• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta glykol

mtjok

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
1002
Medlemskap
2024
Hej är det någon som har bytt glykol i värmesystemet på alde ?
vad jag undrar är om man kan pumpa in det i avtappningen.
 

LPer

FD HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
25403
Medlemskap
2023
Bara att hålla med Anita A!
Var själv där för något år sedan och blev riktigt imponerad av deras service.
Det gäller att får ut all luft i samband med bytet och dom har både kunskap och erfarenhet.
Sedan "stresskördes" värmaren i deras anläggning för att riktigt verifiera att allt fungerade.
Visst kostar arbetet men kostande för glykol har man även om man gör det själv.
Dessutom blir det "long-life glykol" som inte skall behöva bytas lika ofta som den vanliga.
 

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
Håller absolut med om ovanstående. Men har också bytt själv.
Har hittat på en metod att byta själv utan att tömma systemet. Ungefär som Aldes tömnings/påfyllningsstation gör. Går ut på att fylla på systemet med ny glykolblandning samtidigt som den gamla rinner ut (utan att använda pumpar, som Aldes station gör). Går att arrangera vid expansionstanken: Stäng av och ta ut cirkulationspumpen. Stäng av ev ytterligare cirkulationspump (vid Aldepannan t ex). Töm expansionstanken för att inte stänka ut glykol i omgivande utrymme. Sug t ex ut det med en liten handpump. Lossa inloppsslangen (den som sitter under pumpen) och vik ner den så långt det går och led ner den i ett kärl som kan rymma hela mängden i systemet. Skarva vid behov med en slang. Plugga hålet. Nu kan man hälla i ny glykol i expansionstanken och därmed trycka ut den gamla genom slangen ner i kärlet. Ju större nivåskillnaden är mellan expansionskärlet och översta nivåen på den nervikta slangen desto fortare går det. Första gången vet man antagligen inte hur mycket glykol systemet rymmer men normalt är det nog litet färgskillnad mellan den gamla och den nya glykolen och det gör att man kan avgöra när det är ny glykol som kommer ut genom slangen. Är man osäker fyller man bara på litet till. Nu är det nog inte så farligt om det blir litet av den gamla kvar, det mesta blir ju bytt i alla fall. I mitt fall brukar det trots allt gå ganska fort, ung 20 minuter. Sätt tillbaka slangen och pumpen och fyll upp expansionskärlet till rätt nivå. Starta expansionspumpen. Efterfyll när den gått ett tag. Luftvolymen i slangen måste ju kompenseras. Skriv datum och använd glykolvolym på en lapp och fäst den på eller i närheten av tanken. Klart! Obs! Systemet kan ha backventiler insatta i slangarna. Normalt skall dom ju inte hindra proceduren eftersom flödesriktningen är den normala men dom kan strypa flödet mycket eftersom ingen pump matar på. Om det rinner väldigt långsamt får man fundera på att ta bort en backventil(-er) om man kan hitta den eller ev starta en cirkulationspump om det finns någon. Tyvärr kan man då få problem med att hinna fylla på ny i glykol i expansionskärlet i takt med det pumpade flödet. Om pumpen tillåts tömma expansionskärlet får man ju luft i systemet och det var det vi ville undvika! Allt beror på hur trångt det är kring expansionskärlet. Är man två personer kan ju den ena manövrera ev pump och den andra fylla ny glykol. Om man inte kan fylla från annat än literflaskor får man ta det försiktigt annars kan det lätt bli kladdigt.
Den beskrivna metoden kanske inte går att använda i alla system beroende på expansionskärlets placering mm men med litet fantasi borde det gå att lösa.
25 liter som nämns i inlägget ovan låter mycket, min Concorde Charisma 2007 rymmer 16 liter. Det går åt litet mer beroende på hur väl man kan se när den nya glykolen börjar komma fram. Om man har möjlighet kan man ju medvetet välja glykolsorter med olika färger!

Lycka till!
Claes
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
349
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Jag har luftburen värme så jag har aldrig ställts inför problemet men har i alla fall en fundering.
Finns det ingen anslutningspunkt där man kan vacumsuga? Denna metod är ju vedertagen vid glykolbyte på bilmotorer numera, och utrustningen som behövs är väldigt billig.
Hälsningar
Peter
 

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
Jag har luftburen värme så jag har aldrig ställts inför problemet men har i alla fall en fundering.
Finns det ingen anslutningspunkt där man kan vacumsuga? Denna metod är ju vedertagen vid glykolbyte på bilmotorer numera, och utrustningen som behövs är väldigt billig.
Hälsningar
Peter
Målet med metoden jag beskriver är att inte få in luft i systemet. Inkomna luftbubblor kan vara väldigt besvärliga att få bort i vissa bilar även om det finns luftningsnipplar på 'strategiska' ställen. Min metod bygger ju på att trycka på ny vätska i flödesriktningen. Om man vill snabba på processen kan man ju suga i den 'nedvikta' returslangen. Det viktiga är att fylla på i rätt takt så att luft inte kommer in. Kan i praktiken vara svårt om man ökar takten.
Mvh Claes
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.278
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag har luftburen värme så jag har aldrig ställts inför problemet men har i alla fall en fundering.
Finns det ingen anslutningspunkt där man kan vacuumsuga? Denna metod är ju vedertagen vid glykolbyte på bilmotorer numera, och utrustningen som behövs är väldigt billig.
Hälsningar
Peter
Vacuumsuga funkar (nog) inte på Alde, då det är ett öppet system, i motsats till kylsystem på motorer.
När vacuumet släpper och kylvätskan samtidigt släpps in i systemet lär det blir kraftiga tryckstötar.
Detta är inget problem för en bils kylsystem, men Alde är konstruerat för atmosfärstryck.

Annars är vacuumsugning för att få ut luften väldigt snabb fylla och samtidigt lufta ett kylsystem väldigt smart..
 
Toppen