• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta bromsskivorna..

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Hej, var för två år sedan i Lago di Garda och åkte via mindre alpvägar, där en passage hade 16% lutning. Mycket "lärande" upplevelse. För att undvika detta en gång till tänkta jag byta ut bromsskivorna i fram + bromsklossarna till några som är bättre lämpade för alpvägskörning.

Är det någon här som kan dela med sig av sina erfarenheter av att byta bromsskivorna + klossar som passar bättre ?....och gärna till vilka ni har bytt till.

Min HB har ett IVECO 35.12 chassi.

Under tiden ni funderar, kan ni beskåda bilden som visar början av nedfarten av ovannämda "sluttning"...

Screen Shot 2013-01-07 at 22.22.13.png
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Byta bromsskivorna..

Varför skall du byta bromsskivor? Eller belägg? Ok, om de är slitna så kan jag förstå det, men annars?
Man kan testa med olika sorters egenskaper på belägg, fast man kan få andra egenskaper som man inte vill ha te.x dålig bromsverkan med kalla bromsar, högt slitage eller superskrikiga bromsar. Orginal funkar nog bäst på en husbil, tror jag:)
Nää. se till att framför allt bromsoljan är nybytt (det viktigaste). Vill man gå på någon överkurs så kan man byta ut bromsslangarna i gummi till stålomspunna dito. Detta ger en stummare känsla i bromsen + att gummi åldras och kan flexa onödigt mycket.

Vad tror ni andra?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.787
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Byta bromsskivorna..

Om skivorna är slitna så att de blivit märkbart tunnare, (mät från originaltjockleken) max 2-3mm är lämpligt, så minskar skivornas förmåga att lagra värme vilket gör att bromsarna överhettar betydligt snabbare. Svarvning av skivor är därför inte lämpligt på ett så tungt fordon som en husbil, där bromsarna är dimensionerade som en personbils, men vikten är 2-3 ggr högre!
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Byta bromsskivorna..

Gamla skivor som svarvats. Se upp så det inte bildas sprickor i skivan. Med personbil har jag råkat ut för att en hel skiva(!) försvann och bara en liten bit blev kvarklämd mellan klossarna. All bromsverkan försvann sen och jag blev en erfarenhet rikare.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.665
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.193
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Byta bromsskivorna..

Min tanke stämmer väl överens med Anders Bohmans, för husbilen passar nog originalbeläggen bäst. Se bara till att bromsoljan är fräsch, egenskaperna försämras undan för undan och börjar den koka blir bromspedalen som en svamp. Bra kvalitet på bromsvätskan rekommenderas, inte den som du köper på macken för nån hundring halvlitern. Bästa receptet nerför alperna är att köra påriktigt låg växel och motorbromsa.

Som kuriosa kan jag berätta lite gamla minnen från rallytiden på 70-talet. Åkte Saab V4 och då använde man vänsterfoten att bromsa med, den tekniken ställer bromsarna på hårdaprov. Det förekom ett par gånger att bromsarna blev så varma det det tog eld i fettet och gummit på bärarmsbussningarna när man stannade vid målet på specialsträckan, personalen blev lite förskräckta men botemedlet var att komma iväg så snabbt som möjligt för att kyla
ned bromsarna på transporten till nästa specialsträckan. Det blev byte av belägg minst en gång per tävling oftast två ggr. Men skivorna klarade sig, bromsoljan däremot åldrades snabbt. Efter mitt återfall i rallyskogen för ett par år sen så använder jag vänsterfoten mindre, det blir alldeles för dyrt med bromsbelägg efter varje tävling.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.605
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Byta bromsskivorna..

Hej, var för två år sedan i Lago di Garda och åkte via mindre alpvägar, där en passage hade 16% lutning. Mycket "lärande" upplevelse. För att undvika detta en gång till tänkta jag byta ut bromsskivorna i fram + bromsklossarna till några som är bättre lämpade för alpvägskörning.

Visa bilaga 65383
...............................................................................................................................

Hejsan, Funderar på vad du menar med att undvika detta en gång till.

Försvann bromsverkan p.g. av kokande vattenskadad bromsvätska....

Eller tänker du att du vill ha bromskivor som tål att värmas upp mera. Då behöver du keramiska skivor och de är så dyra att det blir orimligt, och finns säkert inte ändå till din bil.

imadkfjdsn.jpg

Värmeutveckligen följer nog hur mycket nedbromsning du behöver, så annan sorts belägg borde inte ändra själva värmeutveckligen nämnvärt, bara hur hårt du får trycka på pedalen.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Byta bromsskivorna..

Här finner du Zimmermann bromsskivor : 230.6264.50,ZIMMERMANN 230626450 Brake Disc for IVECO

Köp även tillhörande Zimmermann belägg och kör med som skrivits ny bromsolja .

Att inte köra på för hög växel vet du nog om men jag tror den största boven var nog att bromsvätskan kokade för dej .

Vill du sedan slitsa dom så kolla med audivännen Rolle Slitz Rolleslitz och vill du så kan han säkert ta hem skivor och belägg med .
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.787
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Byta bromsskivorna..

Slitsade vanliga bromsskivor är bara kosmetika, kolla om skivorna är värmebehandlade, då tar man ut spänningarna ur materialet och ökar hållbarheten mot att de "slår sig" /blir skeva, om man sedan använder belägg med en högre värmetålighet, och riktigt bra bromsvätska har man gjort så mycket man kan, utom att byta till ett större bromssystem
(skivor och bromsok) men det är väl överkurs för de flesta? :)
 

kjelis

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Kil
HBK-Nr
545
Medlemskap
2024
Sv: Byta bromsskivorna..

Go kväll,

Om man har problem och vill minska problemet med varmgång i bromsar
och nu kör på stålfälgar, byt till Al-fälgar.

