• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta till LITIUM batteri

F

F.d. 57259

Guest
Hej alla superkunniga fritidsentusiaster!
Jag har köpt en vw Transporter v6 3,2 -08 som tidigare används som service bil, och bygger om den till en liten camper.

Det jag är rädd för med detta är elen.
Bilen hade redan ett bodelsbatteri som användes för att köra lampor o verktyg som laddas när man kör, detta var inget litium batteri.

Nu vill jag koppla in ett litium batteri istället och så småningom även installera solceller..

Frågan lyder. Kan man ladda batteriet med befintliga generatorn utan problem? Jag har läst att vissa batterier kan installeras i gamla system ex. SUNBEAMsystem Smart LITHIUM batteri 100AH - BATTERIER - EL & BELYSNING - Båttillbehör

Sedan när solcellerna ska in i bilden då måste jag hitta kabeln som går till generatorn och koppla ur den ur befintlig dragning tilö klämman och koppla denna via en regulator som även solcellerna kopplas via??? Eller kan jag bara låta laddningen från generatorn sitta kvar på batteriet och sedan koppla in regulatorn på detta?

Jag är rätt kass på el.. tacksam för svar o hjälp
Mvh // johannes
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Man bör börja i andra ändan, förbrukarna.
Vad hade du tänkt köra på 12V när du campar, och hur länge, lägg ihop alla tänkta förbrukare.
Bestycka sen därefter med lämplig storlek på batteriet (Ah), sen lämpliga solpaneler som klarar att ladda tillbaka din förbrukning.
Mellan solpaneler och bobatteri behöver du en regulator, gärna av mppt typ.

De flesta LiFePO4 batterier med inbyggt bms klarar direkt ett byte från bly-batteri, så länge du skippar en stor inverter 12V -->230V typ 1500W.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det finns flera trådar som behandlar konvertering till Li. Kika på dem, så får du massor av tips.
En sak som påpekas är att man måste se till att inte generatorn överbelastas, eftersom LiFePO4 batterier låter sej laddas med mkt större ström än Pb (plumbum, bly).

/Ingvar

Stämmer bra, ifall man upplever detta "problem" kan man lösa detta med att montera en DC/DC-laddare före LFP-batteriet
 
F

F.d. 57259

Guest
Okej tack... min största fundering är dock om man kan låta sladd dragningen som är, med b.la. laddningen från generatorn sitta kvar som den gör på kabelskon till batteriet. Sedan bara koppla in solcell med regulator på detta utan att ändra befintlig koppling?
Kan man ladda via generatorn och solcellen samtidigt på detta sätt eller måste man koppla sladden från generatorn via något (någon slags regulator?) tillsammans med solcellen?
 
F

F.d. 57259

Guest
Man bör börja i andra ändan, förbrukarna.
Vad hade du tänkt köra på 12V när du campar, och hur länge, lägg ihop alla tänkta förbrukare.
Bestycka sen därefter med lämplig storlek på batteriet (Ah), sen lämpliga solpaneler som klarar att ladda tillbaka din förbrukning.
Mellan solpaneler och bobatteri behöver du en regulator, gärna av mppt typ.

De flesta LiFePO4 batterier med inbyggt bms klarar direkt ett byte från bly-batteri, så länge du skippar en stor inverter 12V -->230V typ 1500W.

Så om jag senare vill ha en inverter kopplad till lifepo4 batteriet så måste jag göra något speciellt? Jag har läst något om att använda ett blybat, för att stödja laddningarna av litium bat..?

Tack för svar
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Begränsningen med en kraftigare inverter brukar vara det inbyggda bms'et i batteriet,
80-100A brukar de kraftigaste bms klara.
Så vill man köra större inverter än det, kan man bli tvungen att ha 2st Bobatterier.
Så ha koll på batteri-specen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Okej tack... min största fundering är dock om man kan låta sladd dragningen som är, med b.la. laddningen från generatorn sitta kvar som den gör på kabelskon till batteriet. Sedan bara koppla in solcell med regulator på detta utan att ändra befintlig koppling?
Kan man ladda via generatorn och solcellen samtidigt på detta sätt eller måste man koppla sladden från generatorn via något (någon slags regulator?) tillsammans med solcellen?

Prova först med ursprunglig kabel, det är möjligt att du behöver byta till kraftigare säkring på den kabeln, det beror på vad batteriet klarar för nivå på laddning, samt hur grov/lång kabel du har idag.
 
F

F.d. 57259

Guest
Prova först med ursprunglig kabel, det är möjligt att du behöver byta till kraftigare säkring på den kabeln, det beror på vad batteriet klarar för nivå på laddning, samt hur grov/lång kabel du har idag.
Okej tack...

Men kan man ladda från flera håll så utan att koppla alla laddare via en speciell enhet som styr??

Mvh
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Okej tack...

Men kan man ladda från flera håll så utan att koppla alla laddare via en speciell enhet som styr??

