• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta husbil?

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.004
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Att uppfylla hela kravlistan låter sig inte göras så enkelt, så det gäller väl att rangordna dem så att de viktigaste kommer först i listan.

Och om själva utgångspunkten var att skaffa en mindre bil kanske förslag på motsatsen faller utanför ramarna ;)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Den faller bort på ståhöjdskravet och för de varianter med i mitt tycke vettig planlösning (kylskåpsplacering) också på sänglängden. Bra bygge annars.
Det är många bilar som faller bort på sänglängden eftersom de har ”typ” 2-meterssäng som i verkligheten är lite kortare.

Och väldigt lite plats för matlagning.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Lite nyfiken, varför är det så viktigt med bakhjulsdrift
Förra husbilen var bakhjulsdriven (Merca) och nya framhjulsdriven (Fiat).
Vintertid åker jag mer eller mindre på samma vägar och trots dubbdäck på nya bilen (friktion på gamla) så tog sig Mercan överlägset bäst fram.
Uppförsbackar i fjällvärlden vintertid är ingen höjdare idag.
Har vid flera tillfällen fått backa upp för att få lite bättre grepp....
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det är inte så att jag direkt nu ska byta vår husbil som jag trivs väldigt bra med, men....

Om man ska planera lite frammåt så är den kanske onödigt stor för två (ja barnen följer knappt med längre), trots bara 7,5m.

Det ultimata skulle egentligen vara en mindre bil som även kan användas för dagliga transporter (kan göra oss av med en bil).

Så finns det något lämpligt?
Krav:
Ena sängen ska vara minst 200cm lång
Minst 198cm ståhöjd i övriga utrymmen
Minst 195cm ståhöjd i dusch
Dusch/toalett med lite svängrum (inte en mindre garderob att åka in i som jag sett i vissa bilar).
Långbäddar eller dubbelsäng med utrymme på sidorna (inte behöva klättra över varandra i sängen).
Gärna fyrhjulsdrift eller åtminstone bakhjulsdrift.
Bra isolering (vintercampar).
Lastvikt på minst 500kg.
Ca 6m längd på hela bilen.
Bra storlek på köket så det går att laga mat inne.
Gärna under 3,5t.
Dragkrok för minst 150kg

Ok. Rangordnat efter viktighet.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Ja som sagt:


Dusch/toalett med lite svängrum (inte en mindre garderob att åka in i som jag sett i vissa bilar). ✅
Minst 195cm ståhöjd i dusch.✅
Minst 198cm ståhöjd i övriga utrymmen.✅
Långbäddar eller dubbelsäng med utrymme på sidorna (inte behöva klättra över varandra i sängen).✅
Ena sängen ska vara minst 200cm lång.✅
Ca 6m längd på hela bilen. Nej
Gärna fyrhjulsdrift eller åtminstone bakhjulsdrift.✅
Dragkrok för minst 1500kg.✅
Lastvikt på minst 500kg.✅
Gärna under 3,5t men inte det som fäller avgörandet. Nej
Bra isolering (vintercampar).✅
Bra storlek på köket så det går att laga mat inne.✅

Är det verkligen en liten bil du är ute efter?:twitcy:
Nuvarande bil är, nästan, perfekt.
Det jag kan sakna är bakhjulsdriften men med förutseende, snökedjor och sandstegar (av plast) så har vi alltid tagit oss fram men det är omständigare.
Gamla bilen var en 3.5t och vissa saker var billigare och enklare med den (saknar den lite även om den nya är 20år nyare).
Eftersom nyttjandet av bilen är resandet och inte lika mycket campandet (in i små städer och kika lite) så är nuvarande bil lite lång och skulle vara smidigare med en 1,5m kortare....
 
Toppen