• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bygga ihop hytt och skåp

F

F.d. 21733

Guest
Hej,

Jag har en Iveco och ett skåp därbak som är inrett. Jag funderar på att öppna upp mellan skåp och hytt.

Skåpet är delvis pendelupphängt och rör sig idag ca +-15mm i hyttens yttre/övre hörn. Tanken är att minska ner denna rörelsen till ca +-10mm. Sen kommer jag inte att ta bort hela hyttväggen uten enbart ha en öppning på ca 1500x600mm. Flexet blir ju mindre ju närmare man kommer centrum så rörelsen här inne borde bli ca 5-8mm (om jag har räknat rätt).

Tankar på hur man skall få till en bra genomgång? Tacksam för alla synpunkter!

Min tanke är att öppna upp och sedan vika en plåt runt kanterna och sedan se till att dessa flexar lite genom att ha en gummilist imellan innan man skrivar fast dom. Denna gummilisten skall isåfall få flexa lite, gäller att man dock inte skruvar fast plåten stumt utan låter gummilisten röra sig lite.

Vad tror ni om detta. Kom med synpunkter!

C

cheetah1

Guest
Sv: Bygga ihop hytt och skåp

Hur långt är det emellan? Det finns ju såna flexibla dragspel att sätta imellan, men är det trångt funkar kanske inte det.

..och hur jag än googlar kan jag inte hitta några såna just nu, nån som vet vad det kallas för?

F

F.d. 21733

Guest

Det är ca 30-50mm mellan skåp och hytt...mindre där nere....mer där uppe. Jag har också sökt men hittar inget som kan fungera.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Om du ikke er så nøye på isolasjon så er det ikke stort problem å produsere en belg selv. Det blir med en gang mer problemtisk om en skal vinterisolere en slik belg.

En tar en passende stripe armert PVC duk av den typen som benyttes i gummibåter/rib - fester denne i begge veggene med en god bue utover på sidene og innover i taket og bunnen. På denne måten får en endast ett sted som må limes. For isolasjon så må en har to lag med noe avstand og plundre mer i hjørnene - det yttre laget må gå utover hele veien rundt.

Buen tilpasses til den flex en forventer under ekstrem kjøring.

Et annet og enklere alternativ er å legge en pølse av skumplast inne i folden på en pvc-duk og skru det hele fast til hytteveggen i åpningen. Fungerer men kan gi noe gnissel og noe fikling i hjørnene.

De ekspedisjonsbilene jeg har sett har stort sett brukt ett av disse alternativene, men mange har hytte som tippes frem for service så da er det alternativ 2 pølsen som er benyttet.

F

F.d. 27074

Guest

Lättast är nog att uppsöka en vulkfirma, industrivulk, alltså gör transportband och dyligt åt industrin, be dom göra en lagom tjock gummiremsa som du använder som belg, gör en 1cm bred kant på både skåp och hytt och skruva fast den i den kanten.

F

F.d. 50104

Guest

Hej jag går ochså i samma funderingar till min iveco c50 med skåp från s karosser det börjar närma sig håltagning. En på byn som byggt två iveco husbilar säger att jag ska ta fogskum det har han gjort. Jag är lite osäker
Det blir ju mycket stark så klart men frågan om det blir för stumt.
Hur är det gjort på dom halvinregerade bilarna dom lär ju inte ha nå styvare ramar ???

F

F.d. 21733

Guest

Fogskum kan ju funka eller så bygger man upp med frigolitskivor mellan hytt och kaross.

Mitt skår rör ju sig ca +- 15 mm men om jag justerar upphängningen av skåpet så kanske jag kan få ner rörelsen lite. Skåpet är idag pendelupphängt längst fram mot hytten. Sätter jag dit ett styvare gummi kanske man får ner flexet lite. Helt stumt så har jag hört att fästena som sitter i ramen har spruckit. Dock var detta på bilar som hade gått i Norge.

Har haft en dialog med S-karosser i Dorotea vilka jag verkligen kan rekommendera att ha en dialog med. Väldigt servieinriktade!

En annan tanke är att man pressar in en tjock gummilist mellan skåp och hytt och på så sätt får lite flex. Viker man sen en plåtlist runt allt så kanske det blir bra. Lite rörelse under färd får man kanske räkna med.

F

F.d. 14324

Guest

Vad tror du om den här iden: Uv-beständig rörisolering som du trycker dit där du vill ha den och limmar fast den med uv-beständigt lim, typ sika mfl. Två limfogar invändigt och två limfogar utvändigt.
Jag tror att det skulle kunna flexa tillräckligt utan att skapa oljud och även isolera för värmens skull, fortfarande behövs det nånting snyggt att täcka insidan med som tål att röra sig, mest för utseendets skull men det borde gå att lösa enkelt (eller krångligt om man är som mig)

mvh jocke

F

F.d. 21733

Guest

Faktiskt så har denna tanken slagit mig! Kan vara ett bra sätt! Tack för tipset!

F

F.d. 25569

Guest

Varför inte ta en vanlig slang i rätt storlek sätt mellan hytt och skåp.
limma fast med sika konstruktion el. liknande.
Klä de hela med beg. rulltrapps gummi över båda plåtarna, limma ihop slang och gummi med sika även här.
Tror att detta kan funka om tjock leken på väggen är ca 5 cm.
Lycka till :cool:

F

F.d. 50104

Guest

Hallå fick du till nån bra lösning på tätningen mellan skåp och hytt ??

F

F.d. 21733

Guest

Nja...lite....Tänker nog att ha en flexibel lösning. Öppna upp skåpet och hytten...sen lägga en slang eller liknande mjuk sak mellan hytt och skåp som både skall täta och isolera. Därefter en större plåtlist och som täcker hela mellanrummet mellan skåp och hytt men som bara sitter fast i skåpet. På den sidan som sitter "löst" skall jag ha en borstlist som tätar tänkte jag.

Ett annat alternativ är att ha två lister som sitter fast men som ligger omlott på varandra och därigenom ger en flexibilitet

Ytterligare ett alternativ är att lägga frigolitplattor mellan hytt och skåp och sedan längst ut på hytten sätta en täcklist som är lite flexibel....men detta kan bli svårt för här måste man få till det väldigt snyggt så det inte ser amatörbyggt ut....och det känns inte som att detta skulle vara ett alternativ för mig. Kan nog få till det snyggt men ändå inte så man blir nöjd.

Har hittat en del "roliga" lister och annat skoj på Kuntze.se. Dom har många användbara produkter för sånt här.

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

Ja Kuntze har mkt i gummilistväg. Men är det inte lika bra att låta det synas att det är en skarv mellan hytt o skåp?
Ju mer lastbil det ser ut ju bättre om du vill fricampa när andan faller på.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

En kan stjele noen ideer her fra Earthcruiser sine biler på Fuso Canter - førerhytta kan tippes forover og bodelen har fjærende innfesting til ramma. Stort vanskeligere kan en ikke få belgen. Har tidligere funnet litt info om belgløsningen på websiden i Australia

Bysmeden

HBK Medlem
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2025

+/- 15mm flex låter rätt lite. Inte kul om konstruktionen bryts ifall det vid nåt tillfälle skulle bli mera. Bygg med möjlighet till mera flex för den dagen bilen står och gungar på 3 hjul med full last kan nog flexet bli betydligt större.

Toppen