• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta kamrem själv.

Traveller2023

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
38321
Medlemskap
2024
Jag försöker göra så mycket jag kan på min lilla husbil som är Fiat Ducato 2002. 2.3 motorn och det är dax för kamremsbyte.
Har god mekvana och har nyligen renoverat bromsar, installerat Solceller, laddare, lithium batteri, inverter samt Alu gas system.
Frågan är, Tar man bort fronten för att komma åt att byta kamrem samt behöver man nått specialverktyg?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Verkstaden som bytte på min hb tog bort högre framhjul och gjorde det därifrån.... De hade även öppnat motorhuven....
Angående verktyg kanske någon här vet..... Lycka till
 

Grythem

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Örebro
HBK-Nr
18009
Medlemskap
2024
Jag försöker göra så mycket jag kan på min lilla husbil som är Fiat Ducato 2002. 2.3 motorn och det är dax för kamremsbyte.
Har god mekvana och har nyligen renoverat bromsar, installerat Solceller, laddare, lithium batteri, inverter samt Alu gas system.
Frågan är, Tar man bort fronten för att komma åt att byta kamrem samt behöver man nått specialverktyg?
Hej , du behöver insällninsverktyg/ tolkar till kamaxel och vevaxel finns på AMAZON BGS8422. kostar 375 kr
 

fjelie

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Lomma
HBK-Nr
23041
Medlemskap
2024
Jag har gjort det men på nyare fordon.
Hissat upp husbilen, tagit bort höger framhjul och innerskärm om sådan finns, tagit bort höger strålkastare. för fixering av kamaxlar och övriga drev har jag haft borr och dornar det är hål man ska sticka in och låsa kamaxlar och hjul. Behövs inga special verktyg
 

fjelie

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Lomma
HBK-Nr
23041
Medlemskap
2024
Hej igen,
Momentnyckel är ju att föredra om man ska göra ett sådant jobb.
Lycka till
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.662
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Läkande salva till såriga knogar behöver du nog. Om du inte har skyddshandskar som blir kvar på händerna. Den förb--tvivlade plastkåpan sitter trångt till och kräver ett visst övervåld för att komma dän. När jag bytte på vår 2006:a bytte jag utan att använda tolkar men är kanske inte att rekommendera. I så fall får man inte lossa på kamdrevet för det sitter på en kona utan låskil! Sätt en domkraft under motorn så man kan ta väck motorfästet och sänka lite för bättre åtkomst.
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Dela den gamlaremmen längsmed och trä den nya intill den gamla, när detta är gjort klipper man av den gamla. Detta för att säkra att inte kuggat över. Har sett detta någon gång. Har ej gjort detta.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Försök att hitta en verkstadshandbok (det kan gå till en årsmodell som denna), får Du tag på en sådan så finns där allt du behöver veta.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Ta av alla kåpor så att du ser remmen och dreven, märk den gamla remmen mot hjulen i den position motorn står, använd bra färg och var noga. Ta bort den gamla remmen och lägg den på en arbetsbänk för över märkningen till den ny och montera den på plats. (Givetvis byter du spännrullar emellan dessa två steg). Kolla noga att märkningarna stämmer spänn sedan remmen enligt anvisning. Ofta är det att släppa en spärrmutter och vrida runt några varv innan man åter låser spännaren.
Jag har använt denna metod på alla mina olika bilar i många många år, det kan inte gå fel.
Hälsningar
Peter
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.204
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Ta av alla kåpor så att du ser remmen och dreven, märk den gamla remmen mot hjulen i den position motorn står, använd bra färg och var noga. Ta bort den gamla remmen och lägg den på en arbetsbänk för över märkningen till den ny och montera den på plats.
Exakt märkning med en typ av t.ex en vit däckpenna räddade mig, när jag var med och bytte kamrem på en Volvo med
dubbla kamaxeldrev, som ej var låsta.
Naturligtvis rubbades plötsligt inställningen ... X%!#?€ = h-vete...!,
men då jag med en dåres envishet propsat på, att först överföra märkningen på nya remmen och kamdreven,
så det var lätt att justera in drev / kamrem rätt läge.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ta av alla kåpor så att du ser remmen och dreven, märk den gamla remmen mot hjulen i den position motorn står, använd bra färg och var noga. Ta bort den gamla remmen och lägg den på en arbetsbänk för över märkningen till den ny och montera den på plats................................
--------------------------
Hejsan, ja sådan märkning har jag också alltid använt mig av, ibland som enda märkning och ibland som extra säkerhet för att veta med 110% säkerhet att allt är rätt även när det finns bra original märkningar och kanske låsningar.
Det kanske låter lite krångligt, men det är jättelätt och jättebra bara man gör det, och tänker lite innan man plockar bort det gamla.

