• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta isolering

ClaesW

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Botkyrka
Pga av fuktskada behöver jag ta bort plywood med ytskikt från innertak. Plywooden är limmad på isoleringen som i sin tur är limmad mot plåttaket. Någon som har ett bra tips på hur man får bort isoleringen utan att skada plåttaket. Vet ej vilket lim som använts. Ljusblå isolering, bilen ARCA -91.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Byta isolering

Ta først ned den skadde plywood, vent noen dager og sjekk om det er fukt i isolasjonen. Er det ikke det så skulle det ikke være nødvendig å bytte isolasjon.
Lyseblå isolasjon kan tyde på en styroform eller annen med lukkede celler som ikke tar inn fukt selv med lang påvirkning. Eneste problem med dette er om det er blitt mugg (mögel) - da må en fjerne isolasjonen. Prøv å bryte løs en bit så du kan se hvor godt isolasjonen er limt til platen, er de svakt feste så kan en bryte løs i småbiter. Er det sterkt feste har du et problem, isolasjonen må da fjernes mekanisk med kniv flatt langs platen.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Byta isolering

Hade en Arca med samma problem. Där hade vattnet trängt i i skarven på taket under railen. Jag tog bort plywooden och skar bort isoleringen med en barkspade. Måste vara försiktig för plåten är ganska tunn. I taket låg även en del träreglar, dessa var limmade mot takplåten. Jag ersatte träreglar och limmade dit ny isolering. Jag använde cellplast av markisoleringskvalite. Jag använde polyuretanlim. Fick köpa tunn plywood på ett lokalt företag ca 3 mm tjock. Har du samma konstruktion med träreglar skulle jag rekommendera att ta bort innertak mellan två reglar, kolla reglarna, om nödvändigt byta. Limma isolering, sedan fortsätta nästa två reglar. Tar du bort för mycket är det risk att taket tappar formen och du får problem. Lycka till.
Ove.G
 

ClaesW

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Botkyrka
Sv: Byta isolering

Tack för snabba svar! Måste börja med att byta längsgående träregel utmed skarv tak-vägg. Ett antal skruvar sönderrostade, trävirket är helt ruttet där och ramlar bort av sig självt. Får väl stadga upp taket från insidan så att det inte tappar formen. Hade inte tänkt på detta tidigare så jag är mycket tacksam för tipset. Är nybliven pensionär och husbilsägare så fritidsproblem lär jag ju inte få!
 

ClaesW

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Botkyrka
Sv: Byta isolering

Rivit bort lite isolering samt några reglar. Isoleringen, som var Styrofoam, är 20mm tjock medans reglarna är 19mm. Är tanken att man skall "pressa" 1 mm vid limning av innerplywooden eller är det någon annan tanke bakom?
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Byta isolering

Hej!
Jag har blivit varnad av min "hustillverkare" att använda annat är TREMCO LIM & BYGGFOG för cellplastisolering typ Styroform.
Anledningen är att andra lim kan lösa upp plasten så att den inte fäster.
//Conny
PS
Finns på Jula om jag inte har fel.
DS
 
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Byta isolering

Vill du vara säker på att få ett bra lim så använd IMEX. Finns att köpa på husvagn/bil försäljningar. Kladdigt att jobba med kanske men utmärkt resultat. Se också till att du inte använder vattenabsorberande isolering typ frigolit.
mvh Bror
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Byta isolering

Hej!
Instämmer, skumplast typ frigolit äre en styggesle, så använd cellplast. Då jag renoverade en husbil kunde jag bokstavligen krama vatten ur isolerinegn som ur en tvättsvamp. Det är mellanrummet mellan kulorna som som fylls med vatten. Trots det hävdar en tillverkare i Dorotea att det inte är något problem.

Vidare så är det omöjligt att få skarvar i ytterbeklädnaden helt diffusionstäta. När temperaturen växlar så sugs fuktig luft in som kondenseras. I som exempel frysare där temperaturen kan växla mellen + 20 och - 20 grader flera gånger per dygn kommer det in så mycket vattan i tätsvetsade rör att de fryser sönder.
//Conny
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Byta isolering

Jag har tänkt mig att spruta polyeretan skum till min husbil det gårväl att använda?
 
Toppen