• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta takluckor

F

F.d. 2944

Guest
Hej
Har en Pilote från 89. Åker från april till november. Mina takluckor har ju 20 år på nacken och är otäta och allmänt ofräscha.
Har funderat på att montera nya nu i höst. Har surfat runt och kollat lite vad som finns, verkar vara en liten djungel.
Någon som har bytt och som har lust att dela med sig lite av erfarenheter?
Gomer
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Byta takluckor

Vi bytte i vår 1990 pilote vi hade under förra sommaren..
köpte med glasluckor så vi fick in mer ljus,blev en helt ny bil..
kostade runt 1200kr/st för oss
blir nog kanske svårt att hitta exakt samma storlek,dom vi köpte var ngt större..
jag tog tigersågen och körde upp lite större utan och köra av alla förstärkningar i taket(trä)..du ser när du tar bort gamla luckorna åt vilket håll det är bäst att ta upp hålet,har för mig man kunde skruva bort träramen som ligger runt luckan under ytterplåten.
tätade sen med typ "butyl på tub"
gamla luckor har ofta läckt lite på dessa bilar så gör det en solig helg så det är helt torrt när du monterar nya luckorna.
Lycka till
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Byta takluckor

Kommer du ihåg var det var för märke på de gamla luckorna och vad ni bytte till? Fiamma står det på mina som sitter i.
tack för snabbt svar förresten.
G
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Byta takluckor

Satt och googlade runt lite i morse och det var just den luckan jag fastnade för. Finns på Kama Fritid för strax under tusenlappen.
Får väl montera ner en lucka så jag blir säker på storleken men det lutar åt att mina hål är 40 x 40
 

Kreos

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
530
Medlemskap
2024
Sv: Byta takluckor

Jag har en Seitz lucka med monteringsmått 40X40 cm
som blev ett felköp. Klart glas (plast )i luckan myggnät och mörkläggningsgardin
kan sälja den för 500:-
070 394 22 15

Henry
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Byta takluckor

Hej Gomer, Mini Heki luckan funkar jättebra och finns monterad i många av de dyra exklusiva nya husbilarna. Tänk bara på att de finns med eller utan tvångsventilation, skillnaden är, med eller utan tätande gummilist mellan rutan och ramen. Det kan susa en del från dem utan gummilist när man åker. Men då finns det en spoiler att montera framför luckan.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Byta takluckor

Hmmm
Då kanske man skall välja den utan ventilation. Jag kör ju till slutet av november. Det var i våras någon gång som det hade kommit några centimeter nysnö. Råkade titta på bilen från andra våningen på ett hus och noterade att trots stängda luckor hade jag ett område ca. 10 centimeter brett runt alla tre ventilerna som var snöfria. Det var säkert mycket go värme som försvann den vägen.
Tack för tippset:
 
F

F.d. 53061

Guest
Sv: Byta takluckor

Hej!
Jag bytte mina luckor här i våras till mini-Heki och det sitter ingen gummilist på dem men det brusar inte! Luckorna är 40 x 40. Jag fick kapa ur 5 mm runtom i hålet för att få dem att passa. De var lätta att montera.
Det finns förresten likadana till salu på Blocket - en i Värmland, det är samma kille jag köpte av till bra pris.

mvh Markko :cat::msn_cat:
 

Bilagor

  • IMG_2573.JPG
    IMG_2573.JPG
    1,2 MB · Visningar: 43

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Byta takluckor

Har du tvångsventilation på de gamla takluckorna så måste du ha det på de nya också. För utan ventilation kan man avlida. Tänk också på att räkna ut hur stor area den gamla ventilationen har och köp takluckor med samma eller större ventilationsyta.
Ha det
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Byta takluckor

Kommer du ihåg var det var för märke på de gamla luckorna och vad ni bytte till? Fiamma står det på mina som sitter i.
tack för snabbt svar förresten.
G

mini heki,precis samma som markko &tanja..
du har väl samma luckor som vi,kom runt 87,fast monterat myggnät och vev.
som peter säger-kika i din instruktionsbok,väldigt viktigt med ventilationen,pilote vet ja till 100% beskriver i boken hur ventilationen fungerar,du får som tex inte stänga för på golvet nere vid kylen,dom tar in friskluften där..
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Byta takluckor

Tack allihop för engagemang och bra svar.
Skall verkligen tänka på det där med ventilation när det blir dags att byta.
Det lutar nog åt Mini-Heki trots allt verkar vara bra kombination av kvalitet och funktion.
Marko & Tanja
Det låter som vi har samma gamla luckor, kommer ni ihåg om det behövde sågas något eller är dom gamla 40 x 40.
Har inte plockat isär mina ännu?
G
 
Toppen