• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Byta Dieselfilter

F

F.d. 24784

Guest
Någon som har bytt Dieselfiltret?
Biltema har detta: BRÄNSLEFILTER AUDI VW VOLVO D - Biltema
Ser ut som det som sitter i bilen.
Jag finner ingen dräneriongsplugg, eller någon handpump för att pumpa fram bränsle och få bort luft.

Fråga:
Blir det en massa spill när man tar bort det gamla filtret?
Behövs ingen pumpning eller sk "Bleeding" numera?
Hittar ingen skruv för att tappa av vatten? Kanske vattnet går vid filterbyte.
Vad är sladden till för som går in i filtrets plastskruv till?

Genom att söka på bilnummret på BILTEMA frå man fram denna typ av delar till aktuell bil.

de
Roy

Libom

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2026
Sv: Byta Dieselfilter

Hej..

Jag vet inte till vilken årsmodell det gäller, men jag har en -98 med 122 hkr motorn, och det var bara att lossa en el-kabel, sen bara att skruva av det gamla och på med det nya samt koppla ihop elkabeln igen. Det rinner ut kanske knappt halv dl. diesel. om du inte vänder upp och ner på det det gamla... på 127 hkr motorn är det annorlunda, men råd kommer säkert isåfall..

Mvh
Libom

JanB

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2025

efter bytet, låt tändningen stå på nån minut för att fylla filtret. Annars blir det mycket gnida på starten.

F

F.d. 25414

Guest

När jag byter dieselfiltret i båten fyller jag det först med diesel vilket gör att man ej behöver "lufta", jag har dock ej bytt i husbilen och vet inte om det är möjligt att göra samma där.
Ett litet tips om man vinterförvarar kan man faktiskt enkelt konservera motorn genom att fylla med lämplig konserveringsolja och endast låta motorn snurra några varv med hjälp av startmotorn

Toppen