• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Byta till Litiumbatteri

Peter Isfeldt

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
28939
Medlemskap
2022
Koppla ifrån. Lithium till start kräver mycket av BMS, men har du byggt eget batteri så går det att köra via polerna vid kris, men visst är det möjligt. Själv har jag aldrig förstått varför laddning till startbatteri är nödvändig om man har ett friskt startbatteri vilket man absolut bör ha.
Vi har ju köpt en laddregulator som ska ladda litiumbatteri från solpanelerna, på denna finns inget uttag för startbatteri som förövrigt är i bra kondition och aldrig varit något problem.
Men blir inte klok på att panelen ej fick ladda olika typer av batteri men de sa ej något om ifall man står på elplats och laddar 230? Då laddas väl båda batterierna genom EBL99?

Peter Isfeldt

FD HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
28939
Medlemskap
2022
EBL 99 laddar bara med nån ynka ampere till startbatteriet vid 230 v anslutning! Dvs bara underhållsladdning.
Ok, men den laddar väl även bodelsbatteriet? Så om man står på 230 så spelar det ingen roll om man laddar två olika typer av batterier? Detta var ju nått som inte fick ske via laddregulatorn ifrån solcellerna enligt killen i batteriaffären.

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Ja det har alltid fungerat för mig också men när man säger det så kommer ju "experter" som håller på med det dagligen och säger att det inte funkar. Jag börjar bli rädd för att komma med råd som kanske skiter sig i slutändan, trots att jag vet ett + hundratal där det fungerat med egenbyggda LiFePO4 batterier. Jag kommer dock att köra vidare med min installation utan vara rädd eller skämmas.
Experterna som håller på med det dagligen vill dels sälja mer saker, dels inte verka okunniga men framförallt måste de bygga en installation de vet fungerar år efter år. De kan inte som vi vanliga experimentera och hoppas på att det ska funka och, om det visar sig att någon komponent inte lirar i installationen efter en månad, byta ut den.

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Ok, men den laddar väl även bodelsbatteriet? Så om man står på 230 så spelar det ingen roll om man laddar två olika typer av batterier? Detta var ju nått som inte fick ske via laddregulatorn ifrån solcellerna enligt killen i batteriaffären.
Det går även från laddregulatorn för solen men samma där, laddar bara med 1A så använder du bilen normalt behövs den inte.

Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33665
Medlemskap
2025
Jag klipper in en text, som jag skrev i en grupp på Facebook, om LifePo4 som kanske kan vara av nytta.

LifePo4-batterier (Lithiumbatterier) är dyrare, men har följande fördelar gentemot gelbatterier/"vanliga batterier":

- Går att ladda ur till minst 90% medans vanliga batterier enbart går att ladda ur till 50%. Alltså fler Ah tillgängliga.
- Behåller spänningen tills dom är urladdade medans vanliga batterier tappar spänning nästan linjärt längs urladdningen. Alltså bättre effekt.
- Dom har upp emot 5000 laddcykler medans vanliga batterier har ca 500 laddcykler. Alltså längre livslängd med bibehållen prestanda.
- Dom väger ca 70% mindre än vanliga batterier. Alltså slipper man släpa runt på onödig last.
- Dom laddas upp snabbare, upp till 90% på ca. 2,5 timmar jämfört med 8-10 timmar för ett vanligt batteri. Alltså mer energi snabbare tillgängligt.

Om man skall göra allt rätt, så bör man kolla med sin tillverkare vad man har för "laddelar" i sin husbil idag, normalt har man kanske laddning via 3 delar. Generatorn, "landström" och solceller.

- Generatorn kan överhettas vid laddning av Lithiumbatterier, så kolla om det krävs något tillägg där. Ev. En DC/DC-omvandlare mellan generator och förbrukarbatteri, för att ge rätt förutsättningar för Lithiumbatteriet.

Se här vad som kan hända med generatorn vid låga rpm:

- "Landströmsladdaren" kan behöva bytas ut för att ge rätt laddkurva för Lithiumbatteriet, vissa av dessa laddare går att ställa om.

- Solcellernas MPPT-regulator har oftast fler profiler och går då att ställa om för laddning av Lithiumbatterier.

Summerat gäller alltså att olika förutsättningar råder beroende på vilken husbil man har, så värt att stämma av innan man köper nya batterier.

En del hävdar att det bara är att byta till Lithiumbatterier rakt av. Det får stå för dom. Vi har alla olika sätt att hantera risk

Hoppas ovanstående kan vara till hjälp.

