• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta kökskran?

F

F.d. 25023

Guest
Vi funderar att byta kökskranen vid diskhon i vår bil pga att originalkranens pip är alldeles för kort för att vara praktiskt.

Hittade en kran på IKEA med exakt samma håldiameter och en fästanordning som jag är säker på jag kan använda även i det trånga utrymmet som finns mella diskbänken och översta lådan. Kranen är precis lik som den originala, men i metall och med längre pip, och givetvis annan fästanordning.

Den blåa och röda böjda plaströrsbitet in i den gamla kranen, som man trär plastslangen på, jag tror att jag kan återanvända i den nya kranen.

Hur får jag av platslangen från rörbiten? Jag är rädd att jag bryter sönder plaströrsbiten om jag försöker få loss slangen...

Jag kan inte skära av slangen heller, det finns inte så det räcker till om jag förkortar dem... Värma slangändan med tändarlåga vågar jag inte direkt.

Har någon annan tagit loss/bytt likadan kran?

hälsning
jyrki
 

Bilagor

  • 090614 husbilskran 001.jpg
    090614 husbilskran 001.jpg
    201 KB · Visningar: 62
  • 090614 husbilskran 009.jpg
    090614 husbilskran 009.jpg
    246,1 KB · Visningar: 47
  • 090614 husbilskran 014.jpg
    090614 husbilskran 014.jpg
    269,1 KB · Visningar: 47
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Byta kökskran?

Om du lossar muttern som håller fast armaturen i bänkskivan så kan du få upp armaturen. Den blå och röda plaströrbiten sitter intryckt i armaturbotten, tätad med en O-ring och säkrad med en sprint. Peta ut sprinten med en tunn skruvmejsel så kan du dra ut rören.

Nu kan du doppa slangändarna i kokande vatten en stund så mjuknar de och det går att kranga av dem.

Fotnot: Åtminstonne var det på detta vis på de armaturer som sitter i vår bil och har ett utseende på undersidan liknande din.
 

Hjulnissarna

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Byta kökskran?

På verkstaden bytte de vår kran. När de gamla slangarna skulle på utbyteskranen tog killen fram en liten gaständaare och värmde runt plastslangen en kort stund och trädde sedan snabbt upp slangen över rörstosen. Om ni vill ta av slangen före demontering föreslår jag en hårtork (undvik värmepistol) som mjukar upp slangarna.
/Boo
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Byta kökskran?

När du ändå är där och bökar, byt slangarna också. Visserligen är det solljus som tar hårdast på såna slangar, men dom åldras i alla fall. Att använda en "använd" ände är inte heller att rekommendera, det kan bli en liten läcka, som du inte ser med en gång, och hur ofta tittar du under diskbänken?
Calle
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Byta kökskran?

Är det inte så att nya kranen har kopparrör eller slangar som anslutes i armaturen? Andra änden måste då har någon form av slanganslutning. Eftersom den medföljande anslutningen är cirka 300mm så kan slangarna kapas ungeför motsvarande. I så fall är det bara att skära av strax intill den blå och röda rörstumpen.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Byta kökskran?

Tack alla för dessa snabba svar!

Provade det redan, slanglängden räcker inte att dra kranen upp från monteringshålet.
Tror du att man kan få ut sprinten i det trång läget kranbotten finns nu?

Hårtorken var en lysande ide, tur att vi står vid en elstolpe! Provar den först!

Tror inte att jag behöver byt slangarna är, bilen är bara åtta månader gammal

hälsning

jyrki
 
Senast redigerad av en moderator:

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Byta kökskran?

"Om ni vill ta av slangen före demontering föreslår jag en hårtork (undvik värmepistol) som mjukar upp slangarna.
"
Hjulnissarna
Ger värmepistol för hög värme eller varför skall man undvika den?
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Byta kökskran?

jyrki, jag kommer inte riktigt ihåg hur långt ner sprinten satt men det är möjligt att du kan se den när du lossat muttern. På våra kranar var sprinten gulaktig. På ena sidan hade den ett huvud så den går bara att få ut åt ett håll.
 

pannor

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024
Sv: Byta kökskran?

Hej Anki&Jyrki
Har gjort ett liknande byte av kran.TYvär så bidde inte resultatet så bra pg av att den nya kranen hadde större diameter på rör i armaturen som gjorde att vatten strålen bidde sämre,har dränk pump i tanken.Men längre pip fick ja så nu går det lättare att diska
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Byta kökskran?

Har nu kollat hur pipen är fastsatt i kranen.

Snäppfäste och O-ring. Mycket enkelt! Men var hittar man längre pip! Det vore det absolut enklaste sätt att få en kran med längre pip.

Carthagofrik återkom..."
Halloj ville bara säga att det räcker mer att du byter pipen till den längre modellen"

jyrki
 
Toppen