Bäckis1843
HBK Medlem
Får lägga upp en ny tråd eftersom många tidigare trådar är stängda för vidare inlägg.
Ok, för att börja från början.
När mitt kylskåp packade ihop för ett par år sedan byttes det mot ett kompressor dito. Då började det märkas att batteriet (har bara ett) inte var jättebra.
Kompletterade existerande solpanel (runt 80W) med en ny på 100W. Då funkade det mycket bättre. Dock gick spänningen ner oroväckande mycket om det var mulet och man låg på samma ställe mer än ett dygn, så jag började kolla alternativ.
Eftersom lastvikten redan är dåligt tilltagen, eller familjen för fet, så var det uteslutet att komplettera med ett Agm-batteri till.
Hittade då en tråd här där någon köpt celler från Kina och plockat ihop ett litium-batteri själv.
Är ju utbildad i el och elektronik så det borde inte vara några konstigheter att göra lika dant (fanns iof inte litium-batterier när jag gick i skolan men men).
Jag läste en del trådar och andra forum där man helt enkelt bytte bobatteriet mot litium och kompletterade med ett litet blybatteri för att kunna utnyttja befintliga laddare.
Så jag beställde fyra celler och en BMS från Kina (länkar till vad jag köpt längst ned) och efter 2månaders väntan dök grejorna upp på Ica.
Cellerna var på 105Ah och BMS gick att, via USB, koppla till datorn och, via blåtand, till telefon och padda.
Att kunna koppla upp mot blåtand lät smart, laddade ner programvaran för att kolla funktionerna, för man kan kolla hur mycket ström som laddas in och tas ut från batteriet och även laddningsgrad och cellbalansering mm. Härvid behövs ju då inte någon extern batterimonitor.
Många hänvisar till att de satt cellerna i allehanda batteriboxar och lådor. Jag tog helt enkelt tejp som fanns hemma (i mitt fall svart, lite bredare vvs-tejp) och tejpade ihop cellerna, varannan sida (minus mitt för plus på nästa batteri).
För att isolera BMS:en ordentligt från underlaget (batteriets vägg) så la jag en bit plexiglas mellan och tejpade ihop.
Efter att ha kopplat in BMS:ens kablage, pluspolens kabel och plåtblecken mellan polerna (fanns med i paketet med batterier) la jag en plexi-skiva på som tejpades fast.
Då läste jag att man skulle balansera cellerna medelst parallellkoppling innan man installerade, så bort med plexin och inkopplingarna och trådade ihop cellerna parallellt och satte dem på laddning med en litium laddare som klarade att ladda med en Ampere (så det tog lite tid innan det blev fullt).
Sedan monterades allt ihop igen.
Dax att experimentera lite i garaget innan grejerna monteras i bilen.
Först urladdning till ca 40% så man har lite att jobba på.
Sedan testade jag att koppla in batteriet över polerna på startbatteriet på min Volvo, döm om min förvåning när batteriet (som enligt alla uppgifter tar så mycket ström att generatorn brinner upp) när batteriet bara tar emot knappt 10A. Måste vara något fel...
Testade på husbilen istället och där tog batteriet emot drygt 20A så det var nog snarare någon begränsning i den moderna Volvon än fel på batteriet.
Sedan testade jag att ladda batteriet parallellt med ett agm-batteri med en vanlig c-tec laddare. Det funkade, ett tag. Sedan var laddaren nöjd och bilbatteriet fullt, så inte litium-batteriet som bara var laddat till 62%.
Testade, över natten, med en gammal trafo-laddare (med Agm parallellt). Det funkade bättre, batteriet tog fortfarande mot laddning på morgonen så jag passade på att låta det ladda på och se om BMS slår ifrån laddningen som sig bör. Det gjorde den på exakt rätt inställda värden. Provade då även att ladda ur för att se när det kunde ta emot laddning igen och det funkade också.
Bra då borde allt funka utan problem, eller...
Ut till husbilen och dit med litium-batteriet parallellt med Agm bodelsbatteri för att testa befintlig laddkrets (c-tec Dc/Dc laddare utan litiumval) och nej det tog inte laddning alls varken på solceller eller vid start av motor. Blev snarare så att litium laddade ur lite mot blybatteriet.
Tänkte att det kan man ju leva med att inte kunna utnyttja litiumet hela kapacitet bara man får behålla orginalladdningen.