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag bytte rakt av till ett lifepo4 97Ah Skanbatt. Gjorde inga inställningar på EBL. Det som hände var att det blev sketa dålig laddning till Lifepo4, tog timma vis innan det blev uppladdat. Så jag köpte en DC-DC 30A så nu funkar det som det ska. Har ingen smartgenerator i bilen
Mitt skiljerelä la av för en tid sedan så jag tänkte att nu ska även jag skaffa DC-DC och det gjorde jag, en Victron 30, jo det funkar ju men nu laddar det bara 30-40 Amp i stället för 60-70 som det gjorde innan. Kanske en bra investering ändå för DC-DC ska väl hålla i stället för att bränna ihop, svaret kommer om en 5-6 år :)

kowpow

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2025
Mitt skiljerelä la av för en tid sedan så jag tänkte att nu ska även jag skaffa DC-DC och det gjorde jag, en Victron 30, jo det funkar ju men nu laddar det bara 30-40 Amp i stället för 60-70 som det gjorde innan. Kanske en bra investering ändå för DC-DC ska väl hålla i stället för att bränna ihop, svaret kommer om en 5-6 år :)
Du kan koppla två DC-DC parallellt för att dubbla strömmen. Det har jag.

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027

Kjell1351

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
De færreste EBL har ladeprofil som passer til LiFePo4. Profilen vil derimod ødelægge batteriet så min anbefaling er at lade direkte på batteriet.
Læs eventuelt her

Vet inte vad du bygger påståendet på att laddning via EBL skulle ödelägga batteriet ( om vi bortser från CBE). Annars säkert en smart inkoppling som beskrivs i artikeln.

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Vet inte vad du bygger påståendet på att laddning via EBL skulle ödelägga batteriet ( om vi bortser från CBE). Annars säkert en smart inkoppling som beskrivs i artikeln.
Denne artikel forteller lidt om overladning, som bør undgås

alle ladere også via EBL bør derfor have lithiumprofil

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Du kan koppla två DC-DC parallellt för att dubbla strömmen. Det har jag.
Ja det kan jag ju göra men varför?? Jag kan ju koppla hur många som helst parallellt om det är så men det hela är ju en kostnadsfråga. Jag hävdar ff att man klara sig utan DC-DC. Nu har jag det och klarar mig med den effekten som den ger men det är ändå en besvikelse med tanke på hur många som säger att man inte klarar sig utan en dylik.

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Denne artikel forteller lidt om overladning, som bør undgås

alle ladere også via EBL bør derfor have lithiumprofil

Men BMS stänger av laddningen efter hur du ställt den. Min BMS stänger av antingen vid 14 volt eller när någon cell uppnår 3,6 Volt, då kan ingen laddare hur många volt den än är ställd på ladda mera. Jag har en 3000W powerinverter som laddar 90 A inställd på AGM med 14.4 volt resten sköter BMS. BMS är fö inställd på att balansera från 2.75 volt och går jag och mäter direkt på batterier efter vila så visar alla celler 3,32 V, vilket blir 13,28 V vilket ganska perfekt vilospänning för ett fulladdat LiFePO4 batteri. Sätter du in ett "Drop in" batteri så är det även justerat för att passa i din bil.

Sedan så har vi ju religionsfrihet och att får vara saliga i sin tro ;)

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
En tanke från en okunnig, om man kopplar ur EBL och kör med en separat laddare på bodels batteriet hur blir det då med laddningen på startbatteriet?
Gammal tråd men varför måste du ladda bodelsbatteriet? Vi har förvisso separat laddare till bodelsbatteriet men den används ju nästan aldrig eftersom vi inte behöver landström och har bra startbatteri. Vi har heller aldrig laddat batteriet över vintern de 3 månader vi brukar ha avställt.

jocke65

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
17801
Medlemskap
2028
Hej
Vet att denna fråga varit uppe tidigare, men vi är pågång att ev. byta till litiumbatteri i bodelen. Men jag gick frågan av en arbetskollega om vårt elblock med internladdare klarar detta? Detta är inget jag direkt funderat på, men nu gör jag ju det…
Bilen vi har är en Burstner Nexxo family -09 med ett ebl99 under sätet…Vi har solceller på taket, köpt ny laddregulator då den förra inte ville vara med mer. Vi köpte en Victron smart solar MPPT 75/15 då denne skulle klara ett ev byte till litium. Batteriet vi funderar på att byta till är ett SBL Litium 150Ah…fick rådet att titta på ett med BMS system då detta skulle vara bättre för batteriet.

Så nu är frågan om någon vet ifall denna utrustning klarar av ett byte rakt av eller om det krävs ingrepp?
Ring energilandet. I Karlskrona dom kan allt o jobba me detta ja gav för 280 litium 14000 kr kanon bra ring dom mvh

Toppen