Jag klipper in en text, som jag skrev i en grupp på Facebook, om LifePo4 som kanske kan vara av nytta.
LifePo4-batterier (Lithiumbatterier) är dyrare, men har följande fördelar gentemot gelbatterier/"vanliga batterier":
- Går att ladda ur till minst 90% medans vanliga batterier enbart går att ladda ur till 50%. Alltså fler Ah tillgängliga.
- Behåller spänningen tills dom är urladdade medans vanliga batterier tappar spänning nästan linjärt längs urladdningen. Alltså bättre effekt.
- Dom har upp emot 5000 laddcykler medans vanliga batterier har ca 500 laddcykler. Alltså längre livslängd med bibehållen prestanda.
- Dom väger ca 70% mindre än vanliga batterier. Alltså slipper man släpa runt på onödig last.
- Dom laddas upp snabbare, upp till 90% på ca. 2,5 timmar jämfört med 8-10 timmar för ett vanligt batteri. Alltså mer energi snabbare tillgängligt.
Om man skall göra allt rätt, så bör man kolla med sin tillverkare vad man har för "laddelar" i sin husbil idag, normalt har man kanske laddning via 3 delar. Generatorn, "landström" och solceller.
- Generatorn kan överhettas vid laddning av Lithiumbatterier, så kolla om det krävs något tillägg där. Ev. En DC/DC-omvandlare mellan generator och förbrukarbatteri, för att ge rätt förutsättningar för Lithiumbatteriet.
Se här vad som kan hända med generatorn vid låga rpm:
- "Landströmsladdaren" kan behöva bytas ut för att ge rätt laddkurva för Lithiumbatteriet, vissa av dessa laddare går att ställa om.
- Solcellernas MPPT-regulator har oftast fler profiler och går då att ställa om för laddning av Lithiumbatterier.
Summerat gäller alltså att olika förutsättningar råder beroende på vilken husbil man har, så värt att stämma av innan man köper nya batterier.
En del hävdar att det bara är att byta till Lithiumbatterier rakt av. Det får stå för dom. Vi har alla olika sätt att hantera risk
Hoppas ovanstående kan vara till hjälp.