktinsavdelningarna när det gäller TV.
Man gör all för att göra apparaterna så tunna som möjligt, men så fort man ansluter nödvändig kringutrustning ökar tjockleken med 100%. Borde vara enkelt att få fram lösningar för anlutningar som bibehåller den ursprungliga tjockleken med nödvändiga kablar anslutna.:cool:
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Byta TV.

Efter flera veckors letande efter lämplig tv bestämde jag mig för en LTC LED 1904.
(Finns som 22” också, men då är den för bred för att passa i ”avlastningsfästet” mot ytterväggen)
Ville ha LED då de är lite tunnare och drar mindre ström.
Den har MPEG4, DVD, HDMI, USB, bl.a.
Trevlig finess är inspelningsfunktionen (PVR) och TimeShift. Jag provade att spela in på en 120GB USB-disk. Funkar klockrent.
Filmformatet går också att spela upp på datorn.
Den har också media-funktion, spelar upp bilder, musik och filmer (t.ex jpg, mp3, avi, mpg)
Verkar som att LTC bygger främst för fritidsfordon som båtar, husbilar, mm.
Alla kablar följde med, inkl 12V liten/stor kontakt.
Enkla och bra menyer. Hyfsad tunn 45mm,
Jag kompletterade den med CA-modul för boxer.
Importören verkar vara http://www.lejontrading.se/main.php?do=visa&id=1171
jag köpte den på http://www.bilradiohornan.se/ för 2990 inkl frakt. (fick den dagen efter beställningen)
IMG_1978.JPG

Den lilla hårddisken syns under tv´n, går att sätta upp bakom så den inte syns.
IMG_1970.JPG

Drog fram tv´n för att visa hur kontakterna sitter. (Pekar neråt och åt sidan)
IMG_1972.JPG
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Byta TV.

Tack för tipset geva. Jag har letat länge efter en TV med de specifikationerna till ett vettigt pris.
:bock:
Jag har nu beställt en likadan som din till en likadan HB som din som levereras om någon vecka när snö, is och elände har försvunnit.
:msn_thumbup:
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Byta TV.

Hej, vi har en LAVA FLEX 19" där alla uttag sitter på sidan. Den här Tv-n har både DVD-spelare, radio och box inbyggda.

Hej
Dessutom kanonbild det är nog den bästa TV:n, men något dyrare än "RISkokar" TV.
Men som alltid man får det man betalar för.
Vi har givetvis en LAVA TV:
/Vidhem
 
F

F.d. 53149

Guest
Sv: Byta TV.

Tack för tipset Geva. Då blir det en sådan LTC. Då återstår bara att vänta ut bilen
om två/tre veckor för att sedan försöka klura ut vad alla sladdar,
kontakter m.m. som finns i bilen skall vara till...och fram för allt
vilket fäste och var den ska placeras. En del skriver om att de
har den i taket...men, hur fäster man den där? Det kommer
säkert till fler ?-tecken, då jag har bilen framför mig.
Tiden går inte fort nog!
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Byta TV.

Tack för tipset geva. Jag har letat länge efter en TV med de specifikationerna till ett vettigt pris.
:bock:
Jag har nu beställt en likadan som din till en likadan HB som din som levereras om någon vecka när snö, is och elände har försvunnit.
:msn_thumbup:
Ingen orsak, kul att kunna "betala tillbaks" lite för dina bra tekniska skriverier! :)
Hoppas både du o jag blir nöjda med både tv o husbil. ;)
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Byta TV.

Hej! Jag köpte en LTC LED 1604 16"förra våren. Kontakterna sitter på höger sida men täcks av ett skydd som gör att man kan ta ner kablarna under skyddet. Vi fick dock problem med den inbyggda digital tv:n som har gjort att vi har bytt till en annan tv.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Byta TV.

Hej! Jag köpte en LTC LED 1604 16"förra våren. Kontakterna sitter på höger sida men täcks av ett skydd som gör att man kan ta ner kablarna under skyddet. Vi fick dock problem med den inbyggda digital tv:n som har gjort att vi har bytt till en annan tv.

Ni har väl garanti kvar på den så varför köpa en ny??
 
F

F.d. 55370

Guest
Sv: Byta TV.

Hej Arne.

Jag hade samma probelm som du. Jag behövde anslutningar som inte kom rakt bakifrån.
Jag hittade några modeller, inte minst efter tips här på HBK.

