• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Byta bodelsbatteri

Apjon

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
43872
Medlemskap
2025
Hej,
Först en kort presentation, då detta är min första post
Blev ägare till en Weinsberg Carabus 600K från 2022 för tre veckor sedan, det är min andra husbil, den första, en Adria Matrix Supreme 687 SBC köpte jag i juni så jag kan inget om husbilar, bytte till den nya för att jag tyckte den gamla var för stor. Nu till min fråga. Jag skulle vilja byta ut bodelsbatteriet till ett större lifepo4 batteri. Har försökt läsa på så mycket jag kan men det känns som jag skulle behöva lite input från någon mer erfaren. Vad jag förstår så fungerar det att ladda ett lifepo4 från solcellerna eller från bilen när jag kör men hur är det med 220V laddaren, måste jag byta ut den? Jag har tydligen en Victron MPPT 75 15, en Schaudt WA 121525 och en CBE CB516.
Bifogar bild på installationen. 20251028_113503.webp

mvh

/Stefan

En fråga till er som kan en del om litiumjonbatterier, har en Carthage 2017 med en CBE 615 laddare, varför laddar och urladdar batteriet när det står på underhållsladdning, kan sjunka till mellan 50-60 % på app övervakningen innan det börjar ladda igen, batteriet är ett Endurance 92 appt med värme.
Jag har haft en bil med samma laddare som du den fungerar att ladda litium om än inte optmalt, krävs någon omstart för att ladda fullt, litium batteriet har en högre spänning, det innebär att EBL aldrig separerar start/bodelsbatteriet utan det kommer gå ström från bodel till startbatteriet när du inte har något inkopplat eller batteriladdaren inte laddar.
För att separerar batterierna krävs ett kort tryck på mittknappen på panelen ovan dörren, detta under förutsättning att spänningen i bodelen är under 13..3- 13.4V ,inte helt säker på volttalet, jag tryckte alltid på knappen på kvällen när solcellen slutat ladda ,ingen 230V

Tillbaka
Toppen