• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta glykol ALDE 3010

pelle_andersson

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Umeå
HBK-Nr
36268
Medlemskap
2024
Hej. Jag undrar om någon bytt glykol på verkstad och vad det isåfall kostat.
Jag fick ett pris på 10.500 kr för att byta och då räknade dom med ca 22 liter.
Låter det rimligt? Tycker själv det låter väldigt dyrt.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
I lägenheten där jag bor sedan 40 år tillbaka har vi luftburen värme som kommer in via taken i lägenheten. Luften har tagits utifrån och passerat en värmeväxlare för till o frånluft och en vattenradiator som höjer den slutgiltiga temperaturen på luften in i lägenheten till ca 19 grader. Dom sista en à två graderna ger radiatorerna under fönstren. Så luftvärmda lägenheter är det vanliga numera.
Det som är vanligast är F-system (frånluft ) och spaltventiler i antigen i fönster och fasad. Det förekommer ibland att uteluften tas i genom fasaden och genom en konvektor/radiator. Det är ganska låga installationskostnader med den lösningen.

I ditt hus är det ett FTX system. En tillufts rep. frånluftfläkt och en värmeväxlare. Höga installationskostnader. Betydligt fler ventilationskanaler mm behövs med ett FTX system. Även ett flera värmegrupper, värmebatterier i fläktarna. Filtreringen av luften är ofta mycket bättre i en sån anläggning. Det är radiatorsystemet som värmer upp huset i första hand. Man brukar ha lite undertemperatur på tilluften med ett FTX och FT system. Båda två är balanserade luftsystem med en aningen undertryck.

I alla värmesystem även i husbilar gäller det att få ut värmen gör mest nytta. Mota Olle i grind. Tex att få bort kallras.

En utsvävning som egentligen inte har något med husbilar att göra.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Fast bytet är för att utrustningen inte skall förstöras. Det är additiven i blandningen som gör att de fast installerade prylarna i husbilen får en längre livslängd, genom att förhindra korrision. De offrar sig helt enkelt. Anledningen till att additiven behövs (OBS! Killgissning kommer här) är att systemet är öppet och låter syre komma in och ställa till det. Man skulle kunna göra ett slutet system - men (fortfarande killgissning) då skulle systemet behöva bli trycksatt och kräva tjockare (tyngre) gods i alla inblandade delar. Det i sin tur ökar på vikten för systemet - och det önskar man inte heller.
Så denna lösning är helt enkelt en kompromiss...


Hade det bara varit denna biten, då hade du inte behöva bytt. Det fungerar utmärkt, så länge man inte kokat bort vätskan (viss del dunstar hela tiden, då systemet är öppet).
Du är inne på rätt spår när det gäller syreti vattnet/ glykolen. Det finns mikrobubblor i systemet. Egentligen borde det finnas en avgasare som tar bort bubblorna. Kanske något som kan komma i framtiden. När jag jobbade fanns det en hel del sånna installerade. Jag kommer ihåg en stor återvinningskrets till en ventilationskrets som var fylld med glykol. Kretsen fungerade inte alls för att det gick inte att få bort luften. Flödet hindrades helt. En avgasare installerade och sen var allt frid och fröjd.

Kanske något för tillverkarna av värmesystem i husbilar att kolla på.
I länken går det att förkovra sig mer.

 

tommyobritt

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
4412
Medlemskap
2024
Vi tömde expansionskärlet i en hink
monterade stegmuffar i slangarna och vanlig plastslang till dunkarna
en pump som drivs av skruvdragaren
pumpa in glykolen och returen ner i en annan dunk
när det var samma färg på båda slangarna så avslutade vi
ca 25 liter gick det åt
monterade ihop allt igen
efterfyllde med mer glykol
startade pannan ock ökade cirkulationspumpen till max på displayen
efter ett tag så var vi nöjda och städade ur husbilen
KLART

MVH
Nicklas o Elisabeth
Var hittade ni stegmuffarna
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har haft min bil på verkstad för glykolbyte Alde,men dom gav upp fick tillbaka bilen utan byte, min bil har endast en slang kopplad till expansionskärlet, inga möjligheter att koppla in sig utan att ta isär slangar i radiatorkretsen.
Någon som bytt på liknande bil, hur gör man för att slippa få in luft?
 
Toppen