• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta till LITIUM batteri

F

F.d. 57259

Guest
Hej alla superkunniga fritidsentusiaster!
Jag har köpt en vw Transporter v6 3,2 -08 som tidigare används som service bil, och bygger om den till en liten camper.

Det jag är rädd för med detta är elen.
Bilen hade redan ett bodelsbatteri som användes för att köra lampor o verktyg som laddas när man kör, detta var inget litium batteri.

Nu vill jag koppla in ett litium batteri istället och så småningom även installera solceller..

Frågan lyder. Kan man ladda batteriet med befintliga generatorn utan problem? Jag har läst att vissa batterier kan installeras i gamla system ex. SUNBEAMsystem Smart LITHIUM batteri 100AH - BATTERIER - EL & BELYSNING - Båttillbehör

Sedan när solcellerna ska in i bilden då måste jag hitta kabeln som går till generatorn och koppla ur den ur befintlig dragning tilö klämman och koppla denna via en regulator som även solcellerna kopplas via??? Eller kan jag bara låta laddningen från generatorn sitta kvar på batteriet och sedan koppla in regulatorn på detta?

Jag är rätt kass på el.. tacksam för svar o hjälp
Mvh // johannes
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Är det någon som vet om det finns någon överspännings regulator som man kan ansluta parallellt över batteriet och som belastar om spänningen blir för hög. På mopeder fungerar laddningsregleringen så men det är ju små strömmar och ett enkelt sätt att reglera så man inte kokar batteriet.
Skulle ju vara en extra säkerhet när man har flera matningar som man kanske inte litar på, normalt har man ju solceller inbyggd laddare och generatorn och någon av dem kanske inte bryter laddningen vid max spänning helt.

Det finns flera olika på marknaden... Victron har en som jag tror heter 702
Kolla runt på Victron hemsida så hittar du säkert en som passar dig....
Lycka till
 
F

F.d. 57259

Guest
Nå kommer noe som noen av dere vil protestere på, men ved bytte til Lithium er det bedre med primitive ladere. Smart flertrinns lager her kun problemer. Heldigvis er orginal 230 lader i husbiler beregnet på å levere strøm til bodelen så de er minimalt smarte og ok. Tilsvarende på solar er i praksis de med lithium profil. Lithium lades med konstant spenning og i teori en stømbegrensning men det er ikke mange som klarer så mye at det blir et problem. Hvilken ladespenning som er optimalt styres til en liten grad av det BMS som er installert, men 14 til 14,4 volt er veldig vanlig som maks spenning. 14V vil fylle til mellom 80 og 90% som gir bra levetid på batteriet. 14,6V er grensen for overladning og en bør holde seg under dette.

Smart laddare?. Kan det vara samma som en inverter/laddare. Jag har sett sådanna inverters som laddar från både 230, solcell och generator som även i samma enhet är en inverter? Jag antar att med en sådan enhet så kan man inte ha laddningen från generatorn direkt på batteriet för att sedan ladda solcell och 230 via inverter/laddare som har sin egen sladd på bateriet?

Jag tänkte en sådan här..

Kan jag då låta laddningen från bilen (generatorn) sitta för sig som den gör idag och bara dra en ny kabel från denna inverter/laddare utan att dem stör varandra eller förstör batteriet på något sätt??


Tack för svar.. mvh johannes

Mvh johannes
 
F

F.d. 57259

Guest
Smart laddare?. Kan det vara samma som en inverter/laddare. Jag har sett sådanna inverters som laddar från både 230, solcell och generator som även i samma enhet är en inverter? Jag antar att med en sådan enhet så kan man inte ha laddningen från generatorn direkt på batteriet för att sedan ladda solcell och 230 via inverter/laddare som har sin egen sladd på bateriet?

Jag tänkte en sådan här..

Kan jag då låta laddningen från bilen (generatorn) sitta för sig som den gör idag och bara dra en ny kabel från denna inverter/laddare utan att dem stör varandra eller förstör batteriet på något sätt??


Tack för svar.. mvh johannes

Mvh johannes
Jag såg nu att den laddaren inte passar litium
 
F

F.d. 22252

Guest
Knut jag tänkte mej mest som ett extra skydd oavsett vilka batterier man har, enklast är ju ett relä som bara bryter vid en viss inställd uppnådd spänning men det finns en viss vinst med att lasta ner spänningen istället.
Jo inte svårt att bygga en sån mest problem med att få bort onödig värme det skulle ju bli som en stor zenerdiod och sånt kan man ganska enkelt koppla själv, med programvara kan man både rita och koppla och provköra på skärmen.
 
Toppen