• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygga om för hundar

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Trist att riva i en fungerande bil ,men vad gör man inte för sin hobby. Sängen skall höjas till 75 cm, galler på framsidan och en lucka 70x40 skall tas upp i väggen. Tacksam för synpunkter/tips innan jag förstört för mkt.
 

Bilagor

  • _DSC4450-2.jpg
    _DSC4450-2.jpg
    1,6 MB · Visningar: 23
H

hianders

Guest
Sv: Bygga om för hundar

Hej marunga! Vad har ni för bil? Skall hundarna vara under sängen och komma dit från bodelen och sen ha galler för?

Vi hade ju fyra st shelties i garaget som vi gjorde en extra våning i, alltså delade av garaget en tredjedel och med galler in till bodelen. De trivdes bra där under resa. Vi har långbäddar och tog upp ett hål i väggen mot garaget. Ett glest trägaller sätter vi för under färd. Nu har vi bara en hund och har minskat utrymmet åt honom.

Som sagt vilken bil och vilken hundras? Hur många hundar?

hianders/Inger & Hasse
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Bygga om för hundar

Det är en gammal jänkare. Det är två schäfrar. Ibland är dom ganska sunkiga när vi tränat, så det är meningen att dom skall kunna komma in i bilen utirfrån utan att gå genom bodelen, därför luckan i ytterväggen så småningom. Plus att dom skall vara där under färd. Blir även mellanvägg med två luckor in till bilen..
Det är klart att en garagebil hade varit bättre, men det är det där med pengar.

Första gången jag körde var dom lösa i bilen. Rena katastrofen. Sedan hade jag två burar ovanpå den ena sängen. När den ene hunden var själv ett tag, tröttnade han och tog sig ut.
Så kan man inte ha det..
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Bygga om för hundar

Precis som du sa beror det på vilken bil man har. Vi har också garage och har fått en bur tillverkad som nås via garagedörren eller inifrån eftersom jag tagit bort översta trappsteget till sängarna. Men då har vi lyckan att ha garage.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Bygga om för hundar

Det var lite el i sänglådan, så det blir ett mellangolv så det blir slätt för hundarna. Passade samtidigt på att lägga en kabel till "källaren" så jag kan ha en frostvakt vid tankarna.

:)
 

Bilagor

  • _DSC4462.jpg
    _DSC4462.jpg
    941,4 KB · Visningar: 7

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Bygga om för hundar

Tycker fortfarande det är trist att ha rivit i en perfekt inredning och jag vet inte om jag kommer att vara nöjd med lösningen. Men med stort hundintresse så fanns inte mkt att välja på när man inte hade råd köpa nyare husvagn med garage.

Vad som är den stora nackdelen är att sängen blir väldigt hög. Med resår och bäddmadrass kommer den att hamna i underkanten på fönstret. OK, finns det som är värre...

Skickar med en bild hur det ser ut idag. Nu skall det tillverkas grindar o mellanvägg i metall, sen är det bara att lägga på sängbotten.

Det var lite pyssel med elen också. Bl.a. fick jag flytta på några omformare för golvvärmen..

Luckan som skall tas upp i ytterväggen under fönstret väntar jag nog med. Har inte hittat någon som fixar dom tjocka väggarna.
 

Bilagor

  • _DSC4627.jpg
    _DSC4627.jpg
    1,1 MB · Visningar: 11
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Bygga om för hundar

Bra gjort! Utan tvekan den bästa lösning jag sett för hundar i husbil!!!!

T o m bättre än vår egen lösning, som nu halkade ner på andra plats!
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Bygga om för hundar

Den undre av de två våningssängarna på tvären och längst bak i bilen. Den relativt lilla ingången till sängen - ca 70 cm - kan stängas och öppnas med två skjutbara och kraftiga gallerdörrar.

Tyvärr har jag nu inga bilder att visa.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Bygga om för hundar

Tack!

Kanonväder idag. Sol, plusgrader (inget salt), så jag tror det blir en tur i eftermiddag.


/Lothar
 
Toppen