(Det finns ju också motorer med "flytande drev" alltså det finns inga märkningar alls på dreven, och saker som skall tajmas ställs och låses i sina lägen, som kamaxlar, och vevaxeln vrids upp mot en stoppbult som skruvas in i blocket m.m. Råkar man på en sådan motor utan att veta om det så är det illa för man måste för det mesta lossa/ta bort nedre lilla drevet som vanligt på vevaxeln för att få bort remmen, och kuggdrevet lossar redan när man tar bort fläkremsskivan och inte ens det lilla kuggdrevet sitter på kil utan är bara klämt fast.
Samt dreven på kamaxlarna sitter på en kona. Så varning för sådana motorer, men man kan ändå ha viss hjälp av märkningar om man inte lossar på allt i början, utan byter remmen innan slutinställning.
Tillverkarna skyller på att det blir perfekta lägen på allt efter byte..... Men det vet i sjutton om det inte är för att skrämma folk, och försöka tvinga fram verkstadsbyten på kamremmar :rolleyes:.
Det är oftast en del bensin och dubbelkamsmotorer som sitter i personbilar som använder denna dumhet.)

För länge sedan blev det tippex med sin lilla pensel, men det bästa är nog däckspennor helst vitt som alltså egentligen är till för att fylla i vit text på däck med om man är intresserad av sådant eller också rekommenderas för att märka upp vinter och sommardäckens plats på bilen när man märker upp dem. (Brukar finnas både på JULA och Biltema m.m. och har en lite kula inuti som skakas som en färgburk.)
För extra säkerhet från att tappa bort sig så kan man ju märka upp flera kuggar bredvid varandra på remmen och remskivan, ex. på kamaxelns skiva för att inte behöva tveka var enbart en märkning på varje drev hör hemma när man skiftar rem, kanske även ett extra litet kryss på remmen vid ett ställe för trippel säkerhet för att inte tappa bort sig.

Till slut bara en liten varning som hände en kompis som ringde efter byte med lite skräck i rösten.
Efter montering och noggrann koll att allt stämde så vred han motorn runt två varv för att kolla så det åter stämde.... Vilket det inte gjorde längre.
Lite lätt att åka dit på....... Men själva remmen snurrar ju inte typ ett varv när motorn har gjort sin "fyrtaktscykel" på två varv utan då är det ju enbart kuggens antal på lilla drevet kontra det dubbla antalet kugg på kamdrevet och ev. mekanisk bränslepump som gäller och håller tajmingen.
Vet inte utan att räkna men en kamrem kanske går ett helt varv runt när motorn snurrat ??? typ 14 varv eller något..... Så kolla upp allt rejält vid monteringen och sedan kan man inte längre använda sin vita märkningar mer..... Men original märkningar och låsstift är ju åter på sin rätta plats efter att motorn snurrat två varv, och ställer man motorn rätt med originalmärkningarna så kan man ju använda färgmärkningarna en gång till om man av någon anledning behöver ta bort remmen igen.

Hoppas som vanligt att varning för lite udda fällor som man kan hamna inte krånglade till det, eftersom man gjort rätt men det kan verka underligt i alla fall.

Och åter en gång, vem var det som sa att kamkedja är lättare och bättre. En AUDI V8 under kamkedjekåpan.
Kamkedjor.JPG

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.268
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
--------------------------
Hejsan, ja sådan märkning har jag också alltid använt mig av, ibland som enda märkning och ibland som extra säkerhet för att veta med 110% säkerhet att allt är rätt även när det finns bra original märkningar och kanske låsningar.
Det kanske låter lite krångligt, men det är jättelätt och jättebra bara man gör det, och tänker lite innan man plockar bort det gamla.