Det blir då stor skillnad på möjligheten att avge värme från bromsarna.

I rallysammanhang minskar förbrukning av belägg till en tredjedel, minst,
oftast mera.

Hälsningar
Melle
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Sv: Byta bromsskivorna..

Det som hände när vi åkte ner för 16% "lutande sluttningen" att bromsarna blev rejält varma med rök som följd och bromsverkan blev sämre och sämre. Men ner kom vi.

Funderingen till att byta till nya bromsskivor och belägg som tål mer dök upp då. HB:n är från 1991 så det skadar nog inte att byta skivorna. Har kollat just upp vad det skulle kosta- 2 000kr. Däremot har jag inte kollat upp om det finns bromsbelägg som är av "bättre" kvalitet än de "normala" så att säga.

Tar självfallet mot flera "råd och dåd". Misstänker att det finns flera här som har provat på aplsluttningarna och funderinga kring detta.

Jodå, vi motorbromsade...
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.605
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Byta bromsskivorna..

Hejsan igen jdjiveco, jag har också en äldre variant av Ducato och personligen så verkar nya bromsbelägg av fab. ATE vara de bästa jag monterat. Även om det bara är mer en känsla än vetskap. De var i alla fall dyrast :D.

Om du vill slippa rätt mycket billigare undan så kan du köpa från Axel Augustin i Tyskland som jag och många andra brukar göra. De säljer inte skräp utan är seriösa.

Ca. en tredjedel av svenskt pris. Runt 800:- för komplett sats med två skivor och belägg.

Bremsscheibensatz mit Bremsklötzen vorn - Autoteile Augustin

Det finns två storlekar på skivor beroende av vilken bil du har. 256 m.m. eller 290 m.m.

Bremsscheibensatz mit Bremsklötzen vorn - Autoteile Augustin

De har även renoveringssatser till bromsoken om du tror de gick så varma så du behöver nya kolvtätningar och damasker m.m.

M.v.h. JANKRO
 
F

F.d. 25282

Guest
Sv: Byta bromsskivorna..

hej en lille komentar

bremsevæsken har et højere kogepunkt end vand, desvære har bremsevæsken også evne til at optage vand fra luften, det starter så snart ambalagen er åben, derfor er det vigtigt at det er bremsevæske fra nye dunke der bruges ved udskiftning.

ved bjergkørsel er der her en god regel.
samme gear ned som op dermed benyttes motoren til max bremsning.
når hastigheden øges, brems hurtigt helt ned og start forfra, dermmed får bremsesystemet fred og kan afgive varme, og være klar til næste opbremsning.

bjergkørsel er fantastiske oplevelser:twitcy:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.787
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Byta bromsskivorna..

Hejsan igen jdjiveco, jag har också en äldre variant av Ducato och personligen så verkar nya bromsbelägg av fab. ATE vara de bästa jag monterat. Även om det bara är mer en känsla än vetskap. De var i alla fall dyrast :D.

Om du vill slippa rätt mycket billigare undan så kan du köpa från Axel Augustin i Tyskland som jag och många andra brukar göra. De säljer inte skräp utan är seriösa.

Ca. en tredjedel av svenskt pris. Runt 800:- för komplett sats med två skivor och belägg.

Bremsscheibensatz mit Bremsklötzen vorn - Autoteile Augustin

Det finns två storlekar på skivor beroende av vilken bil du har. 256 m.m. eller 290 m.m.

Bremsscheibensatz mit Bremsklötzen vorn - Autoteile Augustin

De har även renoveringssatser till bromsoken om du tror de gick så varma så du behöver nya kolvtätningar och damasker m.m.

M.v.h. JANKRO

När det gäller Augustin måste jag säga att allt de säljer är inte toppkvalitet. Jag beställde avgasdelar därifrån som definitivt inte var av originalkvalitet, och dessutom med mycket dålig passform!
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Byta bromsskivorna..

Undrar lite över råden att man ska motorbromsa vid alpkörning nedför.
Är det någon som kört i Alperna som INTE använt max motorbroms?
Av ren självbevarelsedrift gör man naturligtvis det, undrar om de som kommer med sådana onödiga råd själva kört i Alperna?
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.193
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Byta bromsskivorna..

Undrar lite över råden att man ska motorbromsa vid alpkörning nedför.
Är det någon som kört i Alperna som INTE använt max motorbroms?
Av ren självbevarelsedrift gör man naturligtvis det, undrar om de som kommer med sådana onödiga råd själva kört i Alperna?


Du skall inte döma andra efter dig själv, har jag hört något ordspråk som säger.

Jo du nog har jag kört en hel del i Alperna, brukar vara en vecka varje sommar och vandra, perfekt att övernatta vid något alppass och sen bara gå rakt ut i naturen på morgonen. Man kan ju motorbromsa och bromsa på flera olika sätt. När du behöver använda bromsen använd den ordentligt, precis som " dansken" nämnde tidigare. Ettans växel är ibland nödvändig där det är som brantast nerför "stupen". Så fort jag känner att bromsen blir lite"svampig" är det dags att rasta, samtidigt passar man på och njuter lite extra av naturen, kanske planerar för nästa dagsvandring.

Jag har aldrig behövt att byta skivor eller belägg pga för hög värme.

Hälsning
Bertil

PS. Längtar redan efter några dagars vandring nere i Alperna.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Byta bromsskivorna..

Det påstås att man inte ska stanna och lägga i handbromsen eller hålla på bromsen över hud taget vid nedfart med risk att skivorna slår sig och kan bli skeva, någon som vet något om det?
Det är heller inte alltid så lätt att hitta ställen att stanna på, t ex nedför Grossglockner norrut, på ca 2,5 mil såg jag inget ställe att stanna på.
 
Toppen