Mvh
Du kan ladda från flera håll,det blir ofta inte mer laddning ändå,laddarna brukar begränsa varandra automatiskt om du tex. kör solcell/230V laddare.
Risken att bränna din motorgenerator är troligen liten kablarnas dimension begränsar oftast laddningen .
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Nå kommer noe som noen av dere vil protestere på, men ved bytte til Lithium er det bedre med primitive ladere. Smart flertrinns lager her kun problemer. Heldigvis er orginal 230 lader i husbiler beregnet på å levere strøm til bodelen så de er minimalt smarte og ok. Tilsvarende på solar er i praksis de med lithium profil. Lithium lades med konstant spenning og i teori en stømbegrensning men det er ikke mange som klarer så mye at det blir et problem. Hvilken ladespenning som er optimalt styres til en liten grad av det BMS som er installert, men 14 til 14,4 volt er veldig vanlig som maks spenning. 14V vil fylle til mellom 80 og 90% som gir bra levetid på batteriet. 14,6V er grensen for overladning og en bør holde seg under dette.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Du kan ladda från flera håll,det blir ofta inte mer laddning ändå,laddarna brukar begränsa varandra automatiskt om du tex. kör solcell/230V laddare.
Risken att bränna din motorgenerator är troligen liten kablarnas dimension begränsar oftast laddningen .
Då har jag tur :spinny: för ju fler laddare jag kopplar in på mina luthium batteri ju mer A laddas det med ....
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
De eneste som skygger banen om det er andre ladere aktive er såkalte smartladere. De enklere legger ut en passende spenning og gir seg ikke før strømmen er veldig lav (om de gir seg i det hele tatt).
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Okej tack...

Men kan man ladda från flera håll så utan att koppla alla laddare via en speciell enhet som styr??

Mvh
Ja det kan du..... Men se bara till så att du har ett elektronisk skydd som bryter laddningen.....
Hej alla superkunniga fritidsentusiaster!
Jag har köpt en vw Transporter v6 3,2 -08 som tidigare används som service bil, och bygger om den till en liten camper.

Det jag är rädd för med detta är elen.
Bilen hade redan ett bodelsbatteri som användes för att köra lampor o verktyg som laddas när man kör, detta var inget litium batteri.

Nu vill jag koppla in ett litium batteri istället och så småningom även installera solceller..

Frågan lyder. Kan man ladda batteriet med befintliga generatorn utan problem? Jag har läst att vissa batterier kan installeras i gamla system ex. SUNBEAMsystem Smart LITHIUM batteri 100AH - BATTERIER - EL & BELYSNING - Båttillbehör

Sedan när solcellerna ska in i bilden då måste jag hitta kabeln som går till generatorn och koppla ur den ur befintlig dragning tilö klämman och koppla denna via en regulator som även solcellerna kopplas via??? Eller kan jag bara låta laddningen från generatorn sitta kvar på batteriet och sedan koppla in regulatorn på detta?

Jag är rätt kass på el.. tacksam för svar o hjälp
Mvh // johannes
För att vara säker så skall du skaffa dig en dc/dc laddare som klarar både solpanelerna och generatorn.... Regony är bla en bra sådan laddare och finns upp till 50A :spinny:
 
F

F.d. 57259

Guest
Nå kommer noe som noen av dere vil protestere på, men ved bytte til Lithium er det bedre med primitive ladere. Smart flertrinns lager her kun problemer. Heldigvis er orginal 230 lader i husbiler beregnet på å levere strøm til bodelen så de er minimalt smarte og ok. Tilsvarende på solar er i praksis de med lithium profil. Lithium lades med konstant spenning og i teori en stømbegrensning men det er ikke mange som klarer så mye at det blir et problem. Hvilken ladespenning som er optimalt styres til en liten grad av det BMS som er installert, men 14 til 14,4 volt er veldig vanlig som maks spenning. 14V vil fylle til mellom 80 og 90% som gir bra levetid på batteriet. 14,6V er grensen for overladning og en bør holde seg under dette.

Smart laddare?. Kan det vara samma som en inverter/laddare. Jag har sett sådanna inverters som laddar från både 230, solcell och generator som även i samma enhet är en inverter? Jag antar att med en sådan enhet så kan man inte ha laddningen från generatorn direkt på batteriet för att sedan ladda solcell och 230 via inverter/laddare som har sin egen sladd på bateriet?

Mvh johannes
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Nei smarte ladere kalles og flersteg ladere. Flere av disse har opp til 9 trinn, valget av trinn skjer ved tilbakekobling fra batteriet og forvirringen skjer når noe annet endrer spenningen.

Kombi ladere for flere innganger er noe helt annet, selv om noen av disse har smart flersteg utgang. Velger en en kombinert så bør den ha instilling for LiFePO4 eller LFP som de og benevnes. Denne instillingen stenger av all smartness. DC-DC og solar MPPT kan dele mye av elektronikken sammen med 230 ladning.

Kombinasjon lader og inverter er endel brukt i nye husbiler, noen av disse er også kombi ladere andre er kun fra 230V.

De som oftest er gitt er at ladning i en kombilader er begrenset til en maks verdi totalt. Så om en har my solpaneler så er lite plass for annen ladning når solen lyser.
 
F

F.d. 22252

Guest
Är det någon som vet om det finns någon överspännings regulator som man kan ansluta parallellt över batteriet och som belastar om spänningen blir för hög. På mopeder fungerar laddningsregleringen så men det är ju små strömmar och ett enkelt sätt att reglera så man inte kokar batteriet.
Skulle ju vara en extra säkerhet när man har flera matningar som man kanske inte litar på, normalt har man ju solceller inbyggd laddare och generatorn och någon av dem kanske inte bryter laddningen vid max spänning helt.
 
Toppen