(Det finns ju också motorer med "flytande drev" alltså det finns inga märkningar alls på dreven, och saker som skall tajmas ställs och låses i sina lägen, som kamaxlar, och vevaxeln vrids upp mot en stoppbult som skruvas in i blocket m.m. Råkar man på en sådan motor utan att veta om det så är det illa för man måste för det mesta lossa/ta bort nedre lilla drevet som vanligt på vevaxeln för att få bort remmen, och kuggdrevet lossar redan när man tar bort fläkremsskivan och inte ens det lilla kuggdrevet sitter på kil utan är bara klämt fast.
Samt dreven på kamaxlarna sitter på en kona. Så varning för sådana motorer, men man kan ändå ha viss hjälp av märkningar om man inte lossar på allt i början, utan byter remmen innan slutinställning.
Tillverkarna skyller på att det blir perfekta lägen på allt efter byte..... Men det vet i sjutton om det inte är för att skrämma folk, och försöka tvinga fram verkstadsbyten på kamremmar :rolleyes:.
Det är oftast en del bensin och dubbelkamsmotorer som sitter i personbilar som använder denna dumhet.)

För länge sedan blev det tippex med sin lilla pensel, men det bästa är nog däckspennor helst vitt som alltså egentligen är till för att fylla i vit text på däck med om man är intresserad av sådant eller också rekommenderas för att märka upp vinter och sommardäckens plats på bilen när man märker upp dem. (Brukar finnas både på JULA och Biltema m.m. och har en lite kula inuti som skakas som en färgburk.)
För extra säkerhet från att tappa bort sig så kan man ju märka upp flera kuggar bredvid varandra på remmen och remskivan, ex. på kamaxelns skiva för att inte behöva tveka var enbart en märkning på varje drev hör hemma när man skiftar rem, kanske även ett extra litet kryss på remmen vid ett ställe för trippel säkerhet för att inte tappa bort sig.

Till slut bara en liten varning som hände en kompis som ringde efter byte med lite skräck i rösten.
Efter montering och noggrann koll att allt stämde så vred han motorn runt två varv för att kolla så det åter stämde.... Vilket det inte gjorde längre.
Lite lätt att åka dit på....... Men själva remmen snurrar ju inte typ ett varv när motorn har gjort sin "fyrtaktscykel" på två varv utan då är det ju enbart kuggens antal på lilla drevet kontra det dubbla antalet kugg på kamdrevet och ev. mekanisk bränslepump som gäller och håller tajmingen.
Vet inte utan att räkna men en kamrem kanske går ett helt varv runt när motorn snurrat ??? typ 14 varv eller något..... Så kolla upp allt rejält vid monteringen och sedan kan man inte längre använda sin vita märkningar mer..... Men original märkningar och låsstift är ju åter på sin rätta plats efter att motorn snurrat två varv, och ställer man motorn rätt med originalmärkningarna så kan man ju använda färgmärkningarna en gång till om man av någon anledning behöver ta bort remmen igen.

Hoppas som vanligt att varning för lite udda fällor som man kan hamna inte krånglade till det, eftersom man gjort rätt men det kan verka underligt i alla fall.

Och åter en gång, vem var det som sa att kamkedja är lättare och bättre. En AUDI V8 under kamkedjekåpan.
Visa bilaga 231566

M.v.h. JANKRO.
Ja men Gud vilken trevlig motor när den funkar :)
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja, dessa motorer funkar ju jättebra och går ju hur fint som helst, men det är ju när man tittar in i en på detta sätt som tanken dyker upp, och det är ju ganska indentiskt med att titta in i en exklusiv mekanisk klocka utan överdrift. Men en klocka lever ju ett betydligt lugnare liv och med säkerhet på ett betydligt lugnare varvtal.
Oooo jä.... om något händer när den varvar för fullt.

Det är samma tanke som dyker upp när man kan stå bredvid en bil som är fastspänd i en bromsbänk med astrimmad motor som vrålar för fulla muggar..... Att det håller, och om det inte håller??? Vilket får ett flertal personer att backa undan på behörigt avstånd.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen