• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Byta glödlampor vid dörr?

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej.
Jag behöver byta lampor vid entrédörren LMC husbil 2001. Jag blir inte klok på hut jag ska göra. På kåpan under 2 pluggar sitter skruvar. Har lossar på dom men får inte loss kåpan. Sitter som berget. Har provat att lossa dom 3 lamphållarna i underkant. Får dom att fjädrar lite men inte mer.

Någon här som vet hur jag ska göra?20201028_112553.jpg20201028_112557.jpg
 
Lösning
Tryck upp glaset och den innersta ringen lite lätt med tummen. Vrid sedan lite åt sidan. Hoppas det hjälper dig. Jan-Eric


Tack för tipset. Det fanns ingen inre ring. Men när jag tryckt in lampan så den släppte från hållaren så gick det sen att lirka ut den svarta plasten rakt ut med en plattmejsel . Innan när jag försökte satt den som berget.

Sen "fiskade" jag ut lamhållaren. Bytte till led monterade lamhållaren i den svarta plasten. Sen in med allt in i lamphuset.

Tack för hjälpen. Nu lyser alla 3 så fint och vitt i höstmörkret...
F

F.d. 22252

Guest
Ser ut som om det sitter någon tätningsmassa kan det vara så att den fastnat av det annars är det ju bara att angripa problemet från insidan.
 
F

F.d. 22252

Guest
Kanske blir du lite hjälpt av det här, Men kanske det är så enkelt att det går att bända ut själva insatsen till belysningen med en skruvmejsel. Kanske bäst att vänta tills någon som gjort det dyker upp.
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Hej.
Jag behöver byta lampor vid entrédörren LMC husbil 2001. Jag blir inte klok på hut jag ska göra. På kåpan under 2 pluggar sitter skruvar. Har lossar på dom men får inte loss kåpan. Sitter som berget. Har provat att lossa dom 3 lamphållarna i underkant. Får dom att fjädrar lite men inte mer.

Någon här som vet hur jag ska göra?Visa bilaga 201639Visa bilaga 201640
kan man inte ta bort glaset o den svarta ringen
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Tryck upp glaset och den innersta ringen lite lätt med tummen. Vrid sedan lite åt sidan. Hoppas det hjälper dig. Jan-Eric


Tack för tipset. Det fanns ingen inre ring. Men när jag tryckt in lampan så den släppte från hållaren så gick det sen att lirka ut den svarta plasten rakt ut med en plattmejsel . Innan när jag försökte satt den som berget.

Sen "fiskade" jag ut lamhållaren. Bytte till led monterade lamhållaren i den svarta plasten. Sen in med allt in i lamphuset.

Tack för hjälpen. Nu lyser alla 3 så fint och vitt i höstmörkret...
 
Lösning
Toppen