Dmtech har sådana anslutningar. Sedan har kvalitén varit omdiskuterad här på HBK.
SIBA har en 19 tum LED-TV utan digitalbox, Limited Label Latona 19, eller nåt sånt heter den. Jag funderade ett tag på den i kombination med Boxers nya externa 12V box. (Det marksända nätet kommer ju inom kort att byta standard, så om några år fungerar förmodligen inte de inbyggda boxarna som vi önskar)
Grundig har ett antal 19 tum LED i Vision 2 serien. De jag sett hade anslutningar från sidan och underifrån.
Sedan säljer KAMA också några fabrikat med sådana anslutningar.

För någon vecka sedan sålde MediaMarkt Grundig Vision 2 LED för 1890:-. Jag for dit och köpte men denna versionen hade givetvis strömmatning och antenn ingång bakifrån. De hade ändrat konceptet! Jag anpassade dock mitt fäste eftersom det var en riktigt bra TV till bra pengar. Bl a USB ingång från sidan som klarar musik, bilder och film.

Vet inte om detta hjälper dig! :)

Krister N
Boxers nya ex 12 v box ??? Det måste jag kolla, va köper jag en sån ??:music-icon:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Byta TV.

Efter flera veckors letande efter lämplig tv bestämde jag mig för en LTC LED 1904.
(Finns som 22” också, men då är den för bred för att passa i ”avlastningsfästet” mot ytterväggen)
Ville ha LED då de är lite tunnare och drar mindre ström.
Den har MPEG4, DVD, HDMI, USB, bl.a.
Trevlig finess är inspelningsfunktionen (PVR) och TimeShift. Jag provade att spela in på en 120GB USB-disk. Funkar klockrent.
Filmformatet går också att spela upp på datorn.
Den har också media-funktion, spelar upp bilder, musik och filmer (t.ex jpg, mp3, avi, mpg)
Verkar som att LTC bygger främst för fritidsfordon som båtar, husbilar, mm.
Alla kablar följde med, inkl 12V liten/stor kontakt.
Enkla och bra menyer. Hyfsad tunn 45mm,
Jag kompletterade den med CA-modul för boxer.
Importören verkar vara http://www.lejontrading.se/main.php?do=visa&id=1171
jag köpte den på http://www.bilradiohornan.se/ för 2990 inkl frakt. (fick den dagen efter beställningen)
Visa bilaga 36814

Den lilla hårddisken syns under tv´n, går att sätta upp bakom så den inte syns.
Visa bilaga 36816

Drog fram tv´n för att visa hur kontakterna sitter. (Pekar neråt och åt sidan)
Visa bilaga 36815




Vad har ni för antenn ?
Är mottagningen bra på Tv´n ihop med antennen ?
Är det bättre mottagning med den nya Tv´n än den gamla ?
På våran Tv är det troligare att vi inte har mottagning än att vi har bild , tur det är dvd i den också .
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Byta TV.

Hej
Dessutom kanonbild det är nog den bästa TV:n, men något dyrare än "RISkokar" TV.
Men som alltid man får det man betalar för.
Vi har givetvis en LAVA TV:
/Vidhem
Har tittat på den också, men den föll bl.a på tjockleken (85 mm), vikten (+6 kg) och saknar MPEG4 har jag för mig.
Inspelningsfunktionen skulle jag nog saknat också.
Men kanske har Lava andra fördelar, har tyvärr inte hittat gemförelsetester på "husbils-tv´n".
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Byta TV.

Vad har ni för antenn ?
Är mottagningen bra på Tv´n ihop med antennen ?
Är det bättre mottagning med den nya Tv´n än den gamla ?
På våran Tv är det troligare att vi inte har mottagning än att vi har bild , tur det är dvd i den också .
Har bara hunnit med att installera och testa lite med bilen stående i carporten,
antennen på lägsta höjd, utan att ens försöka att snurra den i annan rikting.
Alla kanalerna fungerar, på nån av de har jag sett lite hack.
Om det är antennens eller tv´ns förtjänst, vet jag inte.
Får väl återkoma senare i vår, när jag provat den på olika platser i Sverige.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Byta TV.

Mycket bra TV. Köpte direkt i höstas när den kom ut med LED.
En 22" som vi har en Supernova antenn till.

Fungerar utmärkt.
 

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Byta TV.

Jag köpte också en likadan TV som dig Geva.
Men inte får jag den att fungera med Boxer. Köpte en boxers modul och försökt med boxer kortet för det marksända nätet men det går inte att få in Tv 3 mm.
Ringde till Boxer men de trodde tv LTC inte var godkänd för Boxer ??

Ngn som kan ge tips. :swoon:
 
Toppen