Men efter lite mer labbande och beräkningar av kapaciteter gav jag upp tanken på att köra bly och litium parallellt.
Här ska byggas om....
Beställde en ny laddningsregulator till solpanelerna som klarar litium och slängde ur blybatteriet och Dc/Dc-laddaren.
Hittade ett gammalt 100A relä i en skrotlåda som får fungera för batteriseparering. Hittade även en huvudströmbrytare (0,1,2, 1+2) som jag passar på att montera.
Huvudströmbrytaren är ju smart att ha om det skulle bli fel på litiumbatteriet så går det att driva bodelen via startbatteriet (till bara belysning och värme räcker det åtminstone över natten).
Eftersom litium-batterier inte ska laddas/laddas ur i kyla så behövde dessa monteras inne i bilen (blybatteriet sitter i en låda ute, under bilen) och efter lite fundering och mätning så bestämde jag att det borde monteras under förarstolen, där även kablaget mellan bil och bodel går.
Bort med förarstolen, det var gått om plats där under hade fått plats med 4x så många celler...
Dit med nya batteriet, reläet och huvudströmbrytaren.
Klippte kabeln som matar bobatteriet från startbatteriet (10mm2) och lät den gå via huvudbrytaren och reläet (ritning kommer).
I orginallådan, under bilen, satte jag nya laddningsregulatorn och kopplade in denna mot kabeln från litium-batteriet till bodelen.
Många kablar/kopplingar blev det. EBL var trasig, laddade inte, när jag köpte bilen så den slängde jag då ut och kopplade om allt, rörigt.
För att få lite ordning på kablaget tillverkade jag två kopplingsplintar i koppar och monterade på bakväggen i lådan.
Här är alla plus och minus kablar nu uppsamlade och ordning råder.
Nu har jag provkört installationen några dygn och är helnöjd.
Var rädd att få för hög ström in på litiumbatteriet när det har dålig laddning eftersom jag inte har något som begränsar.
Det verkar dock inte vara något problem. När batteriet hade 20% laddning så petade generatorn in drygt 35A. Troligen är det motståndet i kablaget som begränsar strömmen tillräckligt.
Solcellerna producerar och ger bra laddning.
Min setup kommer i ett eget inlägg, det blev långt nog
Ok, för att börja från början.
När mitt kylskåp packade ihop för ett par år sedan byttes det mot ett kompressor dito. Då började det märkas att batteriet (har bara ett) inte var jättebra.
Kompletterade existerande solpanel (runt 80W) med en ny på 100W. Då funkade det mycket bättre. Dock gick spänningen ner oroväckande mycket om det var mulet och man låg på samma ställe mer än ett dygn, så jag började kolla alternativ.
Eftersom lastvikten redan är dåligt tilltagen, eller familjen för fet, så var det uteslutet att komplettera med ett Agm-batteri till.
Hittade då en tråd här där någon köpt celler från Kina och plockat ihop ett litium-batteri själv.
Är ju utbildad i el och elektronik så det borde inte vara några konstigheter att göra lika dant (fanns iof inte litium-batterier när jag gick i skolan men men).
Jag läste en del trådar och andra forum där man helt enkelt bytte bobatteriet mot litium och kompletterade med ett litet blybatteri för att kunna utnyttja befintliga laddare.
Så jag beställde fyra celler och en BMS från Kina (länkar till vad jag köpt längst ned) och efter 2månaders väntan dök grejorna upp på Ica.
Cellerna var på 105Ah och BMS gick att, via USB, koppla till datorn och, via blåtand, till telefon och padda.
Att kunna koppla upp mot blåtand lät smart, laddade ner programvaran för att kolla funktionerna, för man kan kolla hur mycket ström som laddas in och tas ut från batteriet och även laddningsgrad och cellbalansering mm. Härvid behövs ju då inte någon extern batterimonitor.
Många hänvisar till att de satt cellerna i allehanda batteriboxar och lådor. Jag tog helt enkelt tejp som fanns hemma (i mitt fall svart, lite bredare vvs-tejp) och tejpade ihop cellerna, varannan sida (minus mitt för plus på nästa batteri).
För att isolera BMS:en ordentligt från underlaget (batteriets vägg) så la jag en bit plexiglas mellan och tejpade ihop.
