• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Byta framfjädrar Hymer

F

F.d. 30179

Guest
Hej alla glada husbilsåkare!
Finns det någon som har instruktioner hur man får loss fjäderbenen
i ovan kant (dom tre skruvarna) måste man plocka ner alla paneler.
Är otroligt trångt. Bilen är intrgerad B614CL Hymer 2008.
//Mats

F

F.d. 29954

Guest
Sv: Byta framfjädrar Hymer

Vet inte exakt hur det ser ut i Hymer, men det är så i alla integrerade husbilar att det är trångt. Jag tror dock inte man behöver demontera paneler för att komma åt. Tror att det är tre stycken M8 bultar med tretton millimeters nyckel. Man får känna sig fram och det kräver tålamod, framförallt när du skall sätta dit den igen..
Börja med den som sitter mest illa till....

F

F.d. 30179

Guest

Hej,
Ja det är nog så... Hur trångt som helst ialla fall på högersidan.
Alla plastpaneler värkar sitta så man måste ta bort från fönstret o sedan gå inåt....

F

F.d. 58892

Guest

Jag fick ta bort höger panel typ innerskärmen för att få bort handsfacket och komma tornet på min Hymer B694SL-2008 åt, panelen satt skruvat framåt inifrån så fick ta bort högtalaren och köra in en skruvmejsel framåt för att få bort dom 3 skruvarna den satt med sen satt även några mindre skruvar bakom den dekorlist som sitter i överkant på panelbiten, den var limmad så fick bryta bort den först och sen limma tillbaka den, därefter kunde jag få ut handsfacket och skruva bort bultarna, men hörde att en verkstad här hade snap on verktyg som han lyckats få bort bultarna med utan att ta bort panelen utan fick undan handsfacket så pass att han fick in dom specialverktyg han hade.

F

F.d. 30179

Guest

Hej,
Ja nu har jag fått isär det. En bult går genom kylfacket uppepå, men dom andra två går inte den vägen. Jag fick ta ner sidan panelen under sido fönster.
Har tagit lite bilder på vägen om någon mer ska meka. Trångt e det i alla fall.
Va nere hos Hymer i Gbg idag o dom sa att höger sidan e tråkig....
//Mats

F

F.d. 30179

Guest

Hej Igen!
Nu har jag bytt fjädrar o dämpare. Phuu vilket jobb men gott när det är klart.
Var lite jobbigt med alla paneler i bilen. Men det värsta är dom efter monterade tillbehören som backkamra, div högtalare, kablage för bränslecell verk, synn att inte alla har någon yrkesstolthet kablar låg hur som helst...
Men det är historia nu. Bilen blev ca 6 cm högre.
//Mats

carsten

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2025

Hej Igen!
Nu har jag bytt fjädrar o dämpare. Phuu vilket jobb men gott när det är klart.
Var lite jobbigt med alla paneler i bilen. Men det värsta är dom efter monterade tillbehören som backkamra, div högtalare, kablage för bränslecell verk, synn att inte alla har någon yrkesstolthet kablar låg hur som helst...
Men det är historia nu. Bilen blev ca 6 cm högre.
//Mats

Har själv en Hymer 614 SL och bytte fjädrarna fram till Goldschmitt eftersom den stod på näsan. Blev, som du säger, ca.6cm högre fram men av den mjukare gången som mekanikern på Hymercenter utlovat märktes inget, samma smällande i bilen när man gör på mindre bra vägar. Nu i efterhand, det hade det blivit billigare att klossa istället, bortkastade pengar som jag ser det.

Toppen