• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta äldre Truma Boiler

F

F.d. 25374

Guest
Har en gammal Truma Boiler BO, 14 liter från ca -89. Den har nu börjat läcka i en röranslutning vilket en polare försökt svetsa med TIG-svets utan framgång. Det verkar som den enda utvägen är att köpa en ny vilket ju är lite synd då den fungerar utmärkt i övrigt, både på gas och eldrift.

Hur som helst undrar jag om någon har erfarenhet av att byta en gammal boiler mot en ny. Passar det rakt av, tänker främst på "skorstenen" som går ut på utsidan. Det vore ju tråkigt om man var tvungen att göra ett nytt hål i väggen för att det ser annorlunda ut...

En sån här tänkte jag i så fall köpa:

CARAVANing & FRITID | Truma varmvattenberedare Boiler 14 Liter | Butiken med allt för Husvagn/Husbil Fritidshus och Camping
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Byta äldre Truma Boiler

Det är mycket effektivare att mjuklöda gamla kopplingar.
Sånt borde man klara själv på källarbordet.
 

andbjo

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
712
Medlemskap
2024
Sv: Byta äldre Truma Boiler

Hej Tig svetsa en beredare låter helt fel, lite silverlod löser ditt problem dvs löda med gassvets man måste givetvis montera lös beredaren för att kunna fixa den. Ta kontakt med någon rörmontör så löser dom problemet enkelt.
Hälsning Anders :)
 
F

F.d. 29979

Guest
Sv: Byta äldre Truma Boiler

Min Truma byggdes 1990. Den började att läcka i toppröret som sitter lödat fast i toppen på beredaren.
Jag tätatde med kemisk metall vilket höll tills igår.
Nån som vet ett annat ämne man kan täta med?
Både röret och topplåten är av rostfritt stål.

Är det svårt att löda fast den igen? Känns lite avancerat eftersom jag aldrig konstruktionslödat nån gång...
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Byta äldre Truma Boiler

Inte speciellt svårt att löda med silverlod. Största skillnaden är att du har fluss och lod separerat. Gasolbrännare fungerar ypperligt, gassvets behövs ej.

Peter :)
 
F

F.d. 25374

Guest
Sv: Byta äldre Truma Boiler

TIG-svets fungerade som sagt inte och nu har även silverlod testats utan framgång. Det verkar som att det är någon sorts legering som gör att det inte riktigt får fäste. Kanske även beror på att det redan satt en gammal lagning och nu är det en sådan blandning av olika material och lagningar att det inte går längre.

Ingen som har bytt en gammal mot en ny och kan svara på om alla anslutningar sitter på samma ställen och allt passar rakt av? En ny tank kostar över 5000:- så det känns inte aktuellt då man får en helt ny komplett boiler för under 10 000:- Man kan ju ge sig den på att om man köper en ny tank så går snart nåt annat sönder och man får byta lik förbaskat.
 
Toppen