Efter att ha kopplat in BMS:ens kablage, pluspolens kabel och plåtblecken mellan polerna (fanns med i paketet med batterier) la jag en plexi-skiva på som tejpades fast.
Då läste jag att man skulle balansera cellerna medelst parallellkoppling innan man installerade, så bort med plexin och inkopplingarna och trådade ihop cellerna parallellt och satte dem på laddning med en litium laddare som klarade att ladda med en Ampere (så det tog lite tid innan det blev fullt).
Sedan monterades allt ihop igen.
Dax att experimentera lite i garaget innan grejerna monteras i bilen.
Först urladdning till ca 40% så man har lite att jobba på.
Sedan testade jag att koppla in batteriet över polerna på startbatteriet på min Volvo, döm om min förvåning när batteriet (som enligt alla uppgifter tar så mycket ström att generatorn brinner upp) när batteriet bara tar emot knappt 10A. Måste vara något fel...
Testade på husbilen istället och där tog batteriet emot drygt 20A så det var nog snarare någon begränsning i den moderna Volvon än fel på batteriet.
Sedan testade jag att ladda batteriet parallellt med ett agm-batteri med en vanlig c-tec laddare. Det funkade, ett tag. Sedan var laddaren nöjd och bilbatteriet fullt, så inte litium-batteriet som bara var laddat till 62%.
Testade, över natten, med en gammal trafo-laddare (med Agm parallellt). Det funkade bättre, batteriet tog fortfarande mot laddning på morgonen så jag passade på att låta det ladda på och se om BMS slår ifrån laddningen som sig bör. Det gjorde den på exakt rätt inställda värden. Provade då även att ladda ur för att se när det kunde ta emot laddning igen och det funkade också.
Bra då borde allt funka utan problem, eller...
Ut till husbilen och dit med litium-batteriet parallellt med Agm bodelsbatteri för att testa befintlig laddkrets (c-tec Dc/Dc laddare utan litiumval) och nej det tog inte laddning alls varken på solceller eller vid start av motor. Blev snarare så att litium laddade ur lite mot blybatteriet.
Tänkte att det kan man ju leva med att inte kunna utnyttja litiumet hela kapacitet bara man får behålla orginalladdningen.
Men efter lite mer labbande och beräkningar av kapaciteter gav jag upp tanken på att köra bly och litium parallellt.
Här ska byggas om....
Beställde en ny laddningsregulator till solpanelerna som klarar litium och slängde ur blybatteriet och Dc/Dc-laddaren.
Hittade ett gammalt 100A relä i en skrotlåda som får fungera för batteriseparering. Hittade även en huvudströmbrytare (0,1,2, 1+2) som jag passar på att montera.
Huvudströmbrytaren är ju smart att ha om det skulle bli fel på litiumbatteriet så går det att driva bodelen via startbatteriet (till bara belysning och värme räcker det åtminstone över natten).
Eftersom litium-batterier inte ska laddas/laddas ur i kyla så behövde dessa monteras inne i bilen (blybatteriet sitter i en låda ute, under bilen) och efter lite fundering och mätning så bestämde jag att det borde monteras under förarstolen, där även kablaget mellan bil och bodel går.
Bort med förarstolen, det var gått om plats där under hade fått plats med 4x så många celler...
Dit med nya batteriet, reläet och huvudströmbrytaren.
Klippte kabeln som matar bobatteriet från startbatteriet (10mm2) och lät den gå via huvudbrytaren och reläet (ritning kommer).
I orginallådan, under bilen, satte jag nya laddningsregulatorn och kopplade in denna mot kabeln från litium-batteriet till bodelen.
Många kablar/kopplingar blev det. EBL var trasig, laddade inte, när jag köpte bilen så den slängde jag då ut och kopplade om allt, rörigt.
För att få lite ordning på kablaget tillverkade jag två kopplingsplintar i koppar och monterade på bakväggen i lådan.
Här är alla plus och minus kablar nu uppsamlade och ordning råder.
Nu har jag provkört installationen några dygn och är helnöjd.
Var rädd att få för hög ström in på litiumbatteriet när det har dålig laddning eftersom jag inte har något som begränsar.
Det verkar dock inte vara något problem. När batteriet hade 20% laddning så petade generatorn in drygt 35A. Troligen är det motståndet i kablaget som begränsar strömmen tillräckligt.
Solcellerna producerar och ger bra laddning.
Min setup kommer i ett eget inlägg, det blev långt nog