• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

LiFePO4 Byta bodelsbatteri

Apjon

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
43872
Medlemskap
2026
Hej,
Först en kort presentation, då detta är min första post
Blev ägare till en Weinsberg Carabus 600K från 2022 för tre veckor sedan, det är min andra husbil, den första, en Adria Matrix Supreme 687 SBC köpte jag i juni så jag kan inget om husbilar, bytte till den nya för att jag tyckte den gamla var för stor. Nu till min fråga. Jag skulle vilja byta ut bodelsbatteriet till ett större lifepo4 batteri. Har försökt läsa på så mycket jag kan men det känns som jag skulle behöva lite input från någon mer erfaren. Vad jag förstår så fungerar det att ladda ett lifepo4 från solcellerna eller från bilen när jag kör men hur är det med 220V laddaren, måste jag byta ut den? Jag har tydligen en Victron MPPT 75 15, en Schaudt WA 121525 och en CBE CB516.
Bifogar bild på installationen. 20251028_113503.webp

mvh

/Stefan

Först och främst så vet jag inte när och hur som jag kan lita på appen. Som sagt stod den nyss på 49% efter att ha varit inkopplad i 30h. Det var nära tomt när jag pluggade in och är alltså på 140ah. Sedan hux flux ett par minuter senare står det 100% och fortsätter visa det nu. 49% känns närmare rimligt med tanke på att den droppar ned mot att visa 2A laddström efter kanske 6h.

Har inte mycket säkert att gå på i och med att batteriet aldrig varit tomt. Det har visat 1%, men jag kunde driva allt elektriskt även då. Men fricamping över längre tid kräver att motorn går minst tre timmar per dygn, kanske snarare 4.

Har du någon specifik laddare att rekommendera? Det är alltid två olika och oberoende mellan AC-DC och DC-DC?
Det jag tänker på att cellerna är inte i balans. Då kan den visa lite konstigt. Utan du måste ha en Lifepo4 laddare som matar på ordentligt så cellerna blir balanserade. Efter det så visar det rätt laddning. För den interna laddaren klarar inte av att ge tillräckligt för att BMS ska kunna balansera cellerna

Först och främst så vet jag inte när och hur som jag kan lita på appen. Som sagt stod den nyss på 49% efter att ha varit inkopplad i 30h. Det var nära tomt när jag pluggade in och är alltså på 140ah. Sedan hux flux ett par minuter senare står det 100% och fortsätter visa det nu. 49% känns närmare rimligt med tanke på att den droppar ned mot att visa 2A laddström efter kanske 6h.

Har inte mycket säkert att gå på i och med att batteriet aldrig varit tomt. Det har visat 1%, men jag kunde driva allt elektriskt även då. Men fricamping över längre tid kräver att motorn går minst tre timmar per dygn, kanske snarare 4.

Har du någon specifik laddare att rekommendera? Det är alltid två olika och oberoende mellan AC-DC och DC-DC?

Vet inte vilken Hymer du har, men enligt din batteriplacering verkar inte vara original placering av bobatteriet utifrån kablage, det är nog en av de värre kabeldragningar jag sett.
Iallafall borde du ha ett original elblock Schaudt EBL99 kvar, var det är placerat i din bil vet jag inte, 230V-laddaren är inbyggd i EBL99 och är på 18A.
EBL-99-1-scaled.webp

Original har det funnits en 50A maxi-säkring efter bobatteriets + som matar EBL99 via en kabel på minst 10mm.
På elblocket finns ett val av batterityp bly/syra eller Gel, här är Gel-läget att föredra ifall man har svårt att nå 100% i sitt LFP- bobatteri.
Att ladda i typ 30h hjälper inte att nå 100% i bobatteriet, då laddaren växlar till underhållsladdning pga den högre spänningskurvan i LFP.
Underhållsladdning =13,8V
LFP 100% under laddning = 14,4-14,6V.
Du kan få starta om laddaren några gånger för att nå 100%.

Vet inte vilken Hymer du har, men enligt din batteriplacering verkar inte vara original placering av bobatteriet utifrån kablage, det är nog en av de värre kabeldragningar jag sett.
Iallafall borde du ha ett original elblock Schaudt EBL99 kvar, var det är placerat i din bil vet jag inte, 230V-laddaren är inbyggd i EBL99 och är på 18A.
Visa bilaga 243169

Original har det funnits en 50A maxi-säkring efter bobatteriets + som matar EBL99 via en kabel på minst 10mm.
På elblocket finns ett val av batterityp bly/syra eller Gel, här är Gel-läget att föredra ifall man har svårt att nå 100% i sitt LFP- bobatteri.
Att ladda i typ 30h hjälper inte att nå 100% i bobatteriet, då laddaren växlar till underhållsladdning pga den högre spänningskurvan i LFP.
Underhållsladdning =13,8V
LFP 100% under laddning = 14,4-14,6V.
Du kan få starta om laddaren några gånger för att nå 100%.
Switchade nyss till Gel. Hur startar jag om den?
17676061037044348499516764193066.webp

Finns flera sätt att starta om den inbyggda 230V-laddaren i ditt EBL.
Dra ur/sätt tillbaka 230V sladden till husbilen, eller dra ur/sätt tillbaka den första säkringen från vänster på ditt EBL, då det bara startar om den inbyggda laddaren och bryter således inte 230V eller 12V till bodelen.

Tillbaka
Toppen