• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Byta säten till pilotstolar

Campercan

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
38687
Medlemskap
2025
Hej!
Jag har en Ducato (2020) med vanliga enkelstolar. Nu är jag sugen på att byta dem till pilotstolar istället och jag kan evtl få två pilotstolar som passar min Ducato dock kommer de med integrerade säkerhetsbälten. Är detta ett problem?
Om inte, vad gör jag med säkerhetsbälten som redan finns i Ducaton. De kan jag väl inte bara ta bort, eller? Krävs det besiktning?

Tack för hjälpen :)

(Exempel på vad jag pratar om)
1763308841210.webp

Hör med bilprovningen om din bil har stolsunderrede som klarar sådana bälten.
PS
Glöm inte meddela oss vad de säger.

Det är möjligt att det krävs registreringsbesiktning om man byter stolar. Det kan ju ett besiktningsföretag också svara på. Men varför inte montera bort bältena på stolarna och använda de ursprunliga. Då tror jag det är lättare att få godkänt.

Ja nu är det så att man arbetar inte i första hand för att det säkraste är det bästa utan det handlar mest om papper eller nummer i en dator.
Men man kan inte göra mycket i en nyare bil och det är tydligen EU som bestämmer över sverige inte vi själva.

Tillbaka
Toppen