• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bygga husbil av Lång renaultmaster

F

F.d. 23946

Guest
Hejsan alla duktiga husbilsvänner
Jag är helt ny på detta med husbil,har haft husvagn förut vliken jag blev av med i skilsmässan.
Jag har en lång Renault Master med isolerat skåp, då jag inte har användning av den längre så blev mina funderingar på att bygga om den till husbil.
Skulle det kunna vara möjligt tror ni, hur är en sovalkov konstruerad? Vila den på hyttaket eller "hänger" den bara i skåpet?
Hur lång och hög är en normal husbil iskåpet?
Tack på förhand

Bilagor

• 2433893283.jpg
    2433893283.jpg
    53,6 KB · Visningar: 20
F

F.d. 27855

Guest
Sv: Bygga husbil av Lång renaultmaster

Skåpet ser ju väldigt passande ut. Lite extra bredd samt plana väggar är ju inte så vanligt när man bygger själv i skåpbil, och om bredden är 200 istället för 175, så betyder det mycket. Har du redan isolerade väggar, så slipper du ett ganska tråkigt pyssel.

F

F.d. 23946

Guest

Väggarna är isolerade, det är sandwichväggar som det brukar vara i skåp till stora lastbilar.
480X200X220 lxbxh invändiga mått. lastvikt 1020kg. räcker det till för husbil?

Den stora frågan är hur en sovalkov är konstruerad, hänger den bara i skåpet eller ligger den på hyttaket? Någon som vet?

harmony

FD HBK Medlem
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
7210
Medlemskap
2022

Är golvet isolerat? Alkoven skall nog byggas i hop med skåpet o hytten mvh Ivar

vippen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2026

Det är inte helt lätt och få till en alkov över hytten .det kräver sin man personligen hade jag aldrig gett mig på det .Då är det nog mycket lättare och få till en stor taksäng som man sänker ner vid behov:)
Varför inte bygga slide så man skjuter ut en del av väggen då får man space.
Jag har sett någonstans här på forat en Plåtis som hade utskjut rakt bak hela sängens längd tror jag.

F

F.d. 27855

Guest

Jag tycker måtten verkar räcka bra, men det beror ju förstås på hur många som ska vara med. Jag tror det finns flera alkovlösningar, men troligen är just alkovutrymmet lite snålt i den där bilen. Det kanske borde bli ett förvaringsskåp över hytten istället?
Att hissa sängen upp i taket verkar lite bättre. Du har ju bra takhöjd. Man kan ju tänka sig fasta konsoler för sängram, och sen bara upphissning med spännband av rätt typ. Många lösningar innebär tunna och knöliga madrasser, jag satsade på en pocketresårmadrass. Väger lite, och tar lite plats, men mycket bra komfort och vips så var både bärande ram och madrass fixat. Jag tror det är en lite ovanlig lösning dock. Hissad säng med sittgrupp som kan bäddas under sängen kanske kunde vara en lösning. Om du har 185 i takhöjd över en sittgrupp funkar det väl, och det borde du få även med en tjock säng. Om du har 200 cm invändigt ger det goda möjligheter att ha säng på tvären, det öppnar för lite bra lösningar.

F

F.d. 23946

Guest

Tanken var att kapa taket fram och bygga en riktig alkov över hytten,funderar lite på konstruktionen bara. sedan en våningssäng till kidsen. vill ju kunna använda sittgruppen samtidigt som sängen.

F

F.d. 23946

Guest

Golvet är inte isolerat men det kommer att bli, lägger samtidigt vattenburen golvvärme. Räcker det med golvvärme eller måste man ha radiatorer oxå